Varför pajjar mina batterier?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Varför pajjar mina batterier?
Startade en tråd i somras där jag inte kunde starta hojen efter att den stått i två veckor.
Jag laddde batteriet men fortfarande samma problem. Jag köpte nytt batteri och problemet var löst.
Nu har hojen stått över vintern och jag har glömt att underhållsladda. Jag ställde batteriet på laddning
igår, idag visade laddaren att det var fulladdat men nu går hojen inte att starta, igen...
Jag anser att oddsen till att två i princip helt nya batterier bara lägger av sådär är liten så jag misstänker
att det är något med hojen som dödar batterierna. Jag är inte jättehaj på el-lära men mina misstankar går
mot att det är något som tjuvdrar ström. Det är väl så att batteriet blir obrukligt om det töms på spänning/ström
fullständigt? Vad ska jag göra?
Kan tillägga att lamporna tänds men startmotorn vill inte gå runt ordentligt.
Edit: Jag har i samband med batteriladdningen monterat på Oxford Hotgrips och när jag sätter på dessa blinkar
30%-lampan 5 gånger och slocknar sedan. Detta ska tydligen vara ett tecken på att spänningen från batteriet är för lågt (under 11,5V).
Jag laddde batteriet men fortfarande samma problem. Jag köpte nytt batteri och problemet var löst.
Nu har hojen stått över vintern och jag har glömt att underhållsladda. Jag ställde batteriet på laddning
igår, idag visade laddaren att det var fulladdat men nu går hojen inte att starta, igen...
Jag anser att oddsen till att två i princip helt nya batterier bara lägger av sådär är liten så jag misstänker
att det är något med hojen som dödar batterierna. Jag är inte jättehaj på el-lära men mina misstankar går
mot att det är något som tjuvdrar ström. Det är väl så att batteriet blir obrukligt om det töms på spänning/ström
fullständigt? Vad ska jag göra?
Kan tillägga att lamporna tänds men startmotorn vill inte gå runt ordentligt.
Edit: Jag har i samband med batteriladdningen monterat på Oxford Hotgrips och när jag sätter på dessa blinkar
30%-lampan 5 gånger och slocknar sedan. Detta ska tydligen vara ett tecken på att spänningen från batteriet är för lågt (under 11,5V).
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Så gör mina Oxfordar också på svartviffern. Batteriet är slut. Glöm inte underhållsladda nästa gång så slipper du skaffa ett nytt batteri inför varje säsong.moshh skrev:Edit: Jag har i samband med batteriladdningen monterat på Oxford Hotgrips och när jag sätter på dessa blinkar
30%-lampan 5 gånger och slocknar sedan. Detta ska tydligen vara ett tecken på att spänningen från batteriet är för lågt (under 11,5V).
I mitt fall orkar startmotorn runt utan problem, men med last - GPS och värmehandtag - slockar värmehandtagen på sättet du beskriver.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Startar den med hjälp av startkablar?
Om ja, batteriet kass, om nej, kolla alla förbindelser ner till startmotorn så att det inte har ärgat nånstans.
Kan ju också vara startmotorn som är på väg att ge upp, inte troligt.
Kolla när du fått igång hojen hur det är med laddspänningen så den inte ligger för högt, det tar också död på batteriet.
Köp en underhållsladdare till nästa vinter, den betalar sig snabbt.
Om ja, batteriet kass, om nej, kolla alla förbindelser ner till startmotorn så att det inte har ärgat nånstans.
Kan ju också vara startmotorn som är på väg att ge upp, inte troligt.
Kolla när du fått igång hojen hur det är med laddspänningen så den inte ligger för högt, det tar också död på batteriet.
Köp en underhållsladdare till nästa vinter, den betalar sig snabbt.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
[skamlös plugg]En Ctek Safir 90 från Clas Ohlson för ca 500kr är en bra idé som funkar bra med de små mc-batterierna.[/skamlös plugg]HondaHasse skrev:Köp en underhållsladdare till nästa vinter, den betalar sig snabbt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Funkar kanon! Om man bara sätter i 220v sladden.... glömde det förra vintern, drog ur sladden för jag behövde det uttaget men glömde sätta tillbaka den igen...adrian_vg skrev:[skamlös plugg]En Ctek Safir 90 från Clas Ohlson för ca 500kr är en bra idé som funkar bra med de små mc-batterierna.[/skamlös plugg]HondaHasse skrev:Köp en underhållsladdare till nästa vinter, den betalar sig snabbt.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Sh!t happens. ;*)HondaHasse skrev:Funkar kanon! Om man bara sätter i 220v sladden.... glömde det förra vintern, drog ur sladden för jag behövde det uttaget men glömde sätta tillbaka den igen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Varför pajjar mina batterier?
Jo jag har faktiskt en sån här Laddare, kan man ha på den hela vintern utan att elräkningen går mot skyn?HondaHasse skrev:Startar den med hjälp av startkablar?
Om ja, batteriet kass, om nej, kolla alla förbindelser ner till startmotorn så att det inte har ärgat nånstans.
