k&n, rengöring

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

k&n, rengöring

#1 Inlägg av Alming »

rengöring av k&n filter?

hur går man tillväga? spruta på rengöringen och sen?7
upptäckte att någon snäll person monterat ett sånt filter på min hoj.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#2 Inlägg av Swedan »

Spruta på rengöringen.
Vänta typ kanske 5-10min.
Spola av med ljummet vatten.
Låt torka typ över natten i rumstemperatur.
Olja in.
Låt torka på ett papper under i ca 2tim.
FÄRDIGT
Den förra ägaren va allt en hygglig prick :wink:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av Alming »

Inhandlat rengöring, och filtret rengjort!

Tack! (fans ju en fin instrution med, men det går ju alltid att tolka som man vill med amerikanska instruktioner)
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#4 Inlägg av elias »

Newbiefråga då..

På min 97:a, vad skulle ett K&N-filter göra?
På min bil har jag satt ett öppet konfilter, blir det samma effekt? DVS lite fetare ljud och imaginära hästkrafter?
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#5 Inlägg av Qwerty »

Mer luft, mer smuts. Stora fördelen med KN filter är livslängden och det lite friare ljudet.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#6 Inlägg av Swedan »

Qwerty skrev:Mer luft, mer smuts. Stora fördelen med KN filter är livslängden och det lite friare ljudet.
därmed inte sagt att ett sådant filter släpper igenom mer eller större partiklar...
:D
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Som Qwerty sa: "Stora fördelen med KN filter är livslängden och det lite friare ljudet" Och att det ger motorn bättre andning och ofta mer pulver.

Bara som en lite kurriosa.
Till V65 Sabre finns det inga K&N filter. Original är ett ganska tätt skumgummifilter, vad göra?

Vid ett tillfälle fick jag se ett Jama sportluftfilter till bil. Vänta lite, det där ser ut som något jag har sett frampå högtalare. Ur med originalfiltret, tvätta och ta med till butiken "Hi-Fi kit".
- Har ni en front i den här storleken?
- Vänta, ska kolla (kommer tillbaka 2 minuter senare).
- Duger den här? (samma längd, 2 mm. smalare).
- Absolut! Kostar?
- 10 kr styck.
- Tack då tar vi 4 stycken så har jag i reserv :D

Berättade det för Henning (LHL) vid ett tillfälle och trodde jag hade kommit på något nytt.
- Det där han används inom racing i åratal :D

Så det är ett tips på en mycket billig och väl fungerande variant av luftfilter. Jag använder även lite klibbig skumgummiluftfilterolja på toppen (inte samma som K&N:s olja).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#8 Inlägg av Alming »

Det där med mer smuts tror jag inte är så farligt på en gathoj, inte med luftburken där den sitter på en VFR iaf.

Mitt filter var duktigt smutsigt, men under filtret, mot förgasarna till, var det "kliniskt rent"

Ett öppet, koniskt luftfilter som, modell lampskärm, som man sätter på bilar tror jag sitter mer utsatt, och det kan nog tänkas komma igenom mer smuts i dem.

Dessutom sägs det att luftmassemätaren på en bil kan gå sönder, pga att den tunna volframtråden i mätaren kläggas igen tack vare större smuts och filteroljan.

Men men, någon lmm har jag inte på min hoj, och tyngre insugsljud och eventuellt lite mer pulver gör mig ingenting.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#9 Inlägg av Torque »

Skakar lite liv i den här tråden trots att det inte handlar om rengöring. Men ni som har KN filtret hur har ni satt det. På instruktionerna stod det att man skulle ha texten uppåt, så självklart satte jag den så. Men om man tittar på filtret så är det helt jämt på ena sidan och går ner lite på andra. När jag satte texten uppåt på KN filtret så hamnade den jämna sidan uppåt, men på originalfiltret så var den jämna sidan nedåt.

Någon annan som reflekterat över detta?
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

Re: k&n, rengöring

#10 Inlägg av tjvfr800 »

Alming skrev:rengöring av k&n filter?

hur går man tillväga? spruta på rengöringen och sen?7
upptäckte att någon snäll person monterat ett sånt filter på min hoj.
Finns faktiskt en guide i ämnet här http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... article=17
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Torque skrev:Skakar lite liv i den här tråden trots att det inte handlar om rengöring. Men ni som har KN filtret hur har ni satt det. På instruktionerna stod det att man skulle ha texten uppåt, så självklart satte jag den så. Men om man tittar på filtret så är det helt jämt på ena sidan och går ner lite på andra. När jag satte texten uppåt på KN filtret så hamnade den jämna sidan uppåt, men på originalfiltret så var den jämna sidan nedåt.

Någon annan som reflekterat över detta?
Jag reflekterade över det men eftersom det bara passade på ett sätt så gav jag det inte många sekunders eftertanke.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#12 Inlägg av Torque »

Conseal skrev:
Torque skrev:Skakar lite liv i den här tråden trots att det inte handlar om rengöring. Men ni som har KN filtret hur har ni satt det. På instruktionerna stod det att man skulle ha texten uppåt, så självklart satte jag den så. Men om man tittar på filtret så är det helt jämt på ena sidan och går ner lite på andra. När jag satte texten uppåt på KN filtret så hamnade den jämna sidan uppåt, men på originalfiltret så var den jämna sidan nedåt.

Någon annan som reflekterat över detta?
Jag reflekterade över det men eftersom det bara passade på ett sätt så gav jag det inte många sekunders eftertanke.
Ha ha kanske var så. Testade faktiskt inte åt andra hållet. Ja ja, då vet jag att det sitter rätt åtminstonde. Tack!
VFR800-03 Svart

Skriv svar