Varför pajjar mina batterier?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Varför pajjar mina batterier?

#1 Inlägg av moshh »

Startade en tråd i somras där jag inte kunde starta hojen efter att den stått i två veckor.
Jag laddde batteriet men fortfarande samma problem. Jag köpte nytt batteri och problemet var löst.
Nu har hojen stått över vintern och jag har glömt att underhållsladda. Jag ställde batteriet på laddning
igår, idag visade laddaren att det var fulladdat men nu går hojen inte att starta, igen...

Jag anser att oddsen till att två i princip helt nya batterier bara lägger av sådär är liten så jag misstänker
att det är något med hojen som dödar batterierna. Jag är inte jättehaj på el-lära men mina misstankar går
mot att det är något som tjuvdrar ström. Det är väl så att batteriet blir obrukligt om det töms på spänning/ström
fullständigt? Vad ska jag göra?

Kan tillägga att lamporna tänds men startmotorn vill inte gå runt ordentligt.

Edit: Jag har i samband med batteriladdningen monterat på Oxford Hotgrips och när jag sätter på dessa blinkar
30%-lampan 5 gånger och slocknar sedan. Detta ska tydligen vara ett tecken på att spänningen från batteriet är för lågt (under 11,5V).
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#2 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Edit: Jag har i samband med batteriladdningen monterat på Oxford Hotgrips och när jag sätter på dessa blinkar
30%-lampan 5 gånger och slocknar sedan. Detta ska tydligen vara ett tecken på att spänningen från batteriet är för lågt (under 11,5V).
Så gör mina Oxfordar också på svartviffern. Batteriet är slut. Glöm inte underhållsladda nästa gång så slipper du skaffa ett nytt batteri inför varje säsong.

I mitt fall orkar startmotorn runt utan problem, men med last - GPS och värmehandtag - slockar värmehandtagen på sättet du beskriver.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#3 Inlägg av HondaHasse »

Startar den med hjälp av startkablar?
Om ja, batteriet kass, om nej, kolla alla förbindelser ner till startmotorn så att det inte har ärgat nånstans.
Kan ju också vara startmotorn som är på väg att ge upp, inte troligt.
Kolla när du fått igång hojen hur det är med laddspänningen så den inte ligger för högt, det tar också död på batteriet.
Köp en underhållsladdare till nästa vinter, den betalar sig snabbt.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#4 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Köp en underhållsladdare till nästa vinter, den betalar sig snabbt.
[skamlös plugg]En Ctek Safir 90 från Clas Ohlson för ca 500kr är en bra idé som funkar bra med de små mc-batterierna.[/skamlös plugg]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#5 Inlägg av HondaHasse »

adrian_vg skrev:
HondaHasse skrev:Köp en underhållsladdare till nästa vinter, den betalar sig snabbt.
[skamlös plugg]En Ctek Safir 90 från Clas Ohlson för ca 500kr är en bra idé som funkar bra med de små mc-batterierna.[/skamlös plugg]
Funkar kanon! Om man bara sätter i 220v sladden.... glömde det förra vintern, drog ur sladden för jag behövde det uttaget men glömde sätta tillbaka den igen...

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#6 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Funkar kanon! Om man bara sätter i 220v sladden.... glömde det förra vintern, drog ur sladden för jag behövde det uttaget men glömde sätta tillbaka den igen...
Sh!t happens. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Varför pajjar mina batterier?

#7 Inlägg av moshh »

HondaHasse skrev:Startar den med hjälp av startkablar?
Om ja, batteriet kass, om nej, kolla alla förbindelser ner till startmotorn så att det inte har ärgat nånstans.
Kan ju också vara startmotorn som är på väg att ge upp, inte troligt.
Kolla när du fått igång hojen hur det är med laddspänningen så den inte ligger för högt, det tar också död på batteriet.
Köp en underhållsladdare till nästa vinter, den betalar sig snabbt.
Jo jag har faktiskt en sån här Laddare, kan man ha på den hela vintern utan att elräkningen går mot skyn?
Som sagt, samma sak hände i somras med ett nytt batteri när hojen bara stått i två veckor. När jag då bytte
batteri startade hojen perfekt. Duger multimetrar för 100-150kr eller måste man lägga stora pengar?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#8 Inlägg av HondaHasse »

