k&n, rengöring
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
k&n, rengöring
rengöring av k&n filter?
hur går man tillväga? spruta på rengöringen och sen?7
upptäckte att någon snäll person monterat ett sånt filter på min hoj.
Spruta på rengöringen.
Vänta typ kanske 5-10min.
Spola av med ljummet vatten.
Låt torka typ över natten i rumstemperatur.
Olja in.
Låt torka på ett papper under i ca 2tim.
FÄRDIGT
Den förra ägaren va allt en hygglig prick
Vänta typ kanske 5-10min.
Spola av med ljummet vatten.
Låt torka typ över natten i rumstemperatur.
Olja in.
Låt torka på ett papper under i ca 2tim.
FÄRDIGT
Den förra ägaren va allt en hygglig prick

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
Mer luft, mer smuts. Stora fördelen med KN filter är livslängden och det lite friare ljudet.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Som Qwerty sa: "Stora fördelen med KN filter är livslängden och det lite friare ljudet" Och att det ger motorn bättre andning och ofta mer pulver.
Bara som en lite kurriosa.
Till V65 Sabre finns det inga K&N filter. Original är ett ganska tätt skumgummifilter, vad göra?
Vid ett tillfälle fick jag se ett Jama sportluftfilter till bil. Vänta lite, det där ser ut som något jag har sett frampå högtalare. Ur med originalfiltret, tvätta och ta med till butiken "Hi-Fi kit".
- Har ni en front i den här storleken?
- Vänta, ska kolla (kommer tillbaka 2 minuter senare).
- Duger den här? (samma längd, 2 mm. smalare).
- Absolut! Kostar?
- 10 kr styck.
- Tack då tar vi 4 stycken så har jag i reserv
Berättade det för Henning (LHL) vid ett tillfälle och trodde jag hade kommit på något nytt.
- Det där han används inom racing i åratal
Så det är ett tips på en mycket billig och väl fungerande variant av luftfilter. Jag använder även lite klibbig skumgummiluftfilterolja på toppen (inte samma som K&N:s olja).
Bara som en lite kurriosa.
Till V65 Sabre finns det inga K&N filter. Original är ett ganska tätt skumgummifilter, vad göra?
Vid ett tillfälle fick jag se ett Jama sportluftfilter till bil. Vänta lite, det där ser ut som något jag har sett frampå högtalare. Ur med originalfiltret, tvätta och ta med till butiken "Hi-Fi kit".
- Har ni en front i den här storleken?
- Vänta, ska kolla (kommer tillbaka 2 minuter senare).
- Duger den här? (samma längd, 2 mm. smalare).
- Absolut! Kostar?
- 10 kr styck.
- Tack då tar vi 4 stycken så har jag i reserv

Berättade det för Henning (LHL) vid ett tillfälle och trodde jag hade kommit på något nytt.
- Det där han används inom racing i åratal

Så det är ett tips på en mycket billig och väl fungerande variant av luftfilter. Jag använder även lite klibbig skumgummiluftfilterolja på toppen (inte samma som K&N:s olja).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Det där med mer smuts tror jag inte är så farligt på en gathoj, inte med luftburken där den sitter på en VFR iaf.
Mitt filter var duktigt smutsigt, men under filtret, mot förgasarna till, var det "kliniskt rent"
Ett öppet, koniskt luftfilter som, modell lampskärm, som man sätter på bilar tror jag sitter mer utsatt, och det kan nog tänkas komma igenom mer smuts i dem.
Dessutom sägs det att luftmassemätaren på en bil kan gå sönder, pga att den tunna volframtråden i mätaren kläggas igen tack vare större smuts och filteroljan.
Men men, någon lmm har jag inte på min hoj, och tyngre insugsljud och eventuellt lite mer pulver gör mig ingenting.
Mitt filter var duktigt smutsigt, men under filtret, mot förgasarna till, var det "kliniskt rent"
Ett öppet, koniskt luftfilter som, modell lampskärm, som man sätter på bilar tror jag sitter mer utsatt, och det kan nog tänkas komma igenom mer smuts i dem.
Dessutom sägs det att luftmassemätaren på en bil kan gå sönder, pga att den tunna volframtråden i mätaren kläggas igen tack vare större smuts och filteroljan.
Men men, någon lmm har jag inte på min hoj, och tyngre insugsljud och eventuellt lite mer pulver gör mig ingenting.
Skakar lite liv i den här tråden trots att det inte handlar om rengöring. Men ni som har KN filtret hur har ni satt det. På instruktionerna stod det att man skulle ha texten uppåt, så självklart satte jag den så. Men om man tittar på filtret så är det helt jämt på ena sidan och går ner lite på andra. När jag satte texten uppåt på KN filtret så hamnade den jämna sidan uppåt, men på originalfiltret så var den jämna sidan nedåt.
Någon annan som reflekterat över detta?
VFR800-03 Svart
Re: k&n, rengöring
Finns faktiskt en guide i ämnet här http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... article=17Alming skrev:rengöring av k&n filter?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Jag reflekterade över det men eftersom det bara passade på ett sätt så gav jag det inte många sekunders eftertanke.Torque skrev:Skakar lite liv i den här tråden trots att det inte handlar om rengöring. Men ni som har KN filtret hur har ni satt det. På instruktionerna stod det att man skulle ha texten uppåt, så självklart satte jag den så. Men om man tittar på filtret så är det helt jämt på ena sidan och går ner lite på andra. När jag satte texten uppåt på KN filtret så hamnade den jämna sidan uppåt, men på originalfiltret så var den jämna sidan nedåt.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Ha ha kanske var så. Testade faktiskt inte åt andra hållet. Ja ja, då vet jag att det sitter rätt åtminstonde. Tack!Conseal skrev:Jag reflekterade över det men eftersom det bara passade på ett sätt så gav jag det inte många sekunders eftertanke.Torque skrev:Skakar lite liv i den här tråden trots att det inte handlar om rengöring. Men ni som har KN filtret hur har ni satt det. På instruktionerna stod det att man skulle ha texten uppåt, så självklart satte jag den så. Men om man tittar på filtret så är det helt jämt på ena sidan och går ner lite på andra. När jag satte texten uppåt på KN filtret så hamnade den jämna sidan uppåt, men på originalfiltret så var den jämna sidan nedåt.
VFR800-03 Svart