Conseal skrev:Själv så mätte jag oljenivån med tumstock, gick bra det med
Så gjorde jag med.
Det kan man göra om man har en. Jag bröt av min på Bauhaus förra helgen och har inte köpt nån ny än...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
heppstars skrev:Lite OT
Men säljer dom inte tumstockar på Bauhaus
Jo, men den bröts av när jag redan betalat och höll på att såga av en list (hade lyckligtvis redan mätt listen med tumstocken och råkade sen böja till den lite för mycket åt fel håll när jag skulle fälla in den) med en geringssåg de hade till förfogande. Ville inte in igen och ställa mig i kö...
Undrar om det finns obrytbara tumstockar att köpa nånstans. Bauhaus plasttumstockar känns så själlösa på nåt sätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag körde med ett avklippt sprayflaskemunstycke när jag bytte olja och fjädrar i benen på KTM:en.
Där har man en luftspalt på 130 mm från övre kant med helt ihopskjutna ben (och ingen fjäder i), bara att klippa sugröret i rätt längd.
Voila' - nada spill, man fyller i för mycket, vevar lite med benen för att lufta dem, och pumpar tillbaka oljan i flaskan med sprutmunstycket.
Bra tips i tråden annars! Jag har redan noterat att jag ska se över gaffeln nästa vinter...
Måttband är oproffsigt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Bra tips i tråden annars! Jag har redan noterat att jag ska se över gaffeln nästa vinter...
Måttband är oproffsigt!
Det är tumstock också om man inte håller på med snickeri vill säga
Mätglas är proffsigt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag kommer få möjlighet att bekanta mig med viffern, min gaffel känns mysko..
Under de senaste resorna har jag tyckt att det slagit väl hårt vid gropar och annat man blir utsatt på i vårat underbara vägnät, något jag inte känt tidigare.
Väl hemma efter en lugnt mysrunda så tar jag och gungar lite extra med gaffeln, och nog fasen verkar det som att fjädrarna kollapsat/gått av - jag har inte mer än 2-3 cm fjädringsväg innan det stumnar till, och som lök på laxen har jag ett mysko ganska högt klickande ljud som känns ända upp i styret när man pressar ned gaffeln så det bottnar.
Först trodde jag det var styrlagret, men det verkar det inte vara, det är något inne i gaffeln.
Det blir väl till att riva, svära lite, sänka en kall eller 2 och beställa delar.
Blä.
Hur pass trista är bussningar och packboxar att få tillbaka när det skall ihop igen?
SGM skrev:Hur pass trista är bussningar och packboxar att få tillbaka när det skall ihop igen?
Utan rätt verktyg, mycket trist. Kolla innan du börjar riva gaffeln att du har allt du behöver i verktygsväg! Been there, done that - med en till hälften isärtagen gaffel.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Rubbet beställt till gaffeln, fjädrar, bussningar, packboxar - inte fasligt dyrt var det heller.
Jag har ju pysslat med en och annan crossgaffel tidigare, så det löser sig nog.
Jag sneglade i giuden här, och det verkar som att man tar av sidokåporna? Det såg inte alls ut som att man skulle behöva ge sig på dem för att få ur gaffelbenen?
Nej det är inte nödvändigt att ta bort sidokåporna för att få bort benen (men manualen säger att man ska).. jag gjorde lite annat också .. (hade tänkt att spänna upp hojen under men valde att hänga den i kronan istället).