Dax att ligga mer & använda gummi=Tips på bakdäck-Tack
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Dax att ligga mer & använda gummi=Tips på bakdäck-Tack
Hejsan, skulle vilja ha ett bra bakdäcktips, skäms för detta men jag har tydligen fått "touringplatta" på mitt BattlaxBT45,700mil å 1-1,5 mm kvar.
Desto mer på kanterna.....
Vad ska man åka på för en annan som ej sliter knäpuckar men vill åka fort å det ska hålla i ändå?
// M.v.h Janne
Desto mer på kanterna.....
Vad ska man åka på för en annan som ej sliter knäpuckar men vill åka fort å det ska hålla i ändå?
// M.v.h Janne
kör i dag, i morgon är en annan dag.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Skaffa en sidburnare
Det är en ställning som man kör ner bakdäcket i och som endast ligger an mot sidomönstret, sen gör man världens burnis så får man bort touringplattan
Det är en ställning som man kör ner bakdäcket i och som endast ligger an mot sidomönstret, sen gör man världens burnis så får man bort touringplattan
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Hej!
Var inne på Bröderna Hörberg? i Löddeköpinge i fredags för att kolla nytt däck...
De rekommenderade Michelin Macadam50 och om jag inte tar fel på bilden du har så skall vi ha samma dimension 140/80-17...
Jag kollade på min hoj när jag kom ut och det var visst samma däck som jag har på hojen idag
Jag har letat efter andra alternativ i ovanstående dimension men inte hittat några.... Någon som har något annat alternativ o ovanstående dimension?
/Jonas
Var inne på Bröderna Hörberg? i Löddeköpinge i fredags för att kolla nytt däck...
De rekommenderade Michelin Macadam50 och om jag inte tar fel på bilden du har så skall vi ha samma dimension 140/80-17...
Jag kollade på min hoj när jag kom ut och det var visst samma däck som jag har på hojen idag
Jag har letat efter andra alternativ i ovanstående dimension men inte hittat några.... Någon som har något annat alternativ o ovanstående dimension?
/Jonas
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Har hittills sedan ett antal år kört på Dunlop D205 Sportmax Touring radial, men alltmer ihärdiga rykten säger att dom inte tillverkas längre.jonass skrev:Hej!
Var inne på Bröderna Hörberg? i Löddeköpinge i fredags för att kolla nytt däck...
De rekommenderade Michelin Macadam50 och om jag inte tar fel på bilden du har så skall vi ha samma dimension 140/80-17...
Jag kollade på min hoj när jag kom ut och det var visst samma däck som jag har på hojen idag
Jag har letat efter andra alternativ i ovanstående dimension men inte hittat några.... Någon som har något annat alternativ o ovanstående dimension?
/Jonas
Så det som återstår är just Michelin Macadam 50 eller att gå tillbaka till ursprunget, Metzeler Lasertec som enligt Metzelers hemsida har ny modernare gummiblandning. Det gamla bakdäcket med det aktuella mönstret (ME55A) hade bedrövlig livslängd, medan framdäcket (ME33 Laser) hade ok grepp, mer inte mer än så.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Jag har hört att Metzeler Z6 roadtec (årets uppsättning) ska vara riktigt bra.. Där har man olika gumminblandningar... hårdare i mitten för att motverka touringplattan o mjukare i sidorna för gott grepp... Jag lyckades slita ut förra årets Z6 (utan olika gummiblandningar) på strax under 900 mil... Jag köpte nu ett Bridgestone.... (samma som du slitit ut kanske eller åtminstone likadant) mn det var ffa av ekonomiska skäl, det skilde en tusenlapp cirkus....
Däck är som oljor..... Hitta det du gillar o kör på det!!!!
Däck är som oljor..... Hitta det du gillar o kör på det!!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Z6 Roadtech är lite luriga. Den nya versionen är precis som du säger ett tvåkomponentsdäck precis som exvis Michelins Pilot 2CT. Det finns emellertid en massa äldre Z6 i omlopp av den gamla varianten, som inte är tvåkomponents. Man får se upp vilket man köper!Tegfors skrev:Jag har hört att Metzeler Z6 roadtec (årets uppsättning) ska vara riktigt bra.. Där har man olika gumminblandningar... hårdare i mitten för att motverka touringplattan o mjukare i sidorna för gott grepp... Jag lyckades slita ut förra årets Z6 (utan olika gummiblandningar) på strax under 900 mil... Jag köpte nu ett Bridgestone.... (samma som du slitit ut kanske eller åtminstone likadant) mn det var ffa av ekonomiska skäl, det skilde en tusenlapp cirkus....
Jag köpte den gamla versionen förra hösten för att det var några hundringar billigare än den nya, och trivs bra med det. Gillar speciellt faktumet att det inte har mönster alls i mitten; dvs inget som polis eller SBP kan klaga på är för slitet...
Pirelli Diablo Strada är i princip samma däck som Roadtech Z6 och möjligen lite billigare. Detta har inte heller mönster på mitten.
Så sant det är sagt!Tegfors skrev:Däck är som oljor..... Hitta det du gillar o kör på det!!!!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag tycker det är kass att man inte kan se hur långt slitet däcket är. Låt oss säga att du ska iväg på en helgtur med kompisar, kanske 150 mil. Då är det väldigt bra att före avresa kunna se hur slitet det är.adrian_vg skrev:Gillar speciellt faktumet att det inte har mönster alls i mitten; dvs inget som polis eller SBP kan klaga på är för slitet...
Härom året under en Norgeresa så var det Uffe som trodde att hans bakdäck skulle hålle denna resan också. Utanför Arendal började vi se corden som en vit rand runt däcket. Kan säga att det blev dyrt för Uffe och hela gänget fick tillbringa en stekhet eftermiddag på ett industriområde utanför Arendal. Uffe var inte kaxig mer, inte den dagen i alla fall.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det är en nackdel, ja. Men har man bara koll på hur långt man kört ungefär kan man göra en intelligent gissning om det kommer att funka eller inte.Göingen skrev:Jag tycker det är kass att man inte kan se hur långt slitet däcket är. Låt oss säga att du ska iväg på en helgtur med kompisar, kanske 150 mil. Då är det väldigt bra att före avresa kunna se hur slitet det är.
Härom året under en Norgeresa så var det Uffe som trodde att hans bakdäck skulle hålle denna resan också. Utanför Arendal började vi se corden som en vit rand runt däcket. Kan säga att det blev dyrt för Uffe och hela gänget fick tillbringa en stekhet eftermiddag på ett industriområde utanför Arendal. Uffe var inte kaxig mer, inte den dagen i alla fall.
Dessutom har jag för mig att det finns slitageindikatorer på däcket, enl gängse norm med små ribbor, men bara på sidorna...
Den hela vita linjen kommer inte upp abrupt, utan lite pö om pö så att säga.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så snabbt. Det jag sett är att linjen är lite ojämt fördelat i höjd eller nåt sånt, så att man ser bitvis av den och är förberedd så att säga. Det kanske varierar mellan däcken, även inom samma modell?Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
+1Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
Håller med dig. jag körde på detta en gång och helt utan förvarning så syntes hela corden. Inspekterade däcket innan jag körde hemifrån och 3-4 mil senare efter hård körning så påpekade en polare atrt däcket var slut och därmed den dagens körning
Snälla sno inte min hoj