Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack! *LÖST*

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack! *LÖST*

#1 Inlägg av MagnusFbg »

Tänkte byta kopplingsvätska, eftersom vätskan såg både mörk och låg ut. Sneglade på "riktigadavids" lysande guide EFTER jag hade börjat, vilket förstås var korkat. Hade innan dess en stund jobbat efter samma förfarande som då jag förra våren bytte bromsvätska till bromsarna - öppna kåpan, töm, fyll på nytt, öppna nippel, pumpa, fyll, pumpa osv.

Såg på guiden att man skulle vara noga med att ha luftningsslangen under ytan i bromsvätskeslasken, vilket jag slarvade med i början. Förmodligen har jag nu fått in massa luft i systemet, för nu funkar inte kopplingen alls!

Då jag pumpade tycker jag att det inte händer något, trots att jag gör som David skrev. Nivån i koppen sjönk knappt trots att jag pumpade som en galning. Pumpade fort, pumpade långsamt - ingen skillnad.

Vad gör jag fel??

Snälla, kompetenta människor (ja, jag vet att jag fjäskar) - hjälp. :?

//Magnus
Senast redigerad av MagnusFbg den lör apr 27, 2013 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!

#2 Inlägg av Donner »

Fyll behållaren, öppna nippeln på slavcylindern, tryck in handtaget och håll det inne medans du stänger nippeln. Upprepa några gånger tills du ser vätska komma ut sen kan du lufta på vanligt vis.

Med detta förfarande får man ut vätska till slavcylindern utan att komprimera luften som finns vilket gör att det går snabbare att få tryck i systemet.

Förhoppningsvis :D

Obs håll koll på behållaren så den inte töms och ha locket av. Lättast om man är två personer.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!

#3 Inlägg av MagnusFbg »

Tack, Donner. Testar detta och hör av mig med hur det går.

//Magnus
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!

#4 Inlägg av MagnusFbg »

Följde Donners tips, men lyckas inge vidare. Verkar inte som att det blir något flöde igenom systemet? Kan det blivit något fel i systemet, och hur kan man i så fall felsöka? Är lite uppgiven här...

/Magnus
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!

#5 Inlägg av Donner »

Testa med hjälp av plastspruta och tryck bromsvätska baklänges upp i behållaren. Man kan också demontera kopplingscylindern (slavcylindern) och trycka in den för hand så den skickar vätska baklänges.

Kan ju vara nåt fel på pumpen uppe på styret också. Gummibit som fastnat tex.

På bilar brukar man sätta tryck uppe i behållaren men det är praktiskt svårt på en hoj tyvärr.

Plastspruta bör man hitta på apoteket. Fyll den med bromsvätska och koppla ihop den med en bit slang som du sätter på nippeln. Öppna nippeln lite och tryck med sprutan.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!

#6 Inlägg av MagnusFbg »

Smart!

Efter envetet joxande, mycket pumpande men också "slamrande" med kopplingshandtaget började små luftbubblor dyka upp i behållaren uppe. Förstod då att luften i systemet ville ta sig ut den vägen istället! Till slut började det långsamt bli motstånd i kopplingen också, den kändes helt slapp innan. Jag har med andra ord lyckats få ut en del luft, men kopplingen funkar fortfarande inte.

Antar att jag har luft kvar inne i slavcylindern. Testar i morgon och försöker bli av med den med "sprut-metoden" :)
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!

#7 Inlägg av feffe »

Testa och luta hojen åt höger så det blir "rakare" väg upp för bubblorna. Funkade för mig på min 750.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack! *LÖ

#8 Inlägg av MagnusFbg »

Något kladdigt, men sprutade in vätska genom luftningsventilen. Tack för tips och idéer.

/Magnus
***************
VFR 750F '94 - Röd

Skriv svar