Dax att ligga mer & använda gummi=Tips på bakdäck-Tack

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010
Inlägg: 68
Blev medlem: tis dec 30, 2008 10:43
Ort: Enköping

Dax att ligga mer & använda gummi=Tips på bakdäck-Tack

#1 Inlägg av Vester »

Hejsan, skulle vilja ha ett bra bakdäcktips, skäms för detta men jag har tydligen fått "touringplatta" på mitt BattlaxBT45,700mil å 1-1,5 mm kvar.
Desto mer på kanterna..... :oops:

Vad ska man åka på för en annan som ej sliter knäpuckar men vill åka fort å det ska hålla i ändå?

// M.v.h Janne
kör i dag, i morgon är en annan dag.

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#2 Inlägg av Fransson »

Dunlop Roadsmart. Har hårdare gummiblandning i mitten
Har kört ca 800mil nu med en begynnande touringplatta, men då åker jag med gumman bakpå mestadels och 3,2 mil raksträcka till jobbet
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#3 Inlägg av heppstars »

Jag hade ett metzler roadtec på bak innan höll typ 14-1500 mil, nu har jag ett maxxis presa sport däck men det verkar inte ens hålla hälften, men det är ju inget touring däck
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Skaffa en sidburnare :wink:
Det är en ställning som man kör ner bakdäcket i och som endast ligger an mot sidomönstret, sen gör man världens burnis så får man bort touringplattan :lol: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

jonass
Donator 2009
Inlägg: 51
Blev medlem: tis jul 04, 2006 21:54
Ort: Malmö

#5 Inlägg av jonass »

Hej!

Var inne på Bröderna Hörberg? i Löddeköpinge i fredags för att kolla nytt däck...

De rekommenderade Michelin Macadam50 och om jag inte tar fel på bilden du har så skall vi ha samma dimension 140/80-17...

Jag kollade på min hoj när jag kom ut och det var visst samma däck som jag har på hojen idag :)

Jag har letat efter andra alternativ i ovanstående dimension men inte hittat några.... Någon som har något annat alternativ o ovanstående dimension?

/Jonas

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

jonass skrev:Hej!

Var inne på Bröderna Hörberg? i Löddeköpinge i fredags för att kolla nytt däck...

De rekommenderade Michelin Macadam50 och om jag inte tar fel på bilden du har så skall vi ha samma dimension 140/80-17...

Jag kollade på min hoj när jag kom ut och det var visst samma däck som jag har på hojen idag :)

Jag har letat efter andra alternativ i ovanstående dimension men inte hittat några.... Någon som har något annat alternativ o ovanstående dimension?

/Jonas
Har hittills sedan ett antal år kört på Dunlop D205 Sportmax Touring radial, men alltmer ihärdiga rykten säger att dom inte tillverkas längre.
Så det som återstår är just Michelin Macadam 50 eller att gå tillbaka till ursprunget, Metzeler Lasertec som enligt Metzelers hemsida har ny modernare gummiblandning. Det gamla bakdäcket med det aktuella mönstret (ME55A) hade bedrövlig livslängd, medan framdäcket (ME33 Laser) hade ok grepp, mer inte mer än så.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#7 Inlägg av TG »

Jag har hört att Metzeler Z6 roadtec (årets uppsättning) ska vara riktigt bra.. Där har man olika gumminblandningar... hårdare i mitten för att motverka touringplattan o mjukare i sidorna för gott grepp... Jag lyckades slita ut förra årets Z6 (utan olika gummiblandningar) på strax under 900 mil... Jag köpte nu ett Bridgestone.... (samma som du slitit ut kanske eller åtminstone likadant) mn det var ffa av ekonomiska skäl, det skilde en tusenlapp cirkus....

Däck är som oljor..... Hitta det du gillar o kör på det!!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Jag har hört att Metzeler Z6 roadtec (årets uppsättning) ska vara riktigt bra.. Där har man olika gumminblandningar... hårdare i mitten för att motverka touringplattan o mjukare i sidorna för gott grepp... Jag lyckades slita ut förra årets Z6 (utan olika gummiblandningar) på strax under 900 mil... Jag köpte nu ett Bridgestone.... (samma som du slitit ut kanske eller åtminstone likadant) mn det var ffa av ekonomiska skäl, det skilde en tusenlapp cirkus....
Z6 Roadtech är lite luriga. Den nya versionen är precis som du säger ett tvåkomponentsdäck precis som exvis Michelins Pilot 2CT. Det finns emellertid en massa äldre Z6 i omlopp av den gamla varianten, som inte är tvåkomponents. Man får se upp vilket man köper!

Jag köpte den gamla versionen förra hösten för att det var några hundringar billigare än den nya, och trivs bra med det. Gillar speciellt faktumet att det inte har mönster alls i mitten; dvs inget som polis eller SBP kan klaga på är för slitet...

Pirelli Diablo Strada är i princip samma däck som Roadtech Z6 och möjligen lite billigare. Detta har inte heller mönster på mitten.
Tegfors skrev:Däck är som oljor..... Hitta det du gillar o kör på det!!!!
Så sant det är sagt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010
Inlägg: 68
Blev medlem: tis dec 30, 2008 10:43
Ort: Enköping

#9 Inlägg av Vester »

...glömde en sak...Storleken har ju betydelse!!
Det är ju en -87:a, så rek. stl. är 130/80-18.

:D
kör i dag, i morgon är en annan dag.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#10 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:Gillar speciellt faktumet att det inte har mönster alls i mitten; dvs inget som polis eller SBP kan klaga på är för slitet...
Jag tycker det är kass att man inte kan se hur långt slitet däcket är. Låt oss säga att du ska iväg på en helgtur med kompisar, kanske 150 mil. Då är det väldigt bra att före avresa kunna se hur slitet det är.

Härom året under en Norgeresa så var det Uffe som trodde att hans bakdäck skulle hålle denna resan också. Utanför Arendal började vi se corden som en vit rand runt däcket. Kan säga att det blev dyrt för Uffe och hela gänget fick tillbringa en stekhet eftermiddag på ett industriområde utanför Arendal. Uffe var inte kaxig mer, inte den dagen i alla fall.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Jag tycker det är kass att man inte kan se hur långt slitet däcket är. Låt oss säga att du ska iväg på en helgtur med kompisar, kanske 150 mil. Då är det väldigt bra att före avresa kunna se hur slitet det är.

Härom året under en Norgeresa så var det Uffe som trodde att hans bakdäck skulle hålle denna resan också. Utanför Arendal började vi se corden som en vit rand runt däcket. Kan säga att det blev dyrt för Uffe och hela gänget fick tillbringa en stekhet eftermiddag på ett industriområde utanför Arendal. Uffe var inte kaxig mer, inte den dagen i alla fall.
Det är en nackdel, ja. Men har man bara koll på hur långt man kört ungefär kan man göra en intelligent gissning om det kommer att funka eller inte.

Dessutom har jag för mig att det finns slitageindikatorer på däcket, enl gängse norm med små ribbor, men bara på sidorna...

Den hela vita linjen kommer inte upp abrupt, utan lite pö om pö så att säga.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#12 Inlägg av Fransson »

Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
Så snabbt. Det jag sett är att linjen är lite ojämt fördelat i höjd eller nåt sånt, så att man ser bitvis av den och är förberedd så att säga. Det kanske varierar mellan däcken, även inom samma modell?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010
Inlägg: 68
Blev medlem: tis dec 30, 2008 10:43
Ort: Enköping

#14 Inlägg av Vester »

..det däck jag har nu finns det en slitagevarnare på som man kan mäta mot, som på bildäck, de e ju bra. Kör jag på kanterna, kan jag säkert åka nästa säsong också...*s* 8)
kör i dag, i morgon är en annan dag.

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#15 Inlägg av Ocean »

Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
+1
Håller med dig. jag körde på detta en gång och helt utan förvarning så syntes hela corden. Inspekterade däcket innan jag körde hemifrån och 3-4 mil senare efter hård körning så påpekade en polare atrt däcket var slut och därmed den dagens körning :cry:
Snälla sno inte min hoj

Skriv svar