Bakdäckstips!

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#46 Inlägg av TG »

JohanL skrev:
.....Använder man sig av märknings pricken som markerar tyngsta punkten på däcket och plaserar den mitt emot ventilen på fälgen. Så behövs ingen balansering om inte fälgen är sådär..... .
När jag höll på och mekade inom roadracingen så blev jag lärd att sätta den röda pricken VID ventilen och inte tvärsöver.... Detta låter lite motsägelsefullt mot det du säger om att det skulle vara tyngsta punkten...

någon annan som har insikter i detta??
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#47 Inlägg av Tommy Gsson »

Tegfors skrev:
JohanL skrev:
.....Använder man sig av märknings pricken som markerar tyngsta punkten på däcket och plaserar den mitt emot ventilen på fälgen. Så behövs ingen balansering om inte fälgen är sådär..... .
När jag höll på och mekade inom roadracingen så blev jag lärd att sätta den röda pricken VID ventilen och inte tvärsöver.... Detta låter lite motsägelsefullt mot det du säger om att det skulle vara tyngsta punkten...

någon annan som har insikter i detta??
Lärde mig det samma när jag höll på att lägga om däck (Metzeler mest).
Dock så vet jag att det finns olika färgmarkeringar på andra däck som ska tala om tyngsta/lättaste punkten: se
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... enbegriffe

33. Färgmarkerad balanseringspunkt på däckssidan
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#48 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:33. Färgmarkerad balanseringspunkt på däckssidan
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.
T.
Hur går balanseringen efter produktion till? Limmar man fast nåt inuti däcket edyl?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#49 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:33. Färgmarkerad balanseringspunkt på däckssidan
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.
T.
Hur går balanseringen efter produktion till? Limmar man fast nåt inuti däcket edyl?
Jag tolkar det som att det balanseras vid montering...


Ska vi då återkoppla lite och enas om att märkningen SKA vara VID ventilen och inte tvärsöver?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#50 Inlägg av Tommy Gsson »

Tegfors skrev:
adrian_vg skrev:Hur går balanseringen efter produktion till? Limmar man fast nåt inuti däcket edyl?
Jag tolkar det som att det balanseras vid montering...

Ska vi då återkoppla lite och enas om att märkningen SKA vara VID ventilen och inte tvärsöver?
Vi kan enas om att den ska vara vid ventilen. Och det tillverkaren gör är att kolla var lättaste punkten finns och märker ut den, ingen form av balansering.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#51 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Och det tillverkaren gör är att kolla var lättaste punkten finns och märker ut den, ingen form av balansering.
T.
Ah, ok. Missförstod isf.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#52 Inlägg av lotek »

Så, då kan jag komma med ett utlåtande på Power One Street 2CT.
Ett riktigt godisdäck...i alla bemärkelser.
140 mil totalt där 6 bandagar ingår. Så länge höll det inte, men VFR:en är tung och har bra vrid på de varvtal jag kört, vilket syns rätt tydligt på däcket. Skall ni ha grymt grepp och även hyggligt våtgrepp kan jag bara rekommendera det...men smakar det så kostar det.

Bara för att förekomma eftersom jag vet att profilen blivit märklig på däcket. Det har varit helt rätt tryck i däcket..d.v.s. 2.0 kalltryck. Alltså 0,1 högre än rekommenderat eftersom hojen är tung och jag kör väl rätt fort, men inte riktigt så fort.
Och ja, jag kunde vänt det om jag hade gjort det i tid...nu gjorde jag inte det... :roll:

Så om någon behöver ett touringdäck kan ni få detta...det är knappt använt på mitten :P

VFR800-05 SilverBlue Edition
Bilagor
Bak höger
Bak höger
DSC01072_1.jpg (118.56 KiB) Visad 13100 gånger
Bak Vänster
Bak Vänster
DSC01074._1jpg.jpg (96.05 KiB) Visad 13100 gånger
Fram Höger(4 bandagar endast)
Fram Höger(4 bandagar endast)
DSC01075_1.jpg (67.63 KiB) Visad 13100 gånger
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#53 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Så, då kan jag komma med ett utlåtande på Power One Street 2CT.
Köpte precis ett Michelin Power One Competition 2CT framdäck. Beggat, kört 20mil. Lite slitet på sidorna men knappt alls på mitten. Fick en helt annan hoj. Vilket jäkla grepp!!

Petter som jag köpte det av sa att det kommer att hålla för ca 500mils gatkörning. Även om det håller hälften av det, så är det värt det. Greppet människor, vilket grepp! :shock:

Killen dök upp på Rörken igår och ställde ut sin "aldrig kraschade" '08-roadracingkawa till försäljning, tillsammans med en hel hög däck (slicks, regndäck och en del annat). Kollade lite på dem men var tveksam. Efter lite förhandling fick jag det för 600kr inkl avmontering från bågen, montering av däcket och balansering. Bra pris tror jag. Pris per mil är väl sisådär, men vilket grepp... :lol:

Profilen är rundare på detta däck än mitt förra Michelin Pilot Road - cykeln är otroligt mycket mer lättstyrd nu, då den faller in i kurvorna nästan av sig själv. Däcket är så klibbigt att allt fastnar på det dock, grus, blad, katter, små barn mm, men herregud, vilket grepp!

Temperaturen som jag trodde skulle vara ett problem, verkar inte vara det. På en kort 1,5-2-kilometerstur till macken för att kolla lufttrycket, var framdäcket bara marginellt svalare än bakdäcket (Metzeler Roadtech Z6). Får se hur det blir framåt hösten och tidig vår, men tror inte det kommer att bli nåt problem då heller. Återstår att se hur det funkar i väta. Får återkomma om det.

Sa jag att däcket har supergrepp? ;-)

Edit: Körde på Rörken igår med "nya" framdäcket. Märkte inte av det nåt, förutom att svängarna gick som smort. Glömde kolla temperaturen före och efter... :roll:
Senast redigerad av adrian_vg den tis aug 04, 2009 19:09, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

framdäck

#54 Inlägg av vfrforever »

Åter efter +500mil semestertrip. Startade med knappt halvslitna power 2 CT fram och bak. Räknade med byte vid hemkomst, men åkte på byte av framdäcket i Ivalo, Finland. Mycket mönster kvar men ojämnt slitet mitt på skuldran. Nästan inget gummi kvar fläckvis. Enda framdäcket de hade var Metzler sportec M3. Det har rullat 350 delvis hårda mil nu, och ser riktigt bra ut. Bakdäcket blev bytt till Dunlop roadsmart igår.
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.

zplix
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre apr 03, 2009 22:13
Ort: Trelleborg

#55 Inlägg av zplix »

Jag köpte ett Metzler sportec M3 bak däck o kan bara säga att det är helt otroligt bra däck , grymmt bra grepp=)
VFR 800 -02 Silver

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#56 Inlägg av adrian_vg »

Fransson skrev:Har själv kört ett tag på dessa och är helnöjd
Sportmax Roadsmart 180/55 ZR17 TL 73W
bra grepp i regn för att inte tala om nedlägg
är av typ dubbelgummiblandning lite hårdare i mitten mjukare på kanterna ger inte lika mycket touringplatta
//Fransson
Står du fortfarande för det du säger om Maxxisdäcket?

Grunnar på ett framdäck lite längre framåt sommaren, och då ett Supermaxx Sport. Googlade lite på det och recensionerna verkar lite delade minst sagt. En del säger att de är superbra på torr väg men suger på vått, medan andra säger att de är bra på allt.

Eftersom jag har en tendens att inte lita på framänden vid regn är jag främst ute efter ett framdäck med bra till mycket bra grepp på våta vägar. De torra egenskaperna ger sig ändå tror jag.

Gillade aldrig Michelin Pilot Road jag hade fram innan mitt nuvarande Michelin Power1 Comp. Power1-däcket slits dock lite snabbt, och är inte helt prövat vid lite kraftigare regn... :roll:

Prisområdet är runt en tusing. Tips emottages med tacksamhet! :)

Edit: Eller ett Pilot Power CT2, de verkar ha fått bra kritik för våtgreppet. Beslut, beslut...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#57 Inlägg av Karlsson »

adrian_vg skrev: Gillade aldrig Michelin Pilot Road jag hade fram
Var det inte bra? Jag som hade tänkt att byta till ett sånt. :shock:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#58 Inlägg av Brother Wolf »

Jag har ett nytt Pilot road 2 bak, och vill nu byta fram!

Skall se om jag kan ragga upp ett billigt, det blev så satans dyrt
med min nya lägenhet!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#59 Inlägg av adrian_vg »

Karlsson skrev:Var det inte bra? Jag som hade tänkt att byta till ett sånt. :shock:
Jag gillade aldrig känslan i det, det var liksom lite geleaktigt på nåt sätt i känslan och ibland stenhårt typ bakelit, trots rätt lufttryck. Det var däcket som viffern kom med när jag köpte den, och om jag ska vara ärlig kan det ha varit gammalt och allmänt anfrätt för allt jag vet. Att det dessutom ända från början var lurigt i vått väglag med plötsliga oprovocerade släpp vid normal körning kom jag definitivt aldrig överens med.

Det lutar åt ett Maxxis SuperMaxx (den nyare varianten som tidigare kallades för Presa) eller Michelin Pilot Power CT2 för min del. Båda är lite mer åt bandaghållet, men funkar bra för sk "aktiv körning på gata".

Mitt Michelin Power 1 Comp är superbra, men kräver lite värme i vägen och luften för att helt komma till sin rätt. Ett beggat för 600kr var ett bra köp ("endast slitet på sidorna), men ett nytt för ca 3000kr är helt ute ur bilden för min del. Greppet med ett Power 1 Comp är inte av denna världen för en enkel motorcyklist som jag. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#60 Inlägg av Rerun »

Karlsson skrev:
adrian_vg skrev: Gillade aldrig Michelin Pilot Road jag hade fram
Var det inte bra? Jag som hade tänkt att byta till ett sånt. :shock:
Jag har Pilot Road 2 på min och är väldigt nöjd. Men nu kör jag ju inte på gocart-banor som Adrian_vg...
Hade Pilot Road 2 på min förra hoj och var väldigt nöjd med det med. Fungerade alldeles utmärkt i mitt tempo på storbana och hade gott om mönster kvar efter 1700 mil (sålde hojen sen).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar