Slipon vad skall man välja

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#46 Inlägg av Conseal »

http://www.micronexhausts.com/prod_deta ... d_id=42501
Går tydligen bra att beställa här ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#47 Inlägg av SGM »

Näpp...micron har inte uppdaterat sin sajt, jag pratade med en säljare hos dem för en timme sedan, system till gen 5 är "discontinued" - därav inlägget. ;)

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#48 Inlägg av PerJohan »

Jag har ett! ..men jag säljer det inte.. ;) Låter sååå gott.. :)

När vi nu snackar slipon här så ska jag iväg på BKK i vår. Är det nån här som har någon uppfattning om man ligger i farozonen för dB-gränsen med ett kolfibermicron? Funderar på att köpa en dB-killer och ha med mig som jag kan slänga i ifall de skulle klaga, surt om man väl är där och inte får köra.. vill ju inte sätta på orginaldämparen..
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#49 Inlägg av SGM »

Bastard! :mrgreen:

Man skulle behöva lyssna på lite olika burkar live, det är riktigt synd att man är och kör 6-timmars när det är storträff på G.

Kolfiber och högdraget med relativt mulligt ljud - vad har vi mer för alternativ än Micron?

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#50 Inlägg av tersan »

PerJohan skrev:Jag har ett! ..men jag säljer det inte.. ;) Låter sååå gott.. :)

När vi nu snackar slipon här så ska jag iväg på BKK i vår. Är det nån här som har någon uppfattning om man ligger i farozonen för dB-gränsen med ett kolfibermicron? Funderar på att köpa en dB-killer och ha med mig som jag kan slänga i ifall de skulle klaga, surt om man väl är där och inte får köra.. vill ju inte sätta på orginaldämparen..
Jag fick med en Laser-dämpare till min, men tänker inte byta förrän efter sommaren när min tänkta kurs är avklarad. Dumt att chansa, även om jag bor nära Sviestad. Tar det lång tid att byta ljuddämpare på en 800, eller vad är problemet?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#51 Inlägg av Conseal »

PerJohan skrev:Jag har ett! ..men jag säljer det inte.. ;) Låter sååå gott.. :)

När vi nu snackar slipon här så ska jag iväg på BKK i vår. Är det nån här som har någon uppfattning om man ligger i farozonen för dB-gränsen med ett kolfibermicron? Funderar på att köpa en dB-killer och ha med mig som jag kan slänga i ifall de skulle klaga, surt om man väl är där och inte får köra.. vill ju inte sätta på orginaldämparen..
Du klarar db-gränsen skulle jag tro .. körde småbanorna förra året och klarade mig .. besiktigade med mitt kolfiber micron utan anmärkning också.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#52 Inlägg av PerJohan »

Ja, det är ju det där "skulle jag tro".. :) Vill ju inte komma till kursen och sen inte få åka.. vore ju lite av en katastrof..

Det får nog bli så att jag slänger på originaldämparen iaf, för säkerhets skull. Är det nåt man ska tänka på, nåt man bör vara försiktig med när man byter? Har för mig jag läst nåt om någon kolpackning eller dylikt som man skulle vara försiktig med så den inte gick sönder? (ja, jag är totalt grön på mekarområdet, har inte tummen i handen kanske, men grymt oerfaren.. :))
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#53 Inlägg av adrian_vg »

PerJohan skrev: Har för mig jag läst nåt om någon kolpackning eller dylikt som man skulle vara försiktig med så den inte gick sönder? (ja, jag är totalt grön på mekarområdet, har inte tummen i handen kanske, men grymt oerfaren.. :))
Packningen är i grafit och som sådan extremöm enl vad jag har hört. Tänk "blyet" i blyertspennor. Böj inte på den vad du än gör... :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#54 Inlägg av SGM »

Kan man få be om en jämförelse på träffen - Staintune vs Micron?

Micron verkar kört att få tag i till gen 5, så det lämnar Staintune (eller alla andra jänkevarianter...D&D, TBR, etc).
Jag är fortfarande inne på att kolfiber och högmontage är absolut mest stiligt på en röd viffer - men ljudet är en viktig del av upplevelsen för mig... :twisted:

/J - motorljudsfetischist (det var ju mest därför man hittade viffern..)
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#55 Inlägg av Karlsson »

Jag kör med Ixil Competition. Det låter betydligt bättre än mitt gamla BOS iaf.

Vi får jämföra lite burkar i Gränna.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Kimpan
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:53

#56 Inlägg av Kimpan »

Om man skulle få för sig att köpa ett slipon till sin hoj (vfr 750 -96). Vad ska man då tänka på? Hur vet man vad som passar min hoj? Är det olika varianter på tex micron carbon beroende på vilken hoj man har?
Blir ju väldigt svårt att köpa begagnat om man måste köpa ett slipon som passar just till vfr 750.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#57 Inlägg av adrian_vg »

Ju mer jag tänker på det, desto mer vill jag ha ett high-mount till min RC36...

http://www.vsource.org/VFR-RVF_files/Im ... mpire1.jpg

Mer info på http://www.vsource.org/VFR-RVF_files/BExhaustmods.htm.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#58 Inlägg av faceplant »

Har funderingar på Leo Vince carbon slipon.
Måste/borde man i samband med montering av slip-on skaffa K&N filter, Power Commander, o2 eleminatorer, dynojet-kit m.m. och lämna in den för dynojetbänkning?
Eller kan man helt enkelt bara montera slip-on och gasa på?

Jag har försökt hitta ett bra svar genom sökningar, men endast hittat hur man installerar de enskilda komponenterna, men inte fått någon bra överblick.

Har som ni kanske förstår inte full koll på allt med min kära VFR, ännu! :oops:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#59 Inlägg av Conseal »

Går bra att sätta på ett slipon och gasa .. sen går det finjustera med resten av prylarna ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#60 Inlägg av faceplant »

Conseal skrev:Går bra att sätta på ett slipon och gasa .. sen går det finjustera med resten av prylarna ..
Cool! Då är det bara till att handla!

Har hört talas om att man kan få missfärgningar om man sätter tillbaka orginalpiporna, men det kanske bara är när man satt i dynojet-kit och fått ut mer hästar? Alltså skulle, enligt den teorin, det högre effektuttaget ur motorn kunna missfärga orginaldelarna? Låter lite skumt tycker jag...
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Skriv svar