Ett sånt här duger... :wink:
Eller detta, det använder jag.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#9 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Jo jag har faktiskt en sån här Laddare, kan man ha på den hela vintern utan att elräkningen går mot skyn?
De enda underhållsladdare värda namnet har jag hört ska vara Ctek och kanske Optimate. Båda märkena är i den högre prisklassen, men som ofta med batteriladdare - man får vad man betalar för. Med reservation... 8-]

Jag brukar ha min Ctek inkopplad till viffern i stort sett hela tiden under vintern, med undantag för när batteriet på vinterhojen ska få en påfyllning pga el-handskarna. Under sommaren brukar jag koppla in Cteken på viffern ett par gånger i veckan över natten. Underhållsladdning drar inte speciellt mycket ström, åtminstone inte med en sk intelligent laddare.
moshh skrev:Som sagt, samma sak hände i somras med ett nytt batteri när hojen bara stått i två veckor. När jag då bytte
batteri startade hojen perfekt. Duger multimetrar för 100-150kr eller måste man lägga stora pengar?
Jag har en från Biltema på jobbet! En "Digital Multimeter Pro, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... meter-pro/. Funkar bra, men du kommer nog billigare undan än så.

Det som skiljer mellan modellerna är hur onoggranna de är. Köp den billigaste du kan hitta är mitt tips
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Varför pajjar mina batterier?

#10 Inlägg av moshh »

Men med tanke på situationen och vad jag har skrivit, vad tror ni felet kan bero på?
Ett batteri ska väl inte sluta fungera bara för att man inte underhållsladdat över vintern?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#11 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Men med tanke på situationen och vad jag har skrivit, vad tror ni felet kan bero på?
Ett batteri ska väl inte sluta fungera bara för att man inte underhållsladdat över vintern?
Taskig kvalitet på batteriet? Krypströmmar kan väl uppstå av sig själva om bågen står i ett fuktigt utrymme?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Varför pajjar mina batterier?

#12 Inlägg av Ajax »

moshh skrev:Men med tanke på situationen och vad jag har skrivit, vad tror ni felet kan bero på?
Ett batteri ska väl inte sluta fungera bara för att man inte underhållsladdat över vintern?
Nej det ska absolut inte ladda ur så fort som på två veckor! Själv har jag min hoj stående i varmgarage, startar den högst någon gång i månaden under vintern och har aldrig underhållsladdat batteriet. Det enda jag gör är att koppla bort kablarna till polerna på det, utifall att det skulle vara någonting som drar ström, men med handen på hjärtat så vet jag inte om det spelar någon roll - har glömt koppla ur det någon gång och inte märkt någonting alls.

Leta krypströmmar är däremot aldrig kul, men prova att torka rent alla kontakter du hittar (det sitter ett helt gäng under bakre kåpan på vänster sida som går till blinkers och styrbox bl.a.) och se till att jordanslutningar inte är ärgade. På min hoj var kontakterna fullständigt täckta av oljeindränkt smuts - jag trodde att de var svarta, men de flesta är faktiskt vita!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#13 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
moshh skrev:Men med tanke på situationen och vad jag har skrivit, vad tror ni felet kan bero på?
Ett batteri ska väl inte sluta fungera bara för att man inte underhållsladdat över vintern?
En multimeter för 200 spänn svarar på alla dina frågor...
Enbart möjligheten att kunna mäta om det går ström ur acken "när allt är avstängt" är värd den kostnaden..

"Messen ist wissen" :mrgreen:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Varför pajjar mina batterier?

#14 Inlägg av moshh »

Jag har nu införskaffat en multimeter för 100 riksdaler.
Vart och hur ska jag mäta? Ska även ta en titt på smutsiga kontakter.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#15 Inlägg av StigH »

moshh skrev:Jag har nu införskaffat en multimeter för 100 riksdaler.
Vart och hur ska jag mäta? Ska även ta en titt på smutsiga kontakter.
Bara 100 spänn?? Skrev ju 200? Då visar den nog till hälften fel.. :roll:
Du kan t ex mäta polspänningen på batteriet.
Fulladdat och nytt (100% laddn) ca 13.8V vanligen runt 12.8-13V obelastat.
Man får rätt lite info vid den mätningen.
Mer intressant är polspänningen med t ex lyse på..12-12.5V minst,
eller vid startförsök (då man suger hög ström ur acken) inte under 10.8 nånting.
Hamnar du neråt 9V är något fel..Ack dålig/slut eller urladdad.
Alla siffror ungefärliga
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar