Dot5 ja = silikonbaserad........ men 5.1 är det inteDonner skrev:DOT5 är väl syntetisk?
Kör på 4:an.
Vad ska man serva på en gammal VFR?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Låter som det får bli original oljefilter, biltemas Motorola, biltemas dot 4 för bromsar och biltemas olja enligt ovan för koppling. Biltemas glykol med 50% batterivatten i kylaren och sen är det stift.. har de någon sexuell betydelse, eller funkar det med biltema där med? Tar en titt på luftfilttet med såklart, men är det något mer man ska passa på att göra när kåporna är av? 

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Berättade jag om första gången jag bytte olefilter på viffern? Köpte iaf ett oljefilter på Biltema och väl hemma skulle det på.Vfr-micke skrev:Ett tips köp inte Biltema oljefilter utan köp ett orginal, Visst kostar 180kr hos Honda men på den grejen bör man inte tulla på kvalite och man bytar ju bara en gång om året. Men deras olja kan jag rekommendera. Har haft på alla mina hojar och har bara positivt att säga om den oljan mjukare växellåda och mindre mekaniskt ljud i maskineriet. Fick det som tips för några år sedan av en Kawasaki mekaniker och dom sålde Castrol men hann sa köp Biltemas olja så slipper du en klonkig växellåda. Och han hade rätt.
På viffern satt ett Honda Original-filter, det var en Honda-logga på. Döm om min förvåning när jag plockade ut det nya filtret från Biltema ur sin förpackning och jämförde innan monteringen - märkningen på filtret var exakt samma, minus Hondaloggan. Exakt samma kinesiska tecken och märkningar, förutom som sagt att det gamla filtret hade en Hondalogga påtryckt.
Sen dess köper jag alltid mina vifferfilter på Biltema. Byter fö olja och filter två ggr per år.
Jag använder deras hydraulvätska utan problem. Den jag använde senast tror jag kallades för DOT4+ och ska vara blandbar med DOT5-vätskor.berqa skrev:Har biltema även bromsvätskor som även de är bra?
Satsa på lite bättre stift än Biltemas, så slipper du allt pysslande med att byta stiften nästa år igen. En (av de få) svag punkt hos VFR tycker jag är tändstiftsbytet - trångt och pilligt som f@n, speciellt i främre cylinderraden. NGK:s Iridiumstift verkar ha en del trogna följare här på forumet, men de är ganska dyra om man inte köper dem på nätet.berqa skrev:Låter som det får bli original oljefilter, biltemas Motorola, biltemas dot 4 för bromsar och biltemas olja enligt ovan för koppling. Biltemas glykol med 50% batterivatten i kylaren och sen är det stift.. har de någon sexuell betydelse, eller funkar det med biltema där med? Tar en titt på luftfilttet med såklart, men är det något mer man ska passa på att göra när kåporna är av?
Om du är haj på mekning, passa på att kolla ventilspelet och förgasarnas synkning också.
Har nån nämnt bränslefiltret? Kolla det, så att inte flera års ev stillastående avlagrat en massa skit i det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- VFRCarlsson
- Medlem
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tis jan 11, 2011 09:47
- Ort: Säter
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Ett litet förtydligande ang. bromsvätska.
BROMSVÄTSKA
Norm DOT 3
kokpunkt torr 205
kokpunkt våt 140
Färg/vätsketyp - Ljusgul/polyglykol
Norm DOT 4
kokpunkt torr 230
kokpunkt våt 155
Färg/vätsketyp - Ljusgul/polyglykol
Norm DOT 5
kokpunkt torr 260
kokpunkt våt 180
Färg/vätsketyp - Purpur/Silicon
Vätskor avsedda för fordons bromssystem finns av olika vätsketyper och skall inte blandas med annan vätsketyp. Blandning av vätskorna kan ge problem. Ex DOT3 och DOT4 kan inte blandas med DOT5 som är silikonbaserad.
För vätskorna finns kravspecifikationer som skall motsvaras av Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) 116 och SAE standard J 1703.
Vätskans torra kokpunkt är vid ny vätska och vätskans våta kokpunkt uppnås då vatteninnehållet uppgår till 3,5%. Den våta kokpunkten uppnås vanligen efter 1,5 - 2 års normal användning varvid vätskan ska bytas. (med användning menas att vätskan funnits i bromssystemet och har ingenting med antalet inbromsningar el.dyl. att göra)
Med vanligare ord kan man säga att bromsvätska inte är olja, att den drar åt sig fukt från luften, speciellt om det är stora temperaturskillnader och kondensbildning. När du får vatten i bromsvätskan sjunker naturligtvis kokpunkten. Har du då otur och bromsarna blir ovanligt varma (vid en kratigare upprepad bromsning t.ex.) kan du råka ut för att bromsvätskan börjar koka vid skivorna och du har ingen broms alls (ånglås, fading).
Det är därför viktigt att byta bromsvätskan efter högst 2 år, innan du behöver märka det på ett obehagligt sätt.
När du byter bromsvätska måste du kolla vilken typ som ska användas på din bil/mc. Långt ifrån alla fordon har bromssystem som klarar silicon (packningarna skrumpnar) så du måste vara helt säker på att du kan använda DOT 5 (går inte i de flesta fordon utan byte till andra tätningar). Packningar som varit i kontakt med polyglykolvätska kan ej användas tillsamans med silikonbaserad vätska och tvärt om.
Observera att DOT 5.1 är blandbar med DOT 3 och 4.
Du kommer att uppleva en betydligt mindre svampig broms om du lägger ut ett par tior extra på en bra bromsvätska.
Norm Typ av vätska Kokpunkt ny vätska Kokpunkt efter 2 år
SAE J1703 DOT 3 Konv. bromsvätska 205 grader 140 grader
DOT 4 Konv. bromsvätska 230 grader 155 grader
DOT 5 Silikonvätska 260 grader 180 grader
DOT 5.1 Konv. bromsvätska 260 grader 180 grader
BROMSVÄTSKA
Norm DOT 3
kokpunkt torr 205
kokpunkt våt 140
Färg/vätsketyp - Ljusgul/polyglykol
Norm DOT 4
kokpunkt torr 230
kokpunkt våt 155
Färg/vätsketyp - Ljusgul/polyglykol
Norm DOT 5
kokpunkt torr 260
kokpunkt våt 180
Färg/vätsketyp - Purpur/Silicon
Vätskor avsedda för fordons bromssystem finns av olika vätsketyper och skall inte blandas med annan vätsketyp. Blandning av vätskorna kan ge problem. Ex DOT3 och DOT4 kan inte blandas med DOT5 som är silikonbaserad.
För vätskorna finns kravspecifikationer som skall motsvaras av Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) 116 och SAE standard J 1703.
Vätskans torra kokpunkt är vid ny vätska och vätskans våta kokpunkt uppnås då vatteninnehållet uppgår till 3,5%. Den våta kokpunkten uppnås vanligen efter 1,5 - 2 års normal användning varvid vätskan ska bytas. (med användning menas att vätskan funnits i bromssystemet och har ingenting med antalet inbromsningar el.dyl. att göra)
Med vanligare ord kan man säga att bromsvätska inte är olja, att den drar åt sig fukt från luften, speciellt om det är stora temperaturskillnader och kondensbildning. När du får vatten i bromsvätskan sjunker naturligtvis kokpunkten. Har du då otur och bromsarna blir ovanligt varma (vid en kratigare upprepad bromsning t.ex.) kan du råka ut för att bromsvätskan börjar koka vid skivorna och du har ingen broms alls (ånglås, fading).
Det är därför viktigt att byta bromsvätskan efter högst 2 år, innan du behöver märka det på ett obehagligt sätt.
När du byter bromsvätska måste du kolla vilken typ som ska användas på din bil/mc. Långt ifrån alla fordon har bromssystem som klarar silicon (packningarna skrumpnar) så du måste vara helt säker på att du kan använda DOT 5 (går inte i de flesta fordon utan byte till andra tätningar). Packningar som varit i kontakt med polyglykolvätska kan ej användas tillsamans med silikonbaserad vätska och tvärt om.
Observera att DOT 5.1 är blandbar med DOT 3 och 4.
Du kommer att uppleva en betydligt mindre svampig broms om du lägger ut ett par tior extra på en bra bromsvätska.
Norm Typ av vätska Kokpunkt ny vätska Kokpunkt efter 2 år
SAE J1703 DOT 3 Konv. bromsvätska 205 grader 140 grader
DOT 4 Konv. bromsvätska 230 grader 155 grader
DOT 5 Silikonvätska 260 grader 180 grader
DOT 5.1 Konv. bromsvätska 260 grader 180 grader
"Kan man så ska man, om man inte kan så försök."
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Bromsolja är det väl ....VFRCarlsson skrev:Ett litet förtydligande ang. bromsvätska.



Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Neeej VÄTSKA....fick man lära sig i skolanMister skrev:Bromsolja är det väl ....VFRCarlsson skrev:Ett litet förtydligande ang. bromsvätska.
![]()
![]()

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
japp ingen olja i bromsarna tackDonner skrev:Neeej VÄTSKA....fick man lära sig i skolanMister skrev:Bromsolja är det väl ....VFRCarlsson skrev:Ett litet förtydligande ang. bromsvätska.
![]()
![]()
Ja fordonsskolan då.

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Ja tack så mycket för lektionen vfrcarlsson. Väldigt lärorikt 
Låter ju som att man som fattig student vågar köra på biltemas filter även om man bara byter en gång per år :p
Vad gäller skapliga men inte överdrivet dyra stift.. är det någon som har tips på vart man ska beställa? Och är det dem som är nämnda som gäller? Eftersom Jag som sagt går på en stram budget är det nog värt att ta ett par billigare och sen byta nästa år igen, för det känns som det skiljer Mkt i pris? Hur billiga kan man köra på om man offrar att byta nästa år igen? Är det bara dubbla priset det handlar om för att slippa byta nästa år så kör man ju givetvis på det

Låter ju som att man som fattig student vågar köra på biltemas filter även om man bara byter en gång per år :p
Vad gäller skapliga men inte överdrivet dyra stift.. är det någon som har tips på vart man ska beställa? Och är det dem som är nämnda som gäller? Eftersom Jag som sagt går på en stram budget är det nog värt att ta ett par billigare och sen byta nästa år igen, för det känns som det skiljer Mkt i pris? Hur billiga kan man köra på om man offrar att byta nästa år igen? Är det bara dubbla priset det handlar om för att slippa byta nästa år så kör man ju givetvis på det

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Vad gäller byte av bromsvätska. Är det något mal fixar själv mha haynes och lite jävlarannamma om man är en medioker skