Power Commander
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Om nån vill ha manualen till PCIIIUSB så finns den här !
http://www.powercommander.com/powercomm ... _Guide.pdf
Här finns mer ...
http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx
http://www.powercommander.com/powercomm ... _Guide.pdf
Här finns mer ...
http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Någon display finns inte, normalt använder du inte knapparna heller. Justering sker med hjälp av en dator som kopplas till USB-kontakten. En laptop är praktiskt att ha.tjvfr800 skrev:Börjar bli sugen på en PCIIIUSB så jag måste fråga, hur används egentligen displayen och knapparna? (eller vad det är för något) på lådan, i monteringsanvisningen så sätts den ju in under kåpan under sadeln så att man inte kommer åt knappar eller annat. Det verkar ju inte som man skall kunna göra några manuella justeringar på lådan från den monteringsplatsen ?
Man kan lämna in hojen och få den mappad, det kostar några tusenlappar. Jag använder en av de mappar som finns att ladda ner från PC's hemida. Tycker det funkar bra.
OK. Jag menade den där raden lysdioder på vänstra sidan när jag nämde "display" slarvigt uttryckt av mig.Göingen skrev:Någon display finns inte, normalt använder du inte knapparna heller.
Och knapparna (om man inte frågar så får man ingenting veta), vad fyller dom för funktion ?
Är det så att när man ex. trycker på "Mid" så kan man göra en generell ökning eller sänkning av bränslekurvan för mellanregistret ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Jo, du har rätt. Med t. ex. MID-knappen kan du öka resp. minska bensintillförseln i mellanregister. Håller man knappen inne, får du magrare blandning och lysdioderna rör sig nedåt. Trycker du upprepade gånger blir det tvärtom fetare blandning och lysdioderna rör sig uppåt.tjvfr800 skrev:Är det så att när man ex. trycker på "Mid" så kan man göra en generell ökning eller sänkning av bränslekurvan för mellanregistret ?
Skulle det inte vara väldigt praktiskt om man hade tillgång till knapparna under körning, ex. om man skall köra ett längre pass i jämn fart (motorvag) så skulle det vara lämpligt att sänka förbrukningen temporärt (knapparna påverkar ju inte mappningen permanent) precis till den nivå så att hojen inte börjar gå illa för att spara bränsle.Göingen skrev:Jo, du har rätt. Med t. ex. MID-knappen kan du öka resp. minska bensintillförseln i mellanregister. Håller man knappen inne, får du magrare blandning och lysdioderna rör sig nedåt. Trycker du upprepade gånger blir det tvärtom fetare blandning och lysdioderna rör sig uppåt.tjvfr800 skrev:Är det så att när man ex. trycker på "Mid" så kan man göra en generell ökning eller sänkning av bränslekurvan för mellanregistret ?
Monteringspositionen under sadeln gör ju inte det speciellt lätt att justera bränslemappningen precis (fast det blir ju svårare att själa den om den inte syns) man kan ju få denna funktion med dynojet hubben och byta mellan olika mappar, det skulle ju gå att ha olika mappar för ex. Economy - Touring - Sport - Racing (man kan bara switcha mellan två) o.s.v. fast då flyger ju tusenlapparna iväg. Hubb kittet kostar väl runt 2395:- på www.motospeed.se
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Ni som har PowerCommander ? får ni plocka bort den när ni skall besiktiga bågen ?, kanske en dum fråga men PC'n gör väl att motorn får en fetare blandning och kanske sämre avgasvärden ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Fetare och fetare, den får rätt blandning för att funka optimalt. Om man studerar en vanlig map som man kan ladda ner från PC, ser man att det vid vissa vartal/gaspådrag får hojen mer soppa, vid andra mindre än vad den skulle fått utan PC.tjvfr800 skrev:Ni som har PowerCommander ? får ni plocka bort den när ni skall besiktiga bågen ?, kanske en dum fråga men PC'n gör väl att motorn får en fetare blandning och kanske sämre avgasvärden ?
Besiktningen behöver du inte fundera på, så vitt jag vet så kontrollerar inte bilprovningen avgasvärdena på motorcyklar. Jag har i alla fall inte varit med om det.
- andyboy vfr800
- Medlem
- Inlägg: 15
- Blev medlem: ons jan 23, 2008 16:40
- Ort: Stockholm
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Som både du och Göingen säger. Det handlar helt enkelt om optimering och få både blandning och tändning (har för mig att PC:n även påverkar den) mer exakt än vad bara originalboxen medger.andyboy vfr800 skrev:iden med PC är att hojen inte ska fett eller tunt, det ska vara precis rätt blandning bensin/luft som ska ger jämnare gång, mindre förbrukning och mer effekt
Sen är det ju många som ändrar lite med öppnare avgassystem, luftfilter kanske och vill plocka ur lite mer pulver helt enkelt. Det är lite som att chiptrimma. Skillnaden mellan ett chip och PC är att med den senare kan man labba lite mer själv.
Det är väl troligen också därför fabrikerna inte erbjuder den programeringsmöjligheten (även om Hondas box är programerbar). Men det handlar om lagar om avgasrening och sånt. En PC behöver absolut inte betyda sämre avgassvärden och högre förbrukning, snarare tvärt om, men det KAN bli högre, och det räcker för lagstiftarna.
Jag har ju iofs inte sprut men använder ett Dynojetkit (samma företag som tillverkar PC) och när man köper det så stor det "competition only, forbidden to use on the street by federal law" eller något liknande. Troligen står det också på PC. Men så är det med vissa lagar, dom är till för att brytas
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Den PC som passar till VFR kan man inte justera tändkurvan med, bara justera bränsleblandning. Har för mig att det är möjligt med PC:n till vissa HD-modeller.
Just för de som öppnar upp "andningen" för sin båge med t.ex. öppnare system och diverse luftburkskirurgi är der bra med PC. Om motorn får mer luft måste den också få mer soppa för att funka optimalt. Egentligen bör man köra sin hoj i bänk för att justera sin PC optimalt, men det kostar sisådär 2500-3000 surt förvärvade. På PC:s hemsida kan man tanka hem mappar för olika kombinationer av ljuddämpare och annat. De funkar bra.
Vid chiptrimning på bilar tror jag det mest är förbehållet bilar med överladdning, ex. turbo. Här låter du turbon pumpa in mer luft än med originalchipet. Bensintillförseln ökas motsvarande.
Just för de som öppnar upp "andningen" för sin båge med t.ex. öppnare system och diverse luftburkskirurgi är der bra med PC. Om motorn får mer luft måste den också få mer soppa för att funka optimalt. Egentligen bör man köra sin hoj i bänk för att justera sin PC optimalt, men det kostar sisådär 2500-3000 surt förvärvade. På PC:s hemsida kan man tanka hem mappar för olika kombinationer av ljuddämpare och annat. De funkar bra.
Vid chiptrimning på bilar tror jag det mest är förbehållet bilar med överladdning, ex. turbo. Här låter du turbon pumpa in mer luft än med originalchipet. Bensintillförseln ökas motsvarande.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Närå, det är ungefär lika vanligt att chippa sugmotorer. Fråga mig, jag vet . Mitt ök är chippat och det finns ingen turbo, men den flyttar sig faktiskt riktigt hyffast ändå (för att vara bil alltså)Göingen skrev:Vid chiptrimning på bilar tror jag det mest är förbehållet bilar med överladdning, ex. turbo. Här låter du turbon pumpa in mer luft än med originalchipet. Bensintillförseln ökas motsvarande.
Det sitter iofs nåt agg långt därnere, men den går på rem och är inte kopplad på avgasröret så det är nog... styrservon.
Nu trodde du väl att jag skulle säga kompressor , men det är det inte utan en vanlig hederlig liten sug 16v Opel.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Har själv införskaffat mig en pc nu ,finns det fungerande mappar med med i kitet eller får man modda ihop en själv efter tycke....
Har satt på ett leovince titan och Knfilter skall bli kul att känna skillnaden.
Eller är det nån gladlig själ som har en bra mapp?
Har satt på ett leovince titan och Knfilter skall bli kul att känna skillnaden.
Eller är det nån gladlig själ som har en bra mapp?
Lev idag imon kan det vara försent.....
VFR800FI-01
VFR800FI-01
Finns ju en orginalmap för VFR800FI 2001 på PowerCommander
http://www.powercommander.com/powercomm ... 39&yr=2001
http://www.powercommander.com/powercomm ... 39&yr=2001
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg