No offence Elias. Jag kan inte rå för att jag är lite lätt elak ibland. Eller som scorpionen sa till grodan "it's in my nature"
Ok, lite mer seriöst och sånt man verkligen inte kan veta om man inte har varit och skruvat i hydralsystem. Om koppen är full och kopplingen inte tar så finns det några tester du kan göra först.
Först och främst, känns kopplingen som den ska eller känns den som att klämma på en svamp?
Om det är det sisnämnda så är det luft i systemet vilket bl.a. kan bero på fading. Kopplingen har dessutom lättare att fada än bromsarna eftersom den hela tiden utsätts för värme från motorn. Är vätskan dessutom gammal och har absorberat mycket vatten blir det inte bättre.
Innan du börjar lufta kan det även vara idé att kolla slavcylindern för läckage. Vet inte hur mycket mekanik du kan, huvudcylinder är den som trycker (pump) som i detta fall sitter på styret, slav är den som påverkas.
Det brukar vara slavens tätningar som ger upp först. Dra med ett finger runt alla kanter på både den och huvudcylindern och kolla om det är blött någonstans. Bromsvätska är lätt att känna igen, den känns inte alls som olja utan känns sträv när man gnider den mellan fingrarna.
Nästa steg är att lufta. Det finns ett antal skolor på det med tryckluft, vacuum pump eller det vanligaste att pumpa i handtaget.
Då kopplar man en genomskinlig plastslang på nippeln och låter den först gå uppåt och sen ner i en flaska/burk med beg bromsvätska. Slangänden ska gå ner i vätskan för att skapa ett slutet system.
Sen är det bara att pumpa några gånger, hålla inne öppna och stänga nippeln och göra om proceduren ett antal gånger tills det inte längre kommer några luftbubblor i slangen.
Ha locket till behållaren öppen när du gör det och låt den aldrig tömmas. Vill du byta vätska gör du likadant men låter nippeln vara öppen och pumpar sakta tills det kommer ny vätska i slangen.
När nibbeln är stängd känner du tydligt när du har tryck i systemet.
Om det är läckage och du inte har koll på hur man hanterar hydralsystem bör du kanske låta en verkstad fixa det. Det är ingen stor operation men det kräver rätt handhavande för att bli tätt.
När du öpnnar locket och för att få det riktigt tätt efteråt är det en bra idé att skölja rent locket, plastkåpan innanför och membranet med vatten. Det är viktigt att allt är helt torrt (torka gärna av med en trasa) innan du monterar igen. Fyll inte behållaren över "upper level" strecket i behållaren, platta till membranet så det är i "viloläge", lägg i en grej i taget i samma ordning som du tog ur dom och utan våld och dra i skruvarna jämt.
Lycka till.