DID eller RK kedja
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
DID eller RK kedja
Efter 5400mil! var mina drev o kedja slut på min VFR800.
Det tycker jag är j-a bra.
Det som satt på var DIDzvm (o-ring)...jag köpte givetvis samma igen(honda orginal)
(smörjer efter varje körning)
Till min XR600 skulle jag testa jag RK (x-ring), efter 350mil var de dags o byta!
Hade fått spänna kedjan efter varje körning!
Jag lade ut kedjan på golvet..då kunde jag dra ut den c:a 8-9cm fram o tillbaka utan sista länken rörde sig.
Jo, jag vet att det håller mindre på en stånka..utan ryckutjämnare..men ändå!
Köpte DIDzvm (o-ring)till XR:n åxå och efter 600mil har jag ej behövt spänna den ens!
Alltså köp inte RK..bläää ...jag rekommenderar DID
Det tycker jag är j-a bra.
Det som satt på var DIDzvm (o-ring)...jag köpte givetvis samma igen(honda orginal)
(smörjer efter varje körning)
Till min XR600 skulle jag testa jag RK (x-ring), efter 350mil var de dags o byta!
Hade fått spänna kedjan efter varje körning!
Jag lade ut kedjan på golvet..då kunde jag dra ut den c:a 8-9cm fram o tillbaka utan sista länken rörde sig.
Jo, jag vet att det håller mindre på en stånka..utan ryckutjämnare..men ändå!
Köpte DIDzvm (o-ring)till XR:n åxå och efter 600mil har jag ej behövt spänna den ens!
Alltså köp inte RK..bläää ...jag rekommenderar DID
Senast redigerad av burnis den fre jul 28, 2006 22:46, redigerad totalt 4 gång.
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Enkelt sätt att kolla kedjan är väl att ta tag i den längtst bak på bakdrevet och försöka dra den bakåt. ska inte röra sig för mycket.Andersson skrev:Det är alltså två olika märken du pratar om eller är det x & o-ring över lag?
Vet en när drivpaketet är bytt senast på min hoj så det kanske börjar bli dags snart. Nått enkelt sätt att kontrolera det på?
Och det är alltså O-ring som gäller sen?
Sen ska dreven inte se för spetsiga ut, och absolut inte som att kuggarna är "vridna".
Är väl dom tips jag kan komma med.
Brukar köpa RK när jag handlar drivpaket.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
Japp två olika märken DID och RK.Andersson skrev:Det är alltså två olika märken du pratar om eller är det x & o-ring över lag?
Vet en när drivpaketet är bytt senast på min hoj så det kanske börjar bli dags snart. Nått enkelt sätt att kontrolera det på?
Och det är alltså O-ring som gäller sen?
Sen finns båda med o, x kanske till och med xx-ring
x-ring skulle vara bättre än o-ring, men jag är tveksam.
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Det är mycket grövre drivpaket på en VFR än XR.
Jag tror inte heller att det blir riktigt samma förslitning på en VFR som en XR, eller liknande hoj.
Även om du drar i rödljusen med vfr:en, så tror jag ändå att du kör fler "ej ryckiga" mil med en sån än med en offroad.
Jag kör med RK, fungerar kanon!
Jag bytte nu efter 2000 mil, men det var för att jag fått nån skit som trasslat sig i kjedjan, så ett par o-ringar gått sönder
Åka bakhjul sliter! Motorvägstouring sliter mindre!
Jag tror inte heller att det blir riktigt samma förslitning på en VFR som en XR, eller liknande hoj.
Även om du drar i rödljusen med vfr:en, så tror jag ändå att du kör fler "ej ryckiga" mil med en sån än med en offroad.
Jag kör med RK, fungerar kanon!
Jag bytte nu efter 2000 mil, men det var för att jag fått nån skit som trasslat sig i kjedjan, så ett par o-ringar gått sönder
Åka bakhjul sliter! Motorvägstouring sliter mindre!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
DID hade en bra reklam på 70-80-talet.
Det var en bild på en en kille som sitter på huk bredvid sin hoj och ser förtvivlad ut, lite längre bak ligger kedjan. Åså texten "He did not use DID, did you?"
På den tiden körde många på värdelösa engelska Regina kedjor som dom sköt på löpande och slog hål på blocket - men dom var ju billiga.
Kör på DID, det gör... gjorde jag. Jag har inte alltid kört kardan, men fan vad skönt det är att slippa rasslet och kletet
Sen har ju iofs VFR något som gör det hela så mycket enklare - enkelsvingen.
Det var en bild på en en kille som sitter på huk bredvid sin hoj och ser förtvivlad ut, lite längre bak ligger kedjan. Åså texten "He did not use DID, did you?"
På den tiden körde många på värdelösa engelska Regina kedjor som dom sköt på löpande och slog hål på blocket - men dom var ju billiga.
Kör på DID, det gör... gjorde jag. Jag har inte alltid kört kardan, men fan vad skönt det är att slippa rasslet och kletet
Sen har ju iofs VFR något som gör det hela så mycket enklare - enkelsvingen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Roffes Motor har sånt.kennet skrev:Bra tips på att nita mottages eller måste man ett nitvertyg funkar det med mothåll och hammare
På sidan ligger nedladdningsbara kataloger och prislistor som .pdf
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: DID eller RK kedja
Tillbaka från graven.burnis skrev:Till min XR600 skulle jag testa jag RK (x-ring), efter 350mil var de dags o byta!
Hade fått spänna kedjan efter varje körning!
Är det inte lite av att jämföra äpplen med päron att jämföra en kedja som sitter på en enduromaskin och en kedja som sitter på en gatmaskin?
Din enduro kör du väl mest i grus och klafs, klart den slits mer där och då. Din viffer tar du väl ändå inte ut i skogen och kör med. Eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!