Tvätta bort kedjeolja
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Tvätta bort kedjeolja
Efter en kort session med biltemas kedjeolja, som jag nu har över hela bakfäjen och mycket mer, så bytte jag idag till Omega.
Nu kommer dock det nämnda problemet, den gamla oljan har skvätt överallt. Fick bort en del med vanlig avfettning, men inte på långa vägar allt. Har funderat på att köra på lacknafta men inte vågat än. Vad skulle ni rekomendera? Hurvida går lacknafta lös på o-ringar?
Nu kommer dock det nämnda problemet, den gamla oljan har skvätt överallt. Fick bort en del med vanlig avfettning, men inte på långa vägar allt. Har funderat på att köra på lacknafta men inte vågat än. Vad skulle ni rekomendera? Hurvida går lacknafta lös på o-ringar?
Köp sån där ICKE NATUR avfettning.
Det funkar.
Jag har kört med det, och det funkar kanon.
Spruta på, låt sitta lite, spruta på igen, och skrubba med någon borste.
Med vita fälgar blir man ganska angelägen om att hålla dem rena.
Angående kjedjesprut, så är jag nu helnöjd med castrol chainwax som jag bytte till.
Det är mest broms och vägdamm på fälgarna nu, ändå smörjer jag ganska rikligt och ofta.
Det funkar.
Jag har kört med det, och det funkar kanon.
Spruta på, låt sitta lite, spruta på igen, och skrubba med någon borste.
Med vita fälgar blir man ganska angelägen om att hålla dem rena.
Angående kjedjesprut, så är jag nu helnöjd med castrol chainwax som jag bytte till.
Det är mest broms och vägdamm på fälgarna nu, ändå smörjer jag ganska rikligt och ofta.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Vill man tvätta själva kedjan funkar fotogen bra, den är snäll mot O-ringarna. Sen är det bara att spola av med vatten.
Fotogenet funkar även på andra delar.
Om du kör lacknafta eller andra starkare grejer bör du inte låta det ligga på för länge för då kan det ta med sig färgen.
Om du kör lacknafta eller andra starkare grejer bör du inte låta det ligga på för länge för då kan det ta med sig färgen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

En personlig favorit.. MAC 124 Prickbort
Hej.
Kan varm rekomendera MAC 124 Prickbort det är en av de bästa kallavfettningsmedlen som jag provat.
Grymt effektivt på olja, tjära och fett.
Utan att för den delen vara överaggresiv som vissa lastbilsavfettningar som även tar lacken om man är oförsiktig...
Finns på OK/Q8 , Statoil...
Denna finns i 1L & 4L dunk.

Givet vis ska man smörja där så ska vara efter man rengör med avfettning gäller både lack, lager, kedjor ...
/Johan
Kan varm rekomendera MAC 124 Prickbort det är en av de bästa kallavfettningsmedlen som jag provat.
Grymt effektivt på olja, tjära och fett.
Utan att för den delen vara överaggresiv som vissa lastbilsavfettningar som även tar lacken om man är oförsiktig...
Finns på OK/Q8 , Statoil...
Denna finns i 1L & 4L dunk.

Givet vis ska man smörja där så ska vara efter man rengör med avfettning gäller både lack, lager, kedjor ...
/Johan
Utan att ha belägg för detta så känns det inte rätt med högtyckstvätt på kedjan. Att få in vatten i länkarna lär förkorta kedjans livslängd.
Gäller det bara fälgen så OK men inte på kedjan. Fälgarna och andra icke så känsliga delar brukar jag rengöra med diskborste
Senast använde jag kallavfettning från Biltema och en liten borste till kedjan. Den behöver ju inte bli kliniskt ren, bara man får av det värsta gegget.
Gäller det bara fälgen så OK men inte på kedjan. Fälgarna och andra icke så känsliga delar brukar jag rengöra med diskborste
Senast använde jag kallavfettning från Biltema och en liten borste till kedjan. Den behöver ju inte bli kliniskt ren, bara man får av det värsta gegget.
Diesel är också bra, det tär inte heller på O-ringar.Tyrannosaurus skrev:Vill man tvätta själva kedjan funkar fotogen bra, den är snäll mot O-ringarna. Sen är det bara att spola av med vatten.
VFR'en tyvärr såld.
Jag trodde att det var omkringliggande inte kedjanGöingen skrev:Utan att ha belägg för detta så känns det inte rätt med högtyckstvätt på kedjan. Att få in vatten i länkarna lär förkorta kedjans livslängd.

Det är ingen fara bara du inte gå för nära + ej på det elektriska (avstånd 75-100 cm) gärna varmvatten om finnesviffer skrev:Högtryckstvätt på en motorcyckel????? Inte på min i alla fall!!!!frans73 skrev:Testa Yes Powerspray låt verka 5 minuter spola av med högtryckstvätten
Bruka funka (frugans tipps till mig förra sommaren)