Detta känns lite tidigt på en 2006 som gått 3400mil?
Någon annan som råkat ut för detta?
Kan regulatorn pajjat generatorn? Som jag fattat är det en riktig bra regulator på dom nya årsmodellerna. Sitter vid styret med stora metallflänsar osv.
Det hela utspelades så med att jag var på långtur. Halvljuset slocknade (xenonet fick för låg spänning förmodligen). Sen lite senare dog hela instrumentet. Hojen gick inte att starta på startmotorn men gick att rulla igång. Höll på så ett tag tills allt och dog sedan tändningen också. Då var batteriet helt dött. Med andra ord inte fått någon laddning alls.
Hade under 1ohm per fas som man ska ha. Men gav 2.5V på två faser och ingenting på en under körning. Förhoppnings är det bara byta statorn.
Frågan är ju dock om man behöver vara orolig för att det händer igen. Kan xenon ballaster mm överbelasta generatorn? Har mätt och dom drar inte mer än 3A per enhet. För övrigt funkar dom fint.
Xenon drar ju mindre än Halogen tom. Jag har ett cigg uttag kopplat direkt på batteriet med säkring där jag laddat telefonen med en 1A laddare vilket är väldigt lite ström. Generatorn kan ju knappast vara så svag att den inte klarar det lilla extra? Är detta ett känt fel?
Tips mottages gärna

EDIT1:
Okej efter lite googling på forum utanför landet så verkar det som att detta är ett känt fel på gen6 tyvärr. Statorn får för lite olja till sig. Man kan tydligen fräsa upp kanalen lite som någon gjort för att få bättre flöde.
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... r-bbq-fix/
EDIT2:
Man ska nog inte ändra på oljeflödet på en VTEC hoj. Slutsatsen efter att ha läst tråden ovan är att man får kanske se statorn som en reservdel som byts efter hand. Jag ska nog ta av kåpan någon gång ibland när jag byter olja för att se om den gått varm. Vill inte få haveri 30mil hemifrån igen...
Billigaste på Ebay verkar vara runt 900kr + frakt. Ska kolla vad original kostar. Ny packning blir det också.
Ingen här på forumet som bränt sin stator? Det verkar ju vara jättevanligt.