Motorcyklister faller inte bara en gång per ställe på en hjälm och endast på de fem punkter normen ECE22.05 anger. Väldigt många därute kör ovetandes omkring med en ny men totalt värdelös hjälm på skallen!
Det är en ogenomtänkt regelformel som istället för att tala om hur bra en hjälm ska vara har blivit en vägledning för precis hur usel en hjälm får vara för att bli godkänd!
Världen är full av människor som bara gör det de blir tillsagda och inte mer, så varför skulle de pengahungriga hjälmtillverkarna göra annat än vad normen anger?
Det finns de som säljer hjälmar utan att veta om detta.
I USA finns två normer för hjälmar. Dels finns DOT-märkningen som är obligatorisk och den är mer omfattande än ECE22.05. Sen finns den frivilliga normen Snell som är än mer utförlig. DOT fungerar så att hjälmar tas ifrån hyllorna i försäljningledet och testas på slumpvis vald del av huvudet. Under ECE22.05 tar tillverkaren en hjälm han själv handplockat ur produktionen och skickar den till test. Därefter är hjälmen godkänd!
Nollvisionen kan vi komma närmare, om vi inte bara får bort olämpliga beteenden från vägarna utan än troligare, om bedrägliga och i förekommande fall livsfarliga hjälmar förbjuds att användas i trafik.
Idag får du böter om du använder en Snellgodkänd hjälm istället för en värdelös kruka du köpt i den tyska matbutiken.

Denna hjälm är godkänd enligt ECE22.05. Vill du vurpa med den på skallen?
Att det inte finns regler för hur för stor en hjälm får vara är även det en systembrist som inte uppfyller Vägverkets krav för att möta nollvisionen. Du får i praktiken åka runt som Calimero med en hjälm fritt snurrande på huvudet. Ögonskydd är inte heller något krav. Det är alltså tillåtet att köra omkring, i praktiken, blind men inte med en hjälm vars testnormer är förknippade med en verklighet vi motorcyklister lever i och vill fortsätta att leva i.