Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm

#1 Inlägg av adrian_vg »

Min VFR svårstartad när den är varm eller mycket varm, efter tex ett bankörningspass, eller nån timmes konstant stadskörning. Dvs den startar inte om den får stå en eller ett par minuter efter ett hett pass. Startmotorn går runt, men motorn tänder inte på första försöket alltså. Den brukar dock starta (hacka igång) på andra försöket med full gas och några sekunders startmotorkörning. Då brukar det också kännas en stark bensinlukt. Känns som om förgasarna flödat ordentligt...

Om viffern får stå, säg en halvtimme efter stopp, brukar den alltid starta på första försöket med lite gas.

Är detta ett känt problem, eller bara min viffer? Och vad kan startsvårigheterna bero på??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#2 Inlägg av Rerun »

Skulle kunna vara en produktegenskap...

Antar att du borde kunna vrida upp tomgången med 100-200 nånting rpm, så får du mer luft till fuggarna.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1535
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#3 Inlägg av Mister »

För tight ventilspel kan göra göra motorer svårstatade, när den är varma
Men troligen som ovan mig säger.
Enkel diagnos går ju göra via tänsdtiftsfärgen ifall den går för fett.
Se bilder hur det ska se ut och inte:
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... log.html#1
Senast redigerad av Mister den mån aug 10, 2009 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Skulle kunna vara en produktegenskap...

Antar att du borde kunna vrida upp tomgången med 100-200 nånting rpm, så får du mer luft till fuggarna.
Vred upp tomgångsskruven så att viffern går på 1500rpm när den är helt genomvarm. Ingen större skillnad. Fast igår på Rörken gick den lättare att starta efter korta stopp med motorn av, speciellt mot kvällningen när det blev lite svalare i luften...

@Mister: Ska kolla tändstiften igen. Vill ändå lyfta på tanken och kolla bensinslangarna i samband med att jag monterar mina nya tyska styrändpluggar. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#5 Inlägg av tersan »

Ånglås nånstans? Kanske en olyckligt dragen bensinslang gör att det blir för varmt när inte fartvinden kyler?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Ånglås nånstans? Kanske en olyckligt dragen bensinslang gör att det blir för varmt när inte fartvinden kyler?
:shock:

Bensinslangen jag bytte drog jag på samma ställe som den gamla satt på. De andra slangarna är där de är, och som jag antar är standarddragningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Rerun »

Hur mår luftfiltret?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Hur mår luftfiltret?
Tvättade det och la på ett tunt oljelager för ca en månad sen. Tror du det är genomskitat redan?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Hur mår luftfiltret?
Tvättade det och la på ett tunt oljelager för ca en månad sen. Tror du det är genomskitat redan?
Det kan vara svårt att få på sådär precis lagom med olja... Sen kör du väl en hel del på grus med?


När/hur uppkom problemet? Är det något du levt med hela tiden sen du köpte Viffern, kom det plötsligt, eller har det smugit sig på på sistone?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Det kan vara svårt att få på sådär precis lagom med olja... Sen kör du väl en hel del på grus med?
Njae... Bara en knapp kilometer ungefär en gång i veckan till och från Rörken. Inte mer än så, antar att det inte räknas som "en hel del"? :)
Rerun skrev:När/hur uppkom problemet? Är det något du levt med hela tiden sen du köpte Viffern, kom det plötsligt, eller har det smugit sig på på sistone?
Lite smygande faktiskt, skulle jag tro. Precis efter att jag rengjort filtret och bytt bränslefilter gick ju viffern som ett troll.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1535
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#11 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:När/hur uppkom problemet? Är det något du levt med hela tiden sen du köpte Viffern, kom det plötsligt, eller har det smugit sig på på sistone?
Lite smygande faktiskt, skulle jag tro. Precis efter att jag rengjort filtret och bytt bränslefilter gick ju viffern som ett troll.
A/F problem eller inte, men iom det du skriver så verkar det vara A/F
Ang Reruns frågeställning med ditt problem, så lite förtydligande, har du haft startproblem tidigare som har blivit värre nu än innan när motorn är riktigt varm.

En följdfråga, som möjigtvis bara är kuriosa, när justerade du ventilerna senast?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:A/F problem eller inte, men iom det du skriver så verkar det vara A/F
Ang Reruns frågeställning med ditt problem, så lite förtydligande, har du haft startproblem tidigare som har blivit värre nu än innan när motorn är riktigt varm.
Har inte haft startproblem annat än första starten på våren. Startproblem av denna grad har kommit smygande nu under sensommaren.
Mister skrev:En följdfråga, som möjigtvis bara är kuriosa, när justerade du ventilerna senast?
Jag har aldrig gjort det medan viffern varit i min ägo. Men enligt servicemanualen har det gjorts av den tidigare ägaren våren 2008. Har på känn att jag borde låta kolla upp ventilspelet...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#13 Inlägg av Rerun »

När du ändå ska titta på stiften, kolla på choken med, så att den går tillbaka helt.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:När du ändå ska titta på stiften, kolla på choken med, så att den går tillbaka helt.
Ska göra. Regnade idag, så det blev inget, men imorgon så... Återkommer!

Edit: Lyfte på tanken idag och kollade luftfiltret; såg ok ut. Kollade också bensinfiltret, som också såg bra ut. Kollade sen tändstiften i bakre cylinderraden, vilket inte verkade så ok. Höger bakre cylinder såg ut som en blandning av 1, 2 och 23 på länken http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... log.html#1. Dvs en blandning av lite oljigt och lite ljusgrått på vardera halvan av mittelektroden.

Vänster bakre cylinder såg i det närmaste ny ut (jag bytte ju stiften i våras); vit med en mindre antydan till ljusgrått, inga som helst antydningar till rester så vitt jag kunde se. Såg ut som tändstiftet till vänster i grafen på http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... p?mode=nml.

Främre cylinderraden skippade jag, hade ingen lust att åbäka mig med kåpan och kylaren. :?

I vilket fall antyds på länken att det kan vara nåt tändningsproblem. Lät iaf motorn gå varm några minuter och sprutade sen vatten med en sprejflaska på alla avgasrören närmast cylindern. På alla avgasrören fräste det bra om vattnet, utom just höger bak. Det var varmt om det röret, men det fräste inte.

Känns som om motorn bara går på tre cylindrar?

Överdriven chockning verkar det inte vara då den andra cylindern såg bra ut, dito slitna kolvringar och ventilsyrningar. Motorn drar i det närmaste ingen olja heller, vilket talar för att det inte är nåt slitet i motorn.

Nån som kan råda mig om vad man gör nu? Har inte den blekaste om hur man går vidare. :(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Tänkte mäta lite på tändspolarna till bakre cylinderraden för att se om de är ok, men det rann ut i sanden för att jag inte har den blekaste om vad primary och secondary coils är för något.

Kan ni reda ut detta?

Edit: Ignorera, hittade det. Honda Common Service Manual rockar fett. Få se om jag kan omsätta instruktionerna i praktiken....
Bilagor
capture_2009-08-13_10.00.02_cropped_459x600.jpg
capture_2009-08-13_10.00.02_cropped_459x600.jpg (46.01 KiB) Visad 14651 gånger
Senast redigerad av adrian_vg den tor aug 13, 2009 09:13, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar