Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ungefär som Biltemas syntetolja då!!!adrian_vg skrev:65kr/l för mc-oljan är ett juste pris!
Billigare! Biltemas helsyntet kostar strax under 80kr/l!Göingen skrev:Ungefär som Biltemas syntetolja då!!!![]()
![]()
![]()
Ähumm, antagligen...Göingen skrev:Startar jag ett inbörderskrig nu?
Jag har Biltemas helsyntet i Edwin. Endast det bästa är gott nog för honom.HondaHasse skrev:Ett heligt krig! Olja till MC är religion! Var och en är salig i sin tro och jag tror på Biltema![]()
![]()
Ja, helsyntet; endast det bästa är bra nog. Oljemärket i sig spelar ju ingen roll, så länge alla kvalitetskraven uppfylls. Tänk på nu att Edwin är en mc från 80-talets början, med de oljekraven som fanns då.tersan skrev:Bestäm dig... din andra mening motsäger den första.adrian_vg skrev:Jag har Biltemas helsyntet i Edwin. Endast det bästa är gott nog för honom.
Förresten, är denna olja OKQ8:s eget märke, eller köper de in oljan från nåt annat bolag och märker om förpackningarna edyl? Det är ju inte helt ovanligt att man gör så när det handlar om "bensinbolagsoljor".vfr800 skrev:Jaha då har man beställt en 20 liters dunk för ca 1300:- blir skapligt literpris på det,bara att byta snart dåköpte 20 liter olja till bilen oxå annars kostar den oljan ca 600 för 4 liter
okq8 excel ca 1300:- för den med så nu har man så det räcker ett tag
adrian_vg skrev:Oljemärket i sig spelar ju ingen roll, så länge alla kvalitetskraven uppfylls.
adrian_vg skrev:Biltemas olja tex, är ju egentligen Statoilolja, som jag förstått det.
adrian_vg skrev:Var är Tyrannosaurus? Varför är han inte här redan?
Spelar roll, så länge kvalitetskraven uppfylls. De kända kvalitetsmärkena spelar mycket på ägarens osäkerhet om vilken olja som är bäst. Tillsatserna spelar nog visst roll, men i praktiken, är det verkligen intressant? Sett ur synvinkeln "hoj från 1992 [VFR]", vilken olja gällde då?tersan skrev:adrian_vg skrev:Biltemas olja tex, är ju egentligen Statoilolja, som jag förstått det.
Är inte det där en gammal seglivad myt? En gång i tiden var det nog så att Biltemas olja kom från Statoil, men hur det är idag har jag inte sett några uppgifter om. Och även om så vore, så är det inte säkert att en "ommärkt" olja (tex Biltema) har samma specar som märkesoljan du köper i handeln. Det kan vara en äldre generation tillsatser, t ex.
Det pågår ju ett oljekrig här juh! Hur kan han missa en sån grej?tersan skrev:adrian_vg skrev:Var är Tyrannosaurus? Varför är han inte här redan?
Lugn, han kommer... de där gamla ödlorna var inte så snabbtänkta, men när de väl känner doften av ett byte så börjar de galoppera...
OKQ8 olja blandas och fyllls av Petrolia AB på Loudden, ett dotterbolag till OKQ8. Så, ingen kontraktsfyllning.adrian_vg skrev:Förresten, är denna olja OKQ8:s eget märke, eller köper de in oljan från nåt annat bolag och märker om förpackningarna edyl? Det är ju inte helt ovanligt att man gör så när det handlar om "bensinbolagsoljor".vfr800 skrev:Jaha då har man beställt en 20 liters dunk för ca 1300:- blir skapligt literpris på det,bara att byta snart dåköpte 20 liter olja till bilen oxå annars kostar den oljan ca 600 för 4 liter
okq8 excel ca 1300:- för den med så nu har man så det räcker ett tag
Biltemas olja tex, är ju egentligen Statoilolja, som jag förstått det. Inget fel i att märka om grejorna dock, det sker ju överallt med det meste, är mest kul/intressant att veta tycker jag.
Intressant! Räknas detta som svenskproducerad olja då?Mister skrev:OKQ8 olja blandas och fyllls av Petrolia AB på Loudden, ett dotterbolag till OKQ8. Så, ingen kontraktsfyllning.
Biltemaoljan kontraktsfylls av Statoils fyllningsanläggning i Nynäshamn. Ev. varumärkessnyltning som sker pga detta, tycker nog biltema är rätt trevligt, oavsett ifall berättigat eller inte
Varför det? Byta filter lika ofta som olja? Ett begagnat filter renar ju bättre än ett nytt, så om du byter olja stup i kvarten är det bättre att låta filtret sitta kvar.adrian_vg skrev:Det överlag viktigaste är regelbundna, och helst täta, olje- och filterbyten.
Jag har inte järnkoll på OKQ8s ägarförhållanden (men misstänker att det inte är helsvenskt), men Biltema är inte svenskt för fem öre. Statoil är också utlandsägt, för den delen...adrian_vg skrev:Man bör ju gynna svenska företag i första hand, så att köra med OKQ8- eller Biltemaolja är inte bara billigare, det är också bra nationalekonomiskt!
Det beror på vad du menar med "svenkproducerad"... Förpackad i Sverige? Blandad i Sverige? Kokad i Sverige? Uppborrad i Sverige?adrian_vg skrev:Intressant! Räknas detta som svenskproducerad olja då?Mister skrev:OKQ8 olja blandas och fyllls av Petrolia AB på Loudden, ett dotterbolag till OKQ8. Så, ingen kontraktsfyllning.![]()
Man bör ju gynna svenska företag i första hand, så att köra med OKQ8- eller Biltemaolja är inte bara billigare, det är också bra nationalekonomiskt!