mät med en multimeter på säkring D så får du veta det men jag tror det, var lite rörigt och svårt att se på datorn, frågan är om den har några knutpunkter till något annat som kräver en del belastning som t.ex. startknappen, är ju tråkigt om handtagsvärmaren är på och du ska starta hojen en kallare dag och så går säkringen pga för stor belastning.
EDIT: såg att den gick vidare till kylarfläkten, dom kräver ganska mycket ström, hur många watt kräver handtagsvärmarna på max värme?
Maciver skrev:Jag har dock en fråga. Just nu har jag kopplat dem till batteriet direkt och glömmer man värmarna igång så kan man nog glömma att komma vidare på färden.
Är dina värmare såna att de stänger av sig själva när batterispänningen når ett minimumläge?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:
Kan dock inte köra den och GPS:en samtidigt - handtagsvärmarna stänger av sig själva efter en stund. Kan vara batteriproblem emellertid, Ctek:en bara blinkar när jag kopplar in den på viffern.
DET låter underligt?
GPSsuger väl knappast så mkt ström? 1Amp kanske? Min går på internacken ett par timmar, minst.
Handtagsvärmarna är på runt 20W (ca 2A) (Edit: Räknar som en kratta..)
Å andra sidan är 14Ah i batteriet inte inte så mkt heller - spec om man har dåligt batteri...
Senast redigerad av StigH den lör okt 30, 2010 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
Jimmy.S skrev:
EDIT: såg att den gick vidare till kylarfläkten, dom kräver ganska mycket ström, hur många watt kräver handtagsvärmarna på max värme?
Men tror du att fläkten går så mycket nu på hösten? Och det är ju mest på höst och vår man kommer att använde värmarna.
nej det tror jag inte att dom gör, oftast använder man ju handtagsvärmen när man kör och när det är kallt och då brukar ju aldrig fläkten startas men någon gång på sommaren kanske man står och tjötar med nån som är lite sugen på handtagsvärme och vill känna på din om det är effektivt och givetvis brukar man inte vara sen på att visa det, då kanske bekymmret uppstår
Men ta och öka säkringen med 5A så har du ju lite tillgodo, och 5A mer belastning borde kablarna klara utan att börja brinna.
Jimmy.S skrev:
EDIT: såg att den gick vidare till kylarfläkten, dom kräver ganska mycket ström, hur många watt kräver handtagsvärmarna på max värme?
Men tror du att fläkten går så mycket nu på hösten? Och det är ju mest på höst och vår man kommer att använde värmarna.
nej det tror jag inte att dom gör, oftast använder man ju handtagsvärmen när man kör och när det är kallt och då brukar ju aldrig fläkten startas men någon gång på sommaren kanske man står och tjötar med nån som är lite sugen på handtagsvärme och vill känna på din om det är effektivt och givetvis brukar man inte vara sen på att visa det, då kanske bekymmret uppstår
Men ta och öka säkringen med 5A så har du ju lite tillgodo, och 5A mer belastning borde kablarna klara utan att börja brinna.
Det sitter en säkring på kablen till värmarna men jag har inte kollat vad den är på.
StigH skrev:DET låter underligt?
GPSsuger väl knappast så mkt ström? 1Amp kanske? Min går på internacken ett par timmar, minst.
Handtagsvärmarna är på runt 20W (2.5A)
Å andra sidan är 14Ah i batteriet inte inte så mkt heller - spec om man har dåligt batteri...
Misstänker, precis som du skriver, att batteriet inte är i så bra skick. FÅr nog bli ett nytt till våren. Ett slit-och-släng-batteri från Biltema edyl.
Batteriet som sitter i är ett Yuasa, jag har inte haft någon speciellt bra erfarenhet av dessa batterier genom åren - dyra och kassa...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Så då var det klart (igen).
Satte värmarna på blinkers/tuta kabeln (10A) och värmarna har en egen säkring på 4A så jag tror att det ska gå bra.
När man ändå var där och meckade så sattes det dit ett 12V uttag på samma som klockan.
Maciver skrev:När man ändå var där och meckade så sattes det dit ett 12V uttag på samma som klockan.
Bilder på uttaget och dess placering?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Maciver skrev:Haha, det är ett löst uttag som bara ligger och "slänger" vid lamporna.
Vad är planen för den då? Elväst och dito handskar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Maciver skrev:Haha, det är ett löst uttag som bara ligger och "slänger" vid lamporna.
Vad är planen för den då? Elväst och dito handskar?
Ska sanningen fram så vågar jag inte göra hål i någon kåpa. Den är främst för att driva gps´en, när det är kopplat så ligger det så fint vid kabelhärvan där framme.
Maciver skrev:Ska sanningen fram så vågar jag inte göra hål i någon kåpa.
Du är lite som jag... Jag använder buntband i massor bara jag slipper borra i nån kåpa!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Själv skulle jag nog rekommendera att koppla in ev. handtagsvärme eller liknande "hög"strömsförbrukare via ett extra relä som styrs via tändningen och matas uppsäkrat direkt från batteriet.
Om man kopplar in det som tidigare exempel på tutan/blinkers som är säkrat till 10A, så ska man nog tänka på att de inte används kontinueligt under en längre tid (jag tutar iaf sällan 30min i sträck ) såsom en exempelvis hantagsvärme gör. Risken är att främst olika kontaktdon och i sällsynta fall kablar går varmt och "slits" ut, börjar glappa osv.