Förhöjt kåpglas

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Förhöjt kåpglas

#1 Inlägg av tersan »

Försökte leta lite, men hittade inget om förhöjda kåpglas. Kanske beror på nåt... nåja:

Jag är ju lite över medellängd, och inser nu att det bland annat innebär ett j-a blåsande när jag kommer upp i fart (vilket ju är lätt gjort med en VFR...). Lägger jag mig dubbelvikt över tanken så blir det förstås bättre, men så orkar jag inte sitta några längre stunder.

Min fråga är nu om förhöjda kåpglas funkar? Finns inte risk för andra aerodynamiska problem när man styr om luften på ett sätt som konstruktörerna inte tänkt sig?

Jag har sett modeller med en extra ruta upptill, andra modeller har en extra böj i bakkant, och andra är helt enkelt bara högre. Till andra märken kan det funka att lägga distanser i underkant mot kåpan, men jag har inte kollat om det går på min än. Kåpglas kostar en del, så jag drar mig lite för att köpa på mig olika varianter i testsyfte.

Eller är jag helt enkelt ute och cyklar på djupt vatten: det SKA blåsa när man kör hoj?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#2 Inlägg av apex »

Jag är skeptisk!

Jag tycker att det verkar vara väl kontruerat det som sitter där original. Double bubble ger mer blåst och förhöjt glas kan skapa väldiga virvlar och blåsten "mitt i pannan".

Men testa för tusan, det kan hända, men är inte sannolikt, att det en kines böjt till över knät faktiskt fungerar bättre än det Honda utvecklat i vindtunnel. :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#3 Inlägg av Excalibur105 »

Köpte ett Puig double bubble efter att jag såg hur snygg Danhaks hoj blev. Det ska vara en racing ruta men vette fan om inte den är högre mittupp på än vad orginalet var. Däremot så blev det lite mera drag om axlarna men det kan jag helt klart leva med. Eller så är det bara jag som fel monterat rutan :D

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#4 Inlägg av tjvfr800 »

Förhöjda kåpglas funkar !!! men inte i högre farter, det blir alltid problem med instabilitet m.m. Däremot så är Hondas större touringmodeller (ST1300) med variabelt kåpglas (elektriskt) perfekta touringlok med relativt dragfritt åkande.

Prova och kör utan ruta så kommer du att märka av fartvinden mycket mindre, lösningen kan ibland vara att ha en mindre ruta än orginalet, och inte en högre som styr vinden ännu mer.

Annars så är det bara att krypa ihop bakom rutan.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#5 Inlägg av tersan »

Jag tror jag fortsätter med originalglaset... vill jag åka dragfritt längre turer så får jag skaffa en till hoj eller köra långsammare (hörde jag nån säga Electra Glide?) :)
tjvfr800 skrev:Annars så är det bara att krypa ihop bakom rutan.
Tyvärr inte med mina 195 cm... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#6 Inlägg av tjvfr800 »

Jag testade förhöjda orginalrutan förra året, men då hamnade all vind rätt i hjälmen och det blev ganska jobbigt efter ett tag.
Såg på nåt forum i US att en del kapar några cm på orginalrutan för att få det optimalt.

Hade en öppen hoj före VFR'n och då upplevde i allafall jag fartvinden som mindre besvärande och tystare. 187cm.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Skriv svar