Kan tänka mig att det är för den amerikanska marknaden där tillverkaren kan bli stämda för miljoner.adrian_vg skrev:"I den service manual för 90-96 jag har från Honda står "VARNING VFR750F använder nitad lås! Never attempt to use a chain with a clip-type master link"".
Du ska veta vilka långa haranger det står i min bok om vad man absolut inte får göra "can cause serious injury" alternativt "forbidden by federal law".
Det är ju en USA-modell, så vem är förvånad?
Samma här, utom på min CB400F som jag köpte ny 1977. O-ringkedjor hade precis börjat komma ut på marknaden och då fanns det inga lås till dom.blacken skrev:Kört med klips hela mitt liv och även med "motorstarka maskiner", aldrig haft något som helst dribbel, annat är dom gånger man har klantat sig vid montering av dom ..
F.ö. kommer jag ihåg att det var rätt många som smällde av sina kedjor med resultat att den slog in i motorn på CB750 som saknade sprängskydd vilket ledde till att folk fick riva motorn och lämna in den till Erlandsson på Bromma Flyg som svetsade aluminium.
Men dom som smällde kedjor körde till 99% på engelska Regina skitkedjor. Men dom var ju billiga
Det ledde till att DID tog bra en mycket talande reklambild med en lika talande text.
Bilden visade en kille som satt på huk bredvid sin hoj med en oljepöl under och såg lessen ut, några meter bakom hojen låg kedjan.
Texten under bilden: "He did not use DID, did you?"
"Yes, I did" och jag hade aldrig några såna problem trots att jag körde på hjulet ibland