Varm som satan

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem

Varm som satan

#1 Inlägg av Honda-aspirant »

Jag blev lite fundersam när jag i fredags var ute med hojen i Malmö för att köpa lite öl och ungersk korv. Inte minst för att det brann utav bara helvette ute i hamnen :wink:, utan för att i stadstrafik-tempo så upptäckte jag att nålen var millimetern från det röda när jag väl hittade till en lämplig parkeringsplats. Detta till trots så märkte jag inget vidare flås från fläkten, jag kunde faktiskt inte se att den snurrade över huvud taget. Så jag tänkte fråga innan jag börjar riva i hojen för att felsöka fläkten, hur pass varm brukar motorn bli enligt mätaren innan fläkten går igång på en 89:a?
Snälla säg att jag bara är lite för nojig :), är ledig hela veckan och det ser ut att bli fint väder. Är hellre ute med hojen och kör än inne i garaget och meckar nu när jag "fixat" min koppling :).
Honda VFR 750 F - 89

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Varm som satan

#2 Inlägg av adrian_vg »

Min kylfläkt snurrar knappt om jag inte kör väldigt länge i stan udner 50km/h.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#3 Inlägg av Tommy Gsson »

Min fläkt startar när nålen är i den övre delen av det icke ifyllda fältet.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det är ganska lätt att kolla om fläkten funkar. Leta upp fläkttermostaten som sitter någonstans på kylaren (någon av kylarna) på baksidan. Kan ju iofs vara lite besvärligt med all plast.

Men den ser ut som en stor mässingsbult som det går en kontakt och två sladdar till. Om man kortsluter dessa sladdar med tändningen på så tvångskör man fläkten.

Det kan även vara bra att veta om man vill kunna köra fläkten manuellt. Det är bara att fixa en paralellkoppling från dessa två sladdar och leda dem till en strömbrytare som man sätter någonstans.

Fläkttermostaten är däremot lite svårare att kolla. Men har man en manuell brytare så behöver man inte få panik om man märker att mätaren tangerar rött utan att fläkten går, då är troligen fläkttermostaten dålig. Kan även vara oxid/skit och att kontakterna behöver rengöras.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men den ser ut som en stor mässingsbult som det går en kontakt och två sladdar till. Om man kortsluter dessa sladdar med tändningen på så tvångskör man fläkten.

Det kan även vara bra att veta om man vill kunna köra fläkten manuellt. Det är bara att fixa en paralellkoppling från dessa två sladdar och leda dem till en strömbrytare som man sätter någonstans.

Fläkttermostaten är däremot lite svårare att kolla. Men har man en manuell brytare så behöver man inte få panik om man märker att mätaren tangerar rött utan att fläkten går, då är troligen fläkttermostaten dålig. Kan även vara oxid/skit och att kontakterna behöver rengöras.
Du är ett veritabelt ymnighetshorn av kunskap; smidigt det där med kortslutning och tvångskörning av fläkten! :lol:

Själv hade jag nog inte kommit på tanken... :roll:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men den ser ut som en stor mässingsbult som det går en kontakt och två sladdar till. Om man kortsluter dessa sladdar med tändningen på så tvångskör man fläkten.

Du är ett veritabelt ymnighetshorn av kunskap; smidigt det där med kortslutning och tvångskörning av fläkten! :lol:

Själv hade jag nog inte kommit på tanken... :roll:
Ett och annat har väl fastnat när jag läser Sabmag-forumet http://www.v4hondabbs.com

Tyvärr verkar det som om en del av "originalen" som Dave Dodge, Ozzie, m.fl. har slutat. Dom är iaf inte inne så ofta som dom var förr (det är föresten inte jag heller).
En anledning kan vara att samma frågeställningar kommer upp gång efter gång så folket tröttnar.
- "Hjälp, jag tog att generatorkåpan och det kom ut olja, vad har hänt?"
- "*Gäsp* det ska vara så" :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE

Även en del av norrmännen som t.ex. Svein Tore är rejält kunniga. Men vadå, det är 20 gamla hojar som behöver lite underhåll 8) :D
"Learning by doing" kallas det visst :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Är klippet på riktigt...? :shock:
===

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009

#8 Inlägg av Kungfuu »

Heh, något annat skulle förvåna mig... :wink:

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Kontakt:

#9 Inlägg av dman »

man blir ju mörkrädd! kan man vara så dum?
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

dman skrev:man blir ju mörkrädd! kan man vara så dum?
Det handlar nog inte om att vara dum, utan att inte ha koll på nånting. Skolsystemet i USA är väl inte världens bästa generellt sett.
===

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Kontakt:

#11 Inlägg av dman »

adrian_vg skrev:Det handlar nog inte om att vara dum, utan att inte ha koll på nånting. Skolsystemet i USA är väl inte världens bästa generellt sett.
hehe dagens understatement? i en film av morgan spurlock (supersize me) var det flera (amerikaner) som trodde irak låg granne med usa. :shock:
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det finns ett antal liknande till, det är bara att fortsätta när man har sett klippet. Men det här var väl ett av de "bästa" :lol:

Det finns ett annat också som jag inte har hittat igen.
- "Mention two countries in Europe".
- "Isn't Europe a country?"

Sen är det iofs ingen nyhet att många amerikaner ser "Scandinavia" som ett land och huvudstaden heter "Switzerland" eller nåt :lol:

Men det är rätt kul med jänkarna, dom skiner upp när man berättar av man är från "Sweden". Sen att en del troligen inte har den blekaste var Sweden ligger är en annan sak.

Det var som när jag vid ett tillfälle snackade med en polare och av någon anledning kom in och nämde något om kungahuset.
- "Sweden has a king!!!???" :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det var som när jag vid ett tillfälle snackade med en polare och av någon anledning kom in och nämde något om kungahuset.
- "Sweden has a king!!!???" :lol:
Gravt off-topic, men närhelst jag talar med en amerikan på tex ett forum och säger att jag är från Sverige är jag mycket snabb med att understryka att med Sverige menar jag landet i norr, inte Schweiz, tänk blondiner, pingviner och isbjärnar på gatorna och inte choklad, gökur och alper. Detta tycks fastna hos de flesta... :roll:

Det ska sägas också att jag känner en hel del riktigt skarpa amerikaner. Alla inte på lågstadienivå, även om många dessvärre verkar vara det. :? :roll:
===

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009

#14 Inlägg av Kungfuu »

Det finns inte så mycket till globalt tänk i USA, de flesta är itutade sedan barnsben att de bor i världens bästa land och därmed punkt. Det finns liksom inget incitament att lära sig något om omvärlden såvida den inte utgör ett hot och måste bekämpas...

Däremot skulle jag nog komma att tänka på mitt eget land om någon frågade mig om jag vet en nation som börjar på S. :wink:

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

Re: Varm som satan

#15 Inlägg av Tommy Gsson »

Honda-aspirant skrev:Jag blev lite fundersam när jag i fredags var ute med hojen i Malmö för att köpa lite öl och ungersk korv. Inte minst för att det brann utav bara helvette ute i hamnen :wink:, utan för att i stadstrafik-tempo så upptäckte jag att nålen var millimetern från det röda när jag väl hittade till en lämplig parkeringsplats. Detta till trots så märkte jag inget vidare flås från fläkten, jag kunde faktiskt inte se att den snurrade över huvud taget. Så jag tänkte fråga innan jag börjar riva i hojen för att felsöka fläkten, hur pass varm brukar motorn bli enligt mätaren innan fläkten går igång på en 89:a?
Snälla säg att jag bara är lite för nojig :), är ledig hela veckan och det ser ut att bli fint väder. Är hellre ute med hojen och kör än inne i garaget och meckar nu när jag "fixat" min koppling :).
Hur går det med fläkten? har den blivit någe bättre nu när du fått reda på hur dumma amerikanerna är :?: :lol: Om det behövs kan jag scanna av några sidor ur rephandboken.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar