Mer drag i hojen

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Enke
Donator 2011
Inlägg: 10
Blev medlem: lör dec 12, 2009 09:05

Mer drag i hojen

#1 Inlägg av Enke »

Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#2 Inlägg av TG »

-Dynojet
-slipon
-luftfilter

Ett par tips :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mer drag i hojen

#3 Inlägg av adrian_vg »

Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Tegfors tips är generella. Sanningen i mitt tycke är mer att det anses vara svårt att få ut mer effekt ur en viffer, utan att ge sig på den mer aggressivt och montera tex en kompressor.

Vill du ha ut mer effekt, är det kanske mer intressant med en annan motorcykel. VFR är ju byggd för att ge runt 100-110hk. Det blir oftast inte bättre än så.

Även med öppnare filter, dynojet och slipon kan du på sin höjd kanske få ut upp 3-5hk till, mellan tummen och pekfingret. Mindre på en äldre, mer sliten viffer.

Eller skaffa nya 1200:an med runt 170hk, alt behåll din kära 93:a som den är och skatta dig lycklig åt ett mellanregister som är något av en guds gåva till alla vifferister. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Mer drag i hojen

#4 Inlägg av tersan »

Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Vad får det kosta?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Enke
Donator 2011
Inlägg: 10
Blev medlem: lör dec 12, 2009 09:05

Re: Mer drag i hojen

#5 Inlägg av Enke »

tersan skrev:
Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Vad får det kosta?


Några tusenlappar kan jag nog spendera... bara det blir bättre.... :)

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Mer drag i hojen

#6 Inlägg av tersan »

Enke skrev:
tersan skrev:
Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Vad får det kosta?


Några tusenlappar kan jag nog spendera... bara det blir bättre.... :)
Hmm... definiera "bättre"? :wink:

Den budgeten räcker inte långt, kanske ett begagnat avgassystem eller en omdrevning. Det sistnämnda har några här på forumet testat med gott resultat.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Dreva upp 2 kugg bak så får du bättre drag men lite lägre toppfart.. och en missvisande hastighetsmätare ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Enke
Donator 2011
Inlägg: 10
Blev medlem: lör dec 12, 2009 09:05

Re: Mer drag i hojen

#8 Inlägg av Enke »

tersan skrev:
Enke skrev:
tersan skrev: Vad får det kosta?


Några tusenlappar kan jag nog spendera... bara det blir bättre.... :)
Hmm... definiera "bättre"? :wink:

Den budgeten räcker inte långt, kanske ett begagnat avgassystem eller en omdrevning. Det sistnämnda har några här på forumet testat med gott resultat.
okok... men hur mycket kostar det då och vad ger det i drag?
Kan betala mer om det krävs men jag vill ju inte lägga upp lika mycket som bågen kostade.

Användarvisningsbild
Enke
Donator 2011
Inlägg: 10
Blev medlem: lör dec 12, 2009 09:05

#9 Inlägg av Enke »

Conseal skrev:Dreva upp 2 kugg bak så får du bättre drag men lite lägre toppfart.. och en missvisande hastighetsmätare ;)
Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?

Om jag gör det finns det någon mojäng som gör så att mätaren visar hyfsat rätt efter det?

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#10 Inlägg av Göingen »

Enke skrev:
Conseal skrev:Dreva upp 2 kugg bak så får du bättre drag men lite lägre toppfart.. och en missvisande hastighetsmätare ;)
Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?

Om jag gör det finns det någon mojäng som gör så att mätaren visar hyfsat rätt efter det?
Bikersneed kan förse dig med denna grunka:
http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm

Mitt råd rent allmänt om du vill att din hoj ska gå bättre är att se till att det som finns monterat redan är rätt injusterat och fräscht. Jag tänker på gasare/sprut, ventiler, tändstift, luftfilter, tändkablar etc.

Vid omdrevning kan man välja bak och/eller fram. En kugg mindre fram ger ungefär sammma effekt som tre fler bak. Vanlig division, t.ex. 45/15 = 42/14, alltså ingen ändring av utväxling.
Viktigt är att se till att kedjan löper som den ska även sen du ändrat på drevdiametern. Detta bör man kolla i utfjädrat och ihopfjädrat läge. Det är inte så kul om kedjan börjar äta på t. ex. svingen eller någon motorkåpa. Vid större förändringar kan kedjan bli för kort eller för lång, justeringen som finns på hojen räcker inte för att kompensera för de förändrade drevdiametrarna.

Lycka till i din jakt på mer pulver, än så länge har jag inte hört någon som tycker de har för mycket :) :)
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Enke skrev:Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?
Bara bak. Drevar du upp fram också hamnar du tillbaka på ruta ett, fast med större drev, typ.

Det brukar vara lättare att hitta bakdrev. Meckar du med framdrevet slår det igenom mer; skillnaderna blir större. Fler tänder bak gör att skillnaderna blir lite mindre och lättare att korrigera, om man vill ha ännu mer eller mindre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Invalido

#12 Inlägg av Invalido »

dreva ner den 1fram o upp 2 bak! sen monterar du en speedohealer!du kommer att märka en j...la skillnad det kan jag lova,
har gjort detta sj :wink:

Invalido

#13 Inlägg av Invalido »

adrian_vg skrev:
Enke skrev:Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?
Bara bak. Drevar du upp fram också hamnar du tillbaka på ruta ett, fast med större drev, typ.

Det brukar vara lättare att hitta bakdrev. Meckar du med framdrevet slår det igenom mer; skillnaderna blir större. Fler tänder bak gör att skillnaderna blir lite mindre och lättare att korrigera, om man vill ha ännu mer eller mindre.
drar du upp den 2 bak o upp 1 fram så blir det ruta ett.
men ner 1 fram o upp 2 bak så lär det ej bli det...
drev finns att få tag i :wink:

15 fram 45 bak

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Mer drag i hojen

#14 Inlägg av blacken »

Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Kam, komp, pill med tändning och mer sås, eller turbo/kompressor. Men dyrt blir det och bökigt/svårt att få allt att lira ihop. Generellt sett om du enbart ska sugtrimma så kan man räkna att 1000:- per häst, kostar det ungefär..

Skriv svar