burnis skrev:Efter 31års MC åkande (16år-49år, uppehåll i tre år) har jag kommit på att bästa sättet och snabbaste är:
Ha tillgång till rinnande vatten, håll visiret under vattnet... en hand i hjälmen den andra gnuggar bort insekterna.
thats it
Ungefär så gör jag fast tar lite flytande tvål på visiret mitt i arbetsgången.
Blir det inte en massa gegg av oljan och grejorna från handtvålen?
Om jag kan, har jag på diskmedel.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
tersan skrev:Lite diskmedel kan man ha på insidan för att förhindra imma.
adrian_vg skrev:Har dessutom till min irritation aldrig fått det där diskmedelstricket att funka på mina visir.
Å andra sidan funkar pinlock inte speciellt bra för mig heller, så kanske att min andedräkt är speciellt fuktig eller nåt...
Fattar inte vad jag gör fel..? Testade detta på visiret igår kväll, med resultat att jag fick köra 4 mil med öppet visir imorse...immade som ett tok!
Pinlock fungerar bra för mig, men tog bort det igår då det begränsar synvinkeln något. Det åker tillbaka ikväll...
tersan skrev:Lite diskmedel kan man ha på insidan för att förhindra imma.
adrian_vg skrev:Har dessutom till min irritation aldrig fått det där diskmedelstricket att funka på mina visir.
Å andra sidan funkar pinlock inte speciellt bra för mig heller, så kanske att min andedräkt är speciellt fuktig eller nåt...
Fattar inte vad jag gör fel..? Testade detta på visiret igår kväll, med resultat att jag fick köra 4 mil med öppet visir imorse...immade som ett tok!
Pinlock fungerar bra för mig, men tog bort det igår då det begränsar synvinkeln något. Det åker tillbaka ikväll...
Använde du Yes?
Den är lite speciell jmfm andra diskmedel, enl min kemikontakt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
tersan skrev:Lite diskmedel kan man ha på insidan för att förhindra imma.
adrian_vg skrev:Har dessutom till min irritation aldrig fått det där diskmedelstricket att funka på mina visir.
Å andra sidan funkar pinlock inte speciellt bra för mig heller, så kanske att min andedräkt är speciellt fuktig eller nåt...
Fattar inte vad jag gör fel..? Testade detta på visiret igår kväll, med resultat att jag fick köra 4 mil med öppet visir imorse...immade som ett tok!
Pinlock fungerar bra för mig, men tog bort det igår då det begränsar synvinkeln något. Det åker tillbaka ikväll...
Lite geggligt kanske, men prova med att spotta på torrt visir gnugga ut spottet över hela, skölj i kallt vatten och låt dropptorka..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
tersan skrev:Lite diskmedel kan man ha på insidan för att förhindra imma.
adrian_vg skrev:Har dessutom till min irritation aldrig fått det där diskmedelstricket att funka på mina visir.
Å andra sidan funkar pinlock inte speciellt bra för mig heller, så kanske att min andedräkt är speciellt fuktig eller nåt...
Fattar inte vad jag gör fel..? Testade detta på visiret igår kväll, med resultat att jag fick köra 4 mil med öppet visir imorse...immade som ett tok!
Pinlock fungerar bra för mig, men tog bort det igår då det begränsar synvinkeln något. Det åker tillbaka ikväll...
Använde du Yes?
Den är lite speciell jmfm andra diskmedel, enl min kemikontakt.
Det ska funka med vilket diskmedel som helst, det är det tunna hinnan som bildas som håller imman borta. Men det gäller som sagt var att polera in det ordentligt så det inte är några diskmedelsränder eller kladd.
Jag kan iofs tänka mig att om man polerar för mycket så putsar man bort effekten så det gäller att hitta den gyllene medelvägen. Man kan ju enkelt testa på badrumsspegeln genom att polera ut lite diskmedel, flåsa lite på den och se vad som händer.
Enl min kemikontakt innehåller Yes ovanligt mycket nonjoniska tensider eller nåt sånt, jmfm andra diskmedel.
Det är det som gör hela effekten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Använde du Yes?
Den är lite speciell jmfm andra diskmedel, enl min kemikontakt.
Använder bara Yes
Pinlock imskyddet åkte tillbaka, improblemet löst Dock begränsar det sikten något vilket stör mig. Men kör på detta nu resten av säsongen, är väl inte så många mil kvar...
Pinlock imskyddet åkte tillbaka, improblemet löst Dock begränsar det sikten något vilket stör mig. Men kör på detta nu resten av säsongen, är väl inte så många mil kvar...
Gillar inte pinlocket heller pga sikten, men vad gör man...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag tycker pinlock är helt överlägset. Denna veckan har det varit regnigt och 5-6 grader på morgonen och ändå har jag inte haft en gnutta imma även när jag provocerat genom djupa utandningar riktat upp mot visiret. Då har jag ändå fortfarande mitt gråtonade noname pinlock monterat på ett klart originalvisir. Det blir ju inte sämre med original pinlock
Jag tycker inte min sikt påverkas. Var störs ni av pinlock? Vilken riktning?
Never ride faster than your guardian angel can fly
Jonher skrev:
Jag tycker inte min sikt påverkas. Var störs ni av pinlock? Vilken riktning?
I sidled. Känns som väldigt stor skillnad för mig
Samma här. Siktzonen blir jobbigt liten i Schuberth C3:an med pinlocket på.
Öppningen i hjälmen är liten redan från början och men pinlockets kanter blir det mindre ändå.
Sen att pinlock inte funkar alltid, så man måste ha visiret lite öppet, gör att kanten på pinlocket hamnar nästan mitt i synfältet.
Resultatet blir att man kör med helöppet visir nästan jämt, vilket ju inte var avsikten med pinlock.
Jag andas uppenbarligen ganska kraftfullt eftersom jag immar igen så lätt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Pinlocken funkar väl som ett isolerglas också förutom dimätarfunktionen, vilket innebär att man behöver få upp värme innanför visiret för att det ska funka fullt ut. Vad är ett pinlock visir
T.
Tommy Gsson skrev:Pinlocken funkar väl som ett isolerglas också förutom dimätarfunktionen, vilket innebär att man behöver få upp värme innanför visiret för att det ska funka fullt ut. Vad är ett pinlock visir
T.
Väl tätat vid hakan för att få en varm zon.
Hela hjälmen brukar ha antagit rumstemp till morgon och em när jag åker till jobbet resp hem.
Har noterat att det kan ta nån minut innan pinlocket "defrostar", när man åker hem sena kvällar och det är svalt i luften och hjälmen hängt på styret i nån timme.
I de fallen finns inget att göra än att åka med halvöppet visir och hoppas på det bästa.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!