Nejdå. Det är skillnad. Esterolja och PAO (PolyAlfaOlefin) är två olika typer av syntetiska oljor. Dom har lite olika egenskaper. Rent generellt så är esteroljan något bättre vad gäller filmstyrkan. Dock är den väldigt mycket dyrare och skillnaden är inget som du kommer att märka av om du inte har en topptrimmad motor som du kör på max på bana. Dvs för en gatcykel så finns ingen som helst mening med att köra med esterolja. Faktum är att med dom täta oljebytesintervaller som det är på hoj så hinner vi aldrig slita ut en mineralolja ens.Tyrannosaurus skrev:Jag vet inte vad det är för skillnad på esterolja och "vanlig" helsyntet. Det jag vet är att jag tror det var Silikolene (vet inte ens om dom finns kvar) som började marknadsföra sin helsyntet som "esterolja". I mina öron låter det hela väldigt likt Shell V-Power eller Statoil (CK) Plus som skulle göra att det drog mindre soppa vilket i en test visade sig vara nys.adrian_vg skrev:Esteroljor är snäppet bättre än "vanliga" helsyntoljor.
Vissa bilar och hojar som är optimerade för 98 oktan drar förvisso mindre på 98 än på 95, men det beror på att knacksensorn ställer ner tändningen och sänker effekten när man kör på 95.
All olja (inkl. plast) är i grunden baserad på mineral, men sen bearbetas den på olika sätt för att få de egenskaper man söker. Skillnaden är att högkvalitets mineralolja redan har de flesta av dessa egenskaper minus lättflytenheten som man aldrig kan få på en mineral men som samtidigt är en fördel på lite äldre motorer eftersom oljan inte blir som vatten har bättre bärighet i lagren.
Obs, jag snackar alltså inte om filmstyrkan och oljefilmens tjocklek som är 1 my, utan om ett oljelager som så att säga "lyfter" t.ex. vevaxeln från glidlagerbanorna bildligt talat. Det är alltså inget som fysiskt lyfter nånting, utan man får en tjockare oljehinna även om inte filmen är starkare.
Skulle jag börja köra på syntet i "ödlan" så är risken 1. att den skulle kunna börja pissa olja, 2. att kammarna skulle gå ner sig.
Faktum är att tillverkare av trimkammar rekommenderar mineral.
Vad det gäller esterolja, så misstänker jag starkt att det bara är ett namn för att det ska låta häftigare och som nåt mer speciellt än helsyntet som alla tillverkare har och den enda ester jag f.ö. känner till är https://www.youtube.com/watch?v=9BZAOIH6QRU
Så för en gathoj så är det enda man behöver bry sig om är att ha tillräckligt hög API klassning och välja rätt viskositet för den temperatur man avser använda hojen i.
Vilket betyder att du bara kan ta valfri olja avsedd för motorcykel eftersom det idag i stort sett inte går att få tag på någon olja som inte är långt över vad våra hojar kräver.
Om jag inte missminner mig så kräver våra hojar minst API SH och det finns idag ingen syntet som är lägre än SM som är avsedd för motorcyklar.