Helt plötslig svårstartad och tung att dra runt, baktände.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Helt plötslig svårstartad och tung att dra runt, baktände.

#1 Inlägg av riktigadavid »

Hej.
Min hoj har alltid varit lättstartad men igår så hade något hänt. Motorn gick runt jättelångsamt som om att batteriet var nästan tomt, men den orkade mala på länge så batteriet var det inget fel på. Något gjorde att motorn var trög att dra runt. Efter ett tag så började den mala runt snabbare med startmotorn och sen startade den, och då gick den som vanligt.
Senare samma dag när jag skulle hem igen var det samma grej men precis när den gick igång så baktände utav bara helvette, en smäll bara. Sen gick den som vanligt och jag körde hem igen. Den fick stå hemma i en halvtimme sen skulle jag ut och provstarta igen, då gick den igång relativt smärtfritt men den behövde två varv på sig för att starta. I vanliga fall startar den direkt.
Jag ska tillägga att det luktar ganska mycket soppa när den maler runt långsamt innan den startar.
Vad kan ha hänt?

Jag kan tillägga också att jag alltid lämnar soppakranen på, kan det kanske vara så att det börjat läcka bensin från förgasaren ner till cylindern och att jag fyller cylindern när den stått en stund?

Supertacksam för hjälp, jag mår inte bra när snuttisviffe inte bår bra :(
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Helt plötslig svårstartad och tung att dra runt, baktänd

#2 Inlägg av adrian_vg »

Min grönviffer betedde sig så när ett tändstift är igenkoksat och inte tänder. Bensin ansamlas då i den cylindern och när det trycks ut i den varma kollektorn smäller det som fan.

Du har nog råkat ut för samma sak.

Pröva att alltid stänga av kranen när du inte kör hojen, och se om det hjälper. Hjälper det inte, kolla hur tändstiften ser ut. Det kan ge en ledtråd om hur motorn mår.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Helt plötslig svårstartad och tung att dra runt, baktänd

#3 Inlägg av riktigadavid »

Bytte till NGK iridium-stift för en månad sedan. Känns konstigt om dessa redan skulle vara dåliga. :/
http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR-750 ... 38d8b#shId
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Helt plötslig svårstartad och tung att dra runt, baktänd

#4 Inlägg av adrian_vg »

riktigadavid skrev:Bytte till NGK iridium-stift för en månad sedan. Känns konstigt om dessa redan skulle vara dåliga. :/
http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR-750 ... 38d8b#shId
Läckande gasare isf. Men kolla gärna stiften ändå, kan inte skada!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Helt plötslig svårstartad och tung att dra runt, baktänd

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

riktigadavid skrev:Hej.
Min hoj har alltid varit lättstartad men igår så hade något hänt. Motorn gick runt jättelångsamt som om att batteriet var nästan tomt, men den orkade mala på länge så batteriet var det inget fel på. Något gjorde att motorn var trög att dra runt. Efter ett tag så började den mala runt snabbare med startmotorn och sen startade den, och då gick den som vanligt.
Senare samma dag när jag skulle hem igen var det samma grej men precis när den gick igång så baktände utav bara helvette, en smäll bara. Sen gick den som vanligt och jag körde hem igen. Den fick stå hemma i en halvtimme sen skulle jag ut och provstarta igen, då gick den igång relativt smärtfritt men den behövde två varv på sig för att starta. I vanliga fall startar den direkt.
Jag ska tillägga att det luktar ganska mycket soppa när den maler runt långsamt innan den startar.
Vad kan ha hänt?

Jag kan tillägga också att jag alltid lämnar soppakranen på, kan det kanske vara så att det börjat läcka bensin från förgasaren ner till cylindern och att jag fyller cylindern när den stått en stund?

Supertacksam för hjälp, jag mår inte bra när snuttisviffe inte bår bra :(
Det kan vara en förgasarläcka som du säger, en nålventil som har hängt sig eller att dom börjar bli slitna.

Baktändningen tyder på att det har runnit ut soppa i avgasröret men jag råkade ut för något liknande när mitt batteri var dåligt, typ "njönjönjö-kaboom-njönjönjö". Det berodde på att batteriet var tillräckligt friskt för att dra runt motorn förhållandevis både länge och väl, men strömmen räckte inte för tändningen så den pumpade ut en massa soppa i rören och sen tände den till rätt som det var.

Så det kan mycket väl vara batteriet som spökar, det kan dessutom lägga av rätt plötsligt från den ena dan till den andra. Prova att ladda batteriet eller kör med startkablar och se om det funkar. Om det gör det så är nog batteriet på upphällningen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Helt plötslig svårstartad och tung att dra runt, baktänd

#6 Inlägg av riktigadavid »

Halloj!

Jag prövade att stänga av kranen efter jag använt den och nu är problemet helt borta! Så då kan det väl inte vara något annat än att förgasaren läcker eller vad säger ni?

Hur åtgärdas detta, vad är det som får den att läcka?
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Helt plötslig svårstartad och tung att dra runt, baktänd

#7 Inlägg av adrian_vg »

riktigadavid skrev:Halloj!

Jag prövade att stänga av kranen efter jag använt den och nu är problemet helt borta! Så då kan det väl inte vara något annat än att förgasaren läcker eller vad säger ni?

Hur åtgärdas detta, vad är det som får den att läcka?
Undertryck, gravitation, packningsläckage, otäta nålar och munstycken osv. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Helt plötslig svårstartad och tung att dra runt, baktänd

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

riktigadavid skrev:Halloj!

Jag prövade att stänga av kranen efter jag använt den och nu är problemet helt borta! Så då kan det väl inte vara något annat än att förgasaren läcker eller vad säger ni?

Hur åtgärdas detta, vad är det som får den att läcka?
Förmodligen då flotörnålarna som är slitna eller någon flotör som hänger.
Det sistnämna kan ibland åtgärdas genom att knacka lite på förgasarkopparna. Men är det nålarna så får du ta ner gasarna. Men om det inte är allvarligare än att det funkar om du bara stänger kranen så kan det nog vänta till hösten.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar