Jag har fått för mig att jag skall byta tändkablar.
Kan man beställa originalkablar? Hitachi står det på mina kablar.
Det är tydligen 8mm kabel med förtennad koppartråd(?). Det enda jag hittar i biltillbehörsbutiker är 7mm kabel med koppartråd.
På nätet har jag dock sökt på "8mm plug wire tinned copper core" och fått fram att dalhem säljer en silikonöverdragen kabel med en kärna av förtennad koppartråd. Märket är Taylor "409".
TCW (Tinned Copper Weld)...
Tycker den låter intressant, men finns originalkablar så kanske det är bättre. Eller vad säger ni?
Det skall väl inte vara någon variant med radioavstörning, RFI, då det väl inte är det på originalkablarna?
Tändkablar
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Så länge du bara ska byta kablar bör det inte vara några problem att använda varfria, t.ex. Accell silikonkablar som finns på http://www.roffesmotor.se
Däremot ska man vara försiktigare med tändspolar eftersom fel ohm-tal kan skada tändsystemet.
Å andra sidan, om det inte är något fel på tändkablarna så finns det ingen anledning att byta.
Att folk byter kablar och även spolar till högeffektsgrejer beror oftast på att man har trimmat och höjt kompet och därför behöver mer kräm för att få fram gnistan.
Men att byta grejer på en originalhoj gör i stort sett varken till eller ifrån om det inte är så att originalgrejerna är gamla, slitna och spruckna.
Däremot ska man vara försiktigare med tändspolar eftersom fel ohm-tal kan skada tändsystemet.
Å andra sidan, om det inte är något fel på tändkablarna så finns det ingen anledning att byta.
Att folk byter kablar och även spolar till högeffektsgrejer beror oftast på att man har trimmat och höjt kompet och därför behöver mer kräm för att få fram gnistan.
Men att byta grejer på en originalhoj gör i stort sett varken till eller ifrån om det inte är så att originalgrejerna är gamla, slitna och spruckna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Inte alltid lätt att avgöra. Jag hade en gång för 12 år sedan en XJ 600 -86:a som varvade dåligt och vibrerade en del. Efter att ha bytt tändkablar gick den som en dröm.Tyrannosaurus skrev:Men att byta grejer på en originalhoj gör i stort sett varken till eller ifrån om det inte är så att originalgrejerna är gamla, slitna och spruckna.
Läste någonstans att motståndet i kablarna ökar med åldern och då fås sämre gnista.
Beträffande accel-tändkabel så antar jag att du tänkte på den 8mm med kopparkärna som kallas "superstock".
Är det inte så att om man förbättrar gnistan markant så förändras förbränningen och att det då finns en risk att motorn går för snålt/varm?
Därför är jag lite försiktig med vilken kabel jag skall byta till.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Jokebne skrev:Beträffande accel-tändkabel så antar jag att du tänkte på den 8mm med kopparkärna som kallas "superstock".Tyrannosaurus skrev:Men att byta grejer på en originalhoj gör i stort sett varken till eller ifrån om det inte är så att originalgrejerna är gamla, slitna och spruckna.

Ja, det blir onekligen mer "sprutt" men ett sånt system, och om jag inte minns fel och rekommenderas lite uppbestyckning, åtminstone om man byter till högeffektspolar. Men jag är inte säker, kommer inte ihåg och jag har hittills inte använt såna grejer. Den dagen, den sorgenÄr det inte så att om man förbättrar gnistan markant så förändras förbränningen och att det då finns en risk att motorn går för snålt/varm?
Därför är jag lite försiktig med vilken kabel jag skall byta till.

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal