Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Har du Biltemas MC-olja Racing 15W-40 i din hoj?

Ja
22
20%
Nej
90
80%
 
Antal röster: 112

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Re:

#91 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
Jag ser inte problemet. Vad är det du försöker säga?
Suck!
Du vet mycket väl att ingen någonsin kommer att vinna en oljediskussion, varken på detta forum, eller på något annat. Det enda man kan vara säker på är att det finns ett antal sanningar om olja, några myter och en j@vla massa tyckanden. Typ. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Re:

#92 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Jag ser inte problemet. Vad är det du försöker säga?
Suck!
Du vet mycket väl att ingen någonsin kommer att vinna en oljediskussion, varken på detta forum, eller på något annat. Det enda man kan vara säker på är att det finns ett antal sanningar om olja, några myter och en j@vla massa tyckanden. Typ. ;*)
Jo :roll: :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#93 Inlägg av riktigadavid »

Jag har nu på flertalet ställen läst om folk som hävdar att biltemaolja är kass.
"Att biltemaolja suger märks tydligt när man tömmer ut den, den har då haft väldigt låg viskositet vilket är dåligt." "blaskig som vatten" osv.
Nu har hittade jag en sida som skrev lite om oljor, där står följande:
Oljor tjocknar med tiden i motorn. Oxidation gör att viskositeten ökar. När oljan tappas ur är den ofta tjockare, vilket inte är ett kvalitetsbevis, tvärt om.
Hämtat härifrån, http://www.cadillacclub.se/service/olja.html

Jag tycker det var en intressant input i diskussionen. :)

Det kanske är så att biltemaoljan är bättre än det man annars har använt?
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#94 Inlägg av Tyrannosaurus »

riktigadavid skrev:Jag har nu på flertalet ställen läst om folk som hävdar att biltemaolja är kass.
"Att biltemaolja suger märks tydligt när man tömmer ut den, den har då haft väldigt låg viskositet vilket är dåligt." "blaskig som vatten" osv.
Nu har hittade jag en sida som skrev lite om oljor, där står följande:
Oljor tjocknar med tiden i motorn. Oxidation gör att viskositeten ökar. När oljan tappas ur är den ofta tjockare, vilket inte är ett kvalitetsbevis, tvärt om.
Hämtat härifrån, http://www.cadillacclub.se/service/olja.html

Jag tycker det var en intressant input i diskussionen. :)

Det kanske är så att biltemaoljan är bättre än det man annars har använt?
Det intressanta i sammanhanget är just API-klassningen typ SF, SG, SH, SJ och SL (vet inte om det kanske har kommit högre klassningar [SM] sen jag tittade efter senast).
Men något som är viktigt att komma ihåg är att denna klassning görs på ny olja och det finns inga klassningar som talar om hur fort oljan slits, varken basoljan eller tillsatserna och där är det stor skillnad på kvalitén.

Något som skulle vara väldigt intressant vore att göra en API-klassning på spillolja d.v.s. den oljan man häller ut ur motorn efter 500-1000 mil (kanske mer). Då skulle man nog se en rätt stor skillnad på lågprisoljor och kvalitetsoljor. Men tills någon sådan test kommer, om den kommer, för det finns nog stora ekonomiska intressen för att den inte ska komma, är detta bara en teori, dock nog inte helt grundlös.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#95 Inlägg av riktigadavid »

Jävla skit!
Jag gjorde precis ett oljebyta.
Och olja och filter köpte jag på biltema. Köpte deras racingolja för motorcyklar.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... ng-10W401/
Och nu har jag ingen kopplingen längre :(

Andersson skrev på första sidan i denna tråd att han hade problem med att startmotorn tappade greppet om motorn när han hällde i biltemaoljan. Så förmodligen är det något liknande som hänt för mig nu, att kopplingen tappar greppet om motorn.
Hur kan det blir så här? Är biltemaolja för "bra" för våra motorcyklar? Alltså har den för låg friktion?

Nu är frågan vad man ska hälla in nu...
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#96 Inlägg av Jimmy.S »

riktigadavid skrev:Jävla skit!
Jag gjorde precis ett oljebyta.
Och olja och filter köpte jag på biltema. Köpte deras racingolja för motorcyklar.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... ng-10W401/
Och nu har jag ingen kopplingen längre :(

Andersson skrev på första sidan i denna tråd att han hade problem med att startmotorn tappade greppet om motorn när han hällde i biltemaoljan. Så förmodligen är det något liknande som hänt för mig nu, att kopplingen tappar greppet om motorn.
Hur kan det blir så här? Är biltemaolja för "bra" för våra motorcyklar? Alltså har den för låg friktion?

Nu är frågan vad man ska hälla in nu...
motuloljan har jag hört mycket gott om, kanske kan fungera? det hjälpte för min farsa iallafall när han gjorde samma misstag som dig... skumt att biltemaoljan fungerar för vissa medans andra får såna här bekymmer. :?

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#97 Inlägg av HondaHasse »

Använd mineraloljan så har du inga problem.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#98 Inlägg av riktigadavid »

Jimmy.S skrev: motuloljan har jag hört mycket gott om, kanske kan fungera? det hjälpte för min farsa iallafall när han gjorde samma misstag som dig... skumt att biltemaoljan fungerar för vissa medans andra får såna här bekymmer. :?
Okej. Så han blev också av med kopplingen när han körde biltemaolja?

HondaHasse skrev:Använd mineraloljan så har du inga problem.
Biltemas mineralolja menar du?
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#99 Inlägg av Jimmy.S »

riktigadavid skrev:
Jimmy.S skrev: motuloljan har jag hört mycket gott om, kanske kan fungera? det hjälpte för min farsa iallafall när han gjorde samma misstag som dig... skumt att biltemaoljan fungerar för vissa medans andra får såna här bekymmer. :?
Okej. Så han blev också av med kopplingen när han körde biltemaolja?


Ja mer eller mindre, vid lugn körning märktes ju givetvis inget men vid gaspådrag så slirade den direkt, även 2 jobbarkompisar råkade ut för exakt samma fenomen med biltemaoljan, 1 cbr1000 och en gammel cb750, alla fick tillbaka sin koppling med ny olja, har du otur så kanske du får köra ett tag och byta igen för att skölja ut all gammal antifriktionsolja från biltema...

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#100 Inlägg av riktigadavid »

Okej.
För det som hände med min var att jag inte kunde köra iväg öht efter att jag hällt i biltemaoljan. La jag i en växel med hojen stillastående på tomgång så dog den.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#101 Inlägg av KLACKEN »

Kan väl inte bara bero på oljan väl :shock: :?:
1/2 V4

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#102 Inlägg av Tyrannosaurus »

riktigadavid skrev:Okej.
För det som hände med min var att jag inte kunde köra iväg öht efter att jag hällt i biltemaoljan. La jag i en växel med hojen stillastående på tomgång så dog den.
KLACKEN skrev:Kan väl inte bara bero på oljan väl :shock: :?:
Jo. Om det inte handlar om att kopplingen är dåligt luftad så är det troligen oljan som klibbar ihop lamellerna.
En enkel test som kanske kan avslöja det är att dra in kopplingen och hålla den inne en liten stund så att klibbet förhoppningsvis släpper innan man lägger i växeln.
Det är inte säkert att det hjälper men det är ju enkelt och värt att testa. Av samma anledning kan det bli bättre när motorn är varm vilket även gäller hojar med normalt fungerande kopplingar. Lägga i växeln stillastående går oftast mjukare när motorn är varm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#103 Inlägg av riktigadavid »

Tyrannosaurus skrev: Jo. Om det inte handlar om att kopplingen är dåligt luftad så är det troligen oljan som klibbar ihop lamellerna.
En enkel test som kanske kan avslöja det är att dra in kopplingen och hålla den inne en liten stund så att klibbet förhoppningsvis släpper innan man lägger i växeln.
Det är inte säkert att det hjälper men det är ju enkelt och värt att testa. Av samma anledning kan det bli bättre när motorn är varm vilket även gäller hojar med normalt fungerande kopplingar. Lägga i växeln stillastående går oftast mjukare när motorn är varm.
Hehe, tänker du på min sugrörsluftning nu? :)
Nä, det var faktiskt det första jag tänkte på själv också. Så jag gjorde om luftningen en gång till, nu mer rätt verktyg och allt. Men luftningen var det inget fel på!

Provade dock inte att göra det du skrev, ska prova....när jag kommer till hojen nästa gång, om 5 dagar typ.

Men det är alltså det som händer? Att lamellerna klibbar ihop, intressant.
Jag tror jag måste läsa på lite om hur en mc-koppling funkar. För en som bara meckat bil förut så känns det väldigt konstigt att ha olja på kopplingen :)
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#104 Inlägg av Donner »

Dog den med ett ryck...alltså hoppade hojen till när du la i växel? Då kan det vara lamellerna som klibbat även om det låter otroligt.

Om den bara dog utan ryck så tror jag det funkar bättre om du fäller upp stödet :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#105 Inlägg av riktigadavid »

Donner skrev:Dog den med ett ryck...alltså hoppade hojen till när du la i växel? Då kan det vara lamellerna som klibbat även om det låter otroligt.

Om den bara dog utan ryck så tror jag det funkar bättre om du fäller upp stödet :roll:
Ja, alltså den dog ju för att jag inte hade någon gas. Det var väl som om att jag skulle tvingat i växeln utan att koppla kan jag tänka mig.
Att lamellerna klibbar ihop låter faktiskt troligt nu när jag börjar fatta hur en koppling funkar.
Om någon annan också undrar hur en koppling funkar kan jag rekommendera dessa i filmer, se dom i den ordningen, det var givande.
http://www.youtube.com/watch?v=RKzowCJG7WA
http://www.youtube.com/watch?v=WESl-nii-n4

Men då kan det alltså vara två saker som felar.
1. Att lamellerna klibbar ihop och den kopplar inte loss.
2. För låg friktion mellan lamellerna så att den slirar (kopplar) även när kopplingen är släppt.

Jag har ju problem 1. För det där med för låg friktion skulle ju inte märkas fören jag försöker köra iväg tycker jag.
Men det borde ju betyda att min olja är för seg, och den uppfattningen har man ju inte riktigt fått om biltemaoljan än så länge :?
Honda VFR 750F -87

Skriv svar