Kan ju också vara startmotorn som är på väg att ge upp, inte troligt.
Kolla när du fått igång hojen hur det är med laddspänningen så den inte ligger för högt, det tar också död på batteriet.
Köp en underhållsladdare till nästa vinter, den betalar sig snabbt.
Som sagt, samma sak hände i somras med ett nytt batteri när hojen bara stått i två veckor. När jag då bytte
batteri startade hojen perfekt. Duger multimetrar för 100-150kr eller måste man lägga stora pengar?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
De enda underhållsladdare värda namnet har jag hört ska vara Ctek och kanske Optimate. Båda märkena är i den högre prisklassen, men som ofta med batteriladdare - man får vad man betalar för. Med reservation... 8-]moshh skrev:Jo jag har faktiskt en sån här Laddare, kan man ha på den hela vintern utan att elräkningen går mot skyn?
Jag brukar ha min Ctek inkopplad till viffern i stort sett hela tiden under vintern, med undantag för när batteriet på vinterhojen ska få en påfyllning pga el-handskarna. Under sommaren brukar jag koppla in Cteken på viffern ett par gånger i veckan över natten. Underhållsladdning drar inte speciellt mycket ström, åtminstone inte med en sk intelligent laddare.
Jag har en från Biltema på jobbet! En "Digital Multimeter Pro, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... meter-pro/. Funkar bra, men du kommer nog billigare undan än så.moshh skrev:Som sagt, samma sak hände i somras med ett nytt batteri när hojen bara stått i två veckor. När jag då bytte
batteri startade hojen perfekt. Duger multimetrar för 100-150kr eller måste man lägga stora pengar?
Det som skiljer mellan modellerna är hur onoggranna de är. Köp den billigaste du kan hitta är mitt tips
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Varför pajjar mina batterier?
Men med tanke på situationen och vad jag har skrivit, vad tror ni felet kan bero på?
Ett batteri ska väl inte sluta fungera bara för att man inte underhållsladdat över vintern?
Ett batteri ska väl inte sluta fungera bara för att man inte underhållsladdat över vintern?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Taskig kvalitet på batteriet? Krypströmmar kan väl uppstå av sig själva om bågen står i ett fuktigt utrymme?moshh skrev:Men med tanke på situationen och vad jag har skrivit, vad tror ni felet kan bero på?
Ett batteri ska väl inte sluta fungera bara för att man inte underhållsladdat över vintern?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Varför pajjar mina batterier?
Nej det ska absolut inte ladda ur så fort som på två veckor! Själv har jag min hoj stående i varmgarage, startar den högst någon gång i månaden under vintern och har aldrig underhållsladdat batteriet. Det enda jag gör är att koppla bort kablarna till polerna på det, utifall att det skulle vara någonting som drar ström, men med handen på hjärtat så vet jag inte om det spelar någon roll - har glömt koppla ur det någon gång och inte märkt någonting alls.moshh skrev:Men med tanke på situationen och vad jag har skrivit, vad tror ni felet kan bero på?
Ett batteri ska väl inte sluta fungera bara för att man inte underhållsladdat över vintern?
Leta krypströmmar är däremot aldrig kul, men prova att torka rent alla kontakter du hittar (det sitter ett helt gäng under bakre kåpan på vänster sida som går till blinkers och styrbox bl.a.) och se till att jordanslutningar inte är ärgade. På min hoj var kontakterna fullständigt täckta av oljeindränkt smuts - jag trodde att de var svarta, men de flesta är faktiskt vita!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
En multimeter för 200 spänn svarar på alla dina frågor...adrian_vg skrev:moshh skrev:Men med tanke på situationen och vad jag har skrivit, vad tror ni felet kan bero på?
Ett batteri ska väl inte sluta fungera bara för att man inte underhållsladdat över vintern?
Enbart möjligheten att kunna mäta om det går ström ur acken "när allt är avstängt" är värd den kostnaden..
"Messen ist wissen"

Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Re: Varför pajjar mina batterier?
Jag har nu införskaffat en multimeter för 100 riksdaler.
Vart och hur ska jag mäta? Ska även ta en titt på smutsiga kontakter.
Vart och hur ska jag mäta? Ska även ta en titt på smutsiga kontakter.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Bara 100 spänn?? Skrev ju 200? Då visar den nog till hälften fel..moshh skrev:Jag har nu införskaffat en multimeter för 100 riksdaler.
Vart och hur ska jag mäta? Ska även ta en titt på smutsiga kontakter.

Du kan t ex mäta polspänningen på batteriet.
Fulladdat och nytt (100% laddn) ca 13.8V vanligen runt 12.8-13V obelastat.
Man får rätt lite info vid den mätningen.
Mer intressant är polspänningen med t ex lyse på..12-12.5V minst,
eller vid startförsök (då man suger hög ström ur acken) inte under 10.8 nånting.
Hamnar du neråt 9V är något fel..Ack dålig/slut eller urladdad.
Alla siffror ungefärliga
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83