Don Pelleone skrev:Det är inte synteten som gör att det slirar, det är tillsatserna. Om helsyntet från en leverantör ger slir, betyder det inte att alla helsynteter gör det. Byt leverantör.
Jag har Biltema helsyntet i lill-Hondan, och hade den även i min förra 929, funkade hur fint som helst.
Skulle det inte funka bra att blanda en egen delsyntet med Biltemas oljor?
50-50 mineral-helsyntet=delsyntet.
Då vet man åtminstone proportionerna i oljan.
Don Pelleone skrev:Det är inte synteten som gör att det slirar, det är tillsatserna. Om helsyntet från en leverantör ger slir, betyder det inte att alla helsynteter gör det. Byt leverantör.
Jag har Biltema helsyntet i lill-Hondan, och hade den även i min förra 929, funkade hur fint som helst.
Skulle det inte funka bra att blanda en egen delsyntet med Biltemas oljor?
50-50 mineral-helsyntet=delsyntet.
Då vet man åtminstone proportionerna i oljan.
Beror på vem du frågar... en del hävdar att alla oljor är mer eller mindre fullt blandbara, andra menar att det finns risk för jätteproblem... men huvudfrågan är varför du skulle vilja blanda? Det finns ju färdiga delsynteter...
Don Pelleone skrev:Det är inte synteten som gör att det slirar, det är tillsatserna. Om helsyntet från en leverantör ger slir, betyder det inte att alla helsynteter gör det. Byt leverantör.
Jag har Biltema helsyntet i lill-Hondan, och hade den även i min förra 929, funkade hur fint som helst.
Skulle det inte funka bra att blanda en egen delsyntet med Biltemas oljor?
50-50 mineral-helsyntet=delsyntet.
Då vet man åtminstone proportionerna i oljan.
Ingen större idé, helsyntet ≈ 30% syntet och delsyntet ≈ 5% syntet. Något sånt som 100% syntet finns inte.
HandLegger skrev:Skulle det inte funka bra att blanda en egen delsyntet med Biltemas oljor?
50-50 mineral-helsyntet=delsyntet.
Då vet man åtminstone proportionerna i oljan.
Jag blandar ibland när vinterhojen ska toppas upp. Beror lite på vilka slattar som finns kvar typ.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Don Pelleone skrev:Det är inte synteten som gör att det slirar, det är tillsatserna. Om helsyntet från en leverantör ger slir, betyder det inte att alla helsynteter gör det. Byt leverantör.
Jag har Biltema helsyntet i lill-Hondan, och hade den även i min förra 929, funkade hur fint som helst.
Skulle det inte funka bra att blanda en egen delsyntet med Biltemas oljor?
50-50 mineral-helsyntet=delsyntet.
Då vet man åtminstone proportionerna i oljan.
Ingen större idé, helsyntet ≈ 30% syntet och delsyntet ≈ 5% syntet. Något sånt som 100% syntet finns inte.
HandLegger skrev:När ska vi ordna en Vifferträff här nere vid Sveriges riviera?
En träff med körning på kuliga vägar efter samling vid Torup t ex.
Säg bara till...
Vi har ju Nordic Meet nu i sommar, men jag är inte främmande för att hitta på nåt i stil med Sveriges Sydligaste Viffer-runda nån gång under tidig höst.
Blev rekommenderad helsyntet av Hondaverkstan när jag skulle byta första gången.
Kör på Motul helsyntet sen dess.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Jag fick detta bekräftat en kille som körde Formel X (kommer inte ihåg om X=3, eller 3000 eller något sådant?). Han var sponsrad av Biltema och hade aldrig problem med motorhaverier enligt honom själv. Han arbetar på Biltema.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!