Fetta in saker

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Fetta in saker

#1 Inlägg av adrian_vg »

Läderfett, läderbalsam, minkolja, skinnolja, leatherfood. Snacka om total begreppsförvirring... Är det så att kärt barn har många namn eller är grejorna i sig olika och ska användas till olika saker och ändamål?

Det jag kommit fram till hittills efter en del googlande och sökande på bla detta forum är att

... läderfett kan man ha allmänt till skinn.

... Tyrannosaurus skriver i ett inlägg att skinnolja gör lädergrejor mjuka som ett "bebisarsel", men håller inte vatten borta lika bra som läderfett.

... minkolja är samma sak som svinister (och fast i formen, trots sitt namn) och kan köpas billigt i halvkilosförpackningar för runt tjugo pix i Konsums kyldisk. Danskarna är tydligen storproducenter av "minkolja" från gris.

... läderbalsam är en slags "läderfett light", ett mellanting mellan läderfett och skinnolja, och används mest för att få upp glansen.

... olivolja är ett jättebra medel för skinn och läder men att man ska hålla läderplagget väl undanlagt för annars käkar möss och råttor upp det(!).

Men leatherfood, vad fanken är det?? Hittade en sån burk hemma längst in i städskåpet, men vet inte vad det gör. Kan möjligen nån här på forumet upplysa mig om vad "leatherfood" är och vad det gör?

TPF.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Fetta in saker

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Men leatherfood, vad fanken är det?? Hittade en sån burk hemma längst in i städskåpet, men vet inte vad det gör. Kan möjligen nån här på forumet upplysa mig om vad "leatherfood" är och vad det gör?
Har för mig att man använder det för att frächa upp gamla torra skinngrejer.

Tror jag använde nåt sånt på en gammal skinnpaj en gång. Resultatet blev rätt bra, men det var ett jävla kladd och man fick gnida av överskottet efteråt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fetta in saker

#3 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Tror jag använde nåt sånt på en gammal skinnpaj en gång. Resultatet blev rätt bra, men det var ett jävla kladd och man fick gnida av överskottet efteråt.
Har haft det nu på ett par skinnbyxor. Lädermaten försvann rakt in nästan direkt. Undrar vad Tegfors gjort med byxorna egentligen, eller inte kanske. :shock: :lol:

Tack för infon!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Fetta in saker

#4 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Tror jag använde nåt sånt på en gammal skinnpaj en gång. Resultatet blev rätt bra, men det var ett jävla kladd och man fick gnida av överskottet efteråt.
Har haft det nu på ett par skinnbyxor. Lädermaten försvann rakt in nästan direkt. Undrar vad Tegfors gjort med byxorna egentligen, eller inte kanske. :shock: :lol:

Tack för infon!

Eller inte är nog mest träffande... :oops: :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Fetta in saker

#5 Inlägg av tersan »

Tegfors skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Tror jag använde nåt sånt på en gammal skinnpaj en gång. Resultatet blev rätt bra, men det var ett jävla kladd och man fick gnida av överskottet efteråt.
Har haft det nu på ett par skinnbyxor. Lädermaten försvann rakt in nästan direkt. Undrar vad Tegfors gjort med byxorna egentligen, eller inte kanske. :shock: :lol:

Tack för infon!

Eller inte är nog mest träffande... :oops: :wink:
Är det korrekt gissat att du lyckats pracka på Adrian ett par uråldriga, knastertorra skinnbyxor? :)

Till Adrian: ingen fara, finns det bara nåt kvar av skinnet så brukar det gå att rädda. Men det kan gå åt några vändor med fett/olja/food/whatever (fast du har ju hela vintern på dig, uppe i Norrland där du bor dröjer det lääääänge innan våren kommer och asfalten tittar fram under snötäcket :P )
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fetta in saker

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Eller inte är nog mest träffande... :oops: :wink:
:claugh

Träffande om man säger så, va'? ;-)

Några rundor till med lädermaten får det, skinnet verkar inte ha tagit nån skada iaf, det är huvudsaken. Inte för att den var knastertorr innan, lite stelt som det blir ibland efter en vinter.

Nå, byxorna är ganska mjuka redan, men lite fett till skadar inte. Byxorna är snygga. Fettade in mina Roadkiller- och Held Racing-handskar också. Blev mjukt och lent. Är mycket nöjd. Att fetta in saker känns nästan som terapi i väntan på våren... :lol:

@Tersan: Va' fanken!? Ska du också börja tracka mig för att jag bor i (vad som det känns som) norra Norrland. :roll: :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Fetta in saker

#7 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:@Tersan: Va' fanken!? Ska du också börja tracka mig för att jag bor i (vad som det känns som) norra Norrland. :roll: :wink:
Ja, självklart. Fast om det är nån tröst så har det snöat rejält här i Linköping de senaste två dagarna. Fick skotta snö imorse, det var lite ovant...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fetta in saker

#8 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Ja, självklart. Fast om det är nån tröst så har det snöat rejält här i Linköping de senaste två dagarna. Fick skotta snö imorse, det var lite ovant...
Norrland i Uppsala har inte varit sannare än idag. Började snöa imorse innan kl 7. Har inte slutat sen dess. Börjar fundera på hur jag ska komma hem med Edwin.. Som om inte det räckte, är det tjock och blöt snö. Precis vad onroad-pirellina inte klarar av. Fattas bara att bilisterna packat ihop all oplogad snö till is. :?
Senast redigerad av adrian_vg den fre feb 06, 2009 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Fetta in saker

#9 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Norrland i Uppsala har inte varit sannare än idag. Började snöa imorse innan kl 7. Har inte slutat sen dess. Börjar fundera på hur jag ska komma med Edwin.. Som om inte det räckte, är det tjock och blöt snö. Precis vad onroad-pirellina inte klarar av. Fattas bara att bilisterna packat ihop all oplogad snö till is. :?
Dags att investera i skidor till hojen? Jag har dock inte sett sånt sen jag gjorde lumpen, men det borde gå att få tag i eller låta tillverka.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fetta in saker

#10 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Dags att investera i skidor till hojen? Jag har dock inte sett sånt sen jag gjorde lumpen, men det borde gå att få tag i eller låta tillverka.
Jag har hört sägas att de inte är så bra som de framställs som. Hakar tag i allt möjligt och så. Hellre bättre däck än vad jag har på nu. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar