Lyckas böja nyckeln när jag öppnar tanklocket

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Lyckas böja nyckeln när jag öppnar tanklocket

#1 Inlägg av danlse »

Hej,

Tankade igår och efter att ha öppnat tanklocket så var nyckeln så sne att jag knappt fick in den i tändningslåset. Känns som att mekanismen är lite trög när man ska vrida och dra upp locket men mest känns det nog som att nyckeln är klen(kollade reservnyckeln och den var också sne)

Nån som har ett liknande problem?
Smörja mekanismen kanske, vilken typ av olja i så fall?

Danke

//Dan

VFR1200-10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lyckas böja nyckeln när jag öppnar tanklocket

#2 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Känns som att mekanismen är lite trög när man ska vrida och dra upp locket men mest känns det nog som att nyckeln är klen(kollade reservnyckeln och den var också sne)

Nån som har ett liknande problem?
Du har kommit på lösningen själv - nyckelämnet är fantastiskt vekt. Olja hjälper för stunden, kanske. Inte så mycket man kan göra annat än behandla nyckeln med silkeshandskar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1219
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Lyckas böja nyckeln när jag öppnar tanklocket

#3 Inlägg av Maciver »

danlse skrev:Hej,

Tankade igår och efter att ha öppnat tanklocket så var nyckeln så sne att jag knappt fick in den i tändningslåset. Känns som att mekanismen är lite trög när man ska vrida och dra upp locket men mest känns det nog som att nyckeln är klen(kollade reservnyckeln och den var också sne)

Nån som har ett liknande problem?
Smörja mekanismen kanske, vilken typ av olja i så fall?

Danke

//Dan
Hade samma problem. Vad det var som orsakade är jag inte helt säker på men min lösning blev detta: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... ock#p59581
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: Lyckas böja nyckeln när jag öppnar tanklocket

#4 Inlägg av danlse »

Maciver skrev:
danlse skrev:Hej,

Tankade igår och efter att ha öppnat tanklocket så var nyckeln så sne att jag knappt fick in den i tändningslåset. Känns som att mekanismen är lite trög när man ska vrida och dra upp locket men mest känns det nog som att nyckeln är klen(kollade reservnyckeln och den var också sne)

Nån som har ett liknande problem?
Smörja mekanismen kanske, vilken typ av olja i så fall?

Danke

//Dan
Hade samma problem. Vad det var som orsakade är jag inte helt säker på men min lösning blev detta: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... ock#p59581
Tack för svaret - har ju precis samma problem som du beskriver! Märkligt att samma problem finns kvar på 1200an.

Skriv svar