Drag på tomgång

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

Drag på tomgång

#1 Inlägg av Nilsson »

Hej,

När jag köpte min VFR så var det väldigt dåligt drag på tomgång. Om jag släppte ut kopplingen sakta när jag stod still så dog den nästan direkt och den hackar på låga varv, detta då om man inte rör gasen.

Är det så med VFR:ens motor eller har jag för lågt ställd tomgång eller något annat fel?.

Körskolehojen hade inga problem att dra iväg på tomgången och hackade inte heller på låga varv.

Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att riva förgasarna, men det kanske är onödigt om det skall vara så.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#2 Inlägg av Tomas »

Din körskolehoj var förmodligen CB-sevenfifty eller liknande och dom går otroligt jämnt på låga varv, riktig symaskinskänsla! VFRen (iaf senare gen, 86:an gick att köra på riktigt låga varv) går lite ojämnt under tretusen.

Att den skulle vara klenare på tomgång har jag aldrig tänkt på, vad har du för tomgångsvarvtal?

Varför ska du riva förgasarna? Har den stått länge med soppa i? Att synka kan ju vara ett alternativ annars, hyfsast tajt att skruva gasare eftersom det är en V4.

//Tomas

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Om det där är dina enda symptom skulle jag inte riva förgasarna. Låter som ganska normalt beteende, men testa att justera tomgången för säkerhets skull (mät med separat varvräknare om du inte är säker på hojens felvisning).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

#4 Inlägg av Nilsson »

Tack för svaren!

Körskolehojen va en Suzuki GSX 750, gick väldigt jämnt på låga varv.

En förgasarsynk hade jag tänkt att göra senare, så det kanske mildrar problemet lite.

Just nu är hojen rätt så nerplockad så det var därför som jag funderade på att riva förgasarna när jag ändå var igång, och problemet som jag beskrev var bästa anledningen. Men då skippar jag nog det och satsar på en synkronisering istället.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#5 Inlägg av Tomas »

Nilsson skrev:Tack för svaren!

Körskolehojen va en Suzuki GSX 750, gick väldigt jämnt på låga varv.

En förgasarsynk hade jag tänkt att göra senare, så det kanske mildrar problemet lite.

Just nu är hojen rätt så nerplockad så det var därför som jag funderade på att riva förgasarna när jag ändå var igång, och problemet som jag beskrev var bästa anledningen. Men då skippar jag nog det och satsar på en synkronisering istället.
Jag förstår att du tycker att den går lite ojämnt om du har gsx 750 som referens, jag tyckte samma sak när jag gick från körskolehojen till VFR.

Plocka snorkeln i luftburken när du ändå har tanken av, ger mycket skönare insugsljud i mellanregistret! Sen om det ger ngn effektökning vet jag inte.

//Tomas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Plocka snorkeln i luftburken när du ändå har tanken av, ger mycket skönare insugsljud i mellanregistret! Sen om det ger ngn effektökning vet jag inte.

//Tomas
Kommer det inte in vatten i luftburken då, på denna modell (94-97)?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#7 Inlägg av Tomas »

adrian_vg skrev:
Tomas skrev:Plocka snorkeln i luftburken när du ändå har tanken av, ger mycket skönare insugsljud i mellanregistret! Sen om det ger ngn effektökning vet jag inte.

//Tomas
Kommer det inte in vatten i luftburken då, på denna modell (94-97)?
Hmm, har jag inte ens tänkt på. Jag har inte märkt något iaf, luftfiltret såg okej ut när jag bytte det nyligen. Det känns som det ligger väldigt skyddat, ingen annan som har provat och kan uttala sig?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Hmm, har jag inte ens tänkt på. Jag har inte märkt något iaf, luftfiltret såg okej ut när jag bytte det nyligen. Det känns som det ligger väldigt skyddat, ingen annan som har provat och kan uttala sig?
I vilket fall, antar att ljudet blir högre från motorn, ingen risk att Bilprovningen har åsikter om detta?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#9 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:I vilket fall, antar att ljudet blir högre från motorn, ingen risk att Bilprovningen har åsikter om detta?
När du tagit bort snorkeln får du ett annat insugsljud, men skillnaden märks knappast på låga varv och med litet gaspådrag. Knappast något bilprovningen kommer att märka. Om du däremot kommer i 140 blås, lägger i 4:an och vrider på så kommer det att bröla mellan knäna :D
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:När du tagit bort snorkeln får du ett annat insugsljud, men skillnaden märks knappast på låga varv och med litet gaspådrag. Knappast något bilprovningen kommer att märka. Om du däremot kommer i 140 blås, lägger i 4:an och vrider på så kommer det att bröla mellan knäna :D
Kollar på det till våren. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#11 Inlägg av Tomas »

adrian_vg skrev: I vilket fall, antar att ljudet blir högre från motorn, ingen risk att Bilprovningen har åsikter om detta?
Jag kan meddela att Bilprovningen inte hade några åsikter om det :) Som Göingen skriver märks det inte förens man vrider på lite (framförallt i mellanregistret). Mycket skönt insugsförgasarljud, även med originalsystem!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Jag kan meddela att Bilprovningen inte hade några åsikter om det :) Som Göingen skriver märks det inte förens man vrider på lite (framförallt i mellanregistret). Mycket skönt insugsförgasarljud, även med originalsystem!
Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#13 Inlägg av Fransson »

adrian_vg skrev:
Tomas skrev:Jag kan meddela att Bilprovningen inte hade några åsikter om det :) Som Göingen skriver märks det inte förens man vrider på lite (framförallt i mellanregistret). Mycket skönt insugsförgasarljud, även med originalsystem!
Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?
Där börjar ju lågfartsregistret :claugh
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Fransson skrev:Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?
Där börjar ju lågfartsregistret[/quote]

Ja, ja, joke's on me. :roll: :D

Men om man delar 12000rpm på tre, är allt mellan 4000 och 8000rpm mellanregister. Korrekt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#15 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Fransson skrev:Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?
Där börjar ju lågfartsregistret
Ja, ja, joke's on me. :roll: :D

Men om man delar 12000rpm på tre, är allt mellan 4000 och 8000rpm mellanregister. Korrekt?[/quote]

Tror inte att det finns nån enhetlig definition av "mellanregister", så 4-8000 rpm duger bra. :wink:

Men Bilprovningen mäter väl vid avgasrörets utlopp vid en vanlig besiktning? Så ev insugsljud får inte nån större påverkan.
VFR750F -92, grön

Skriv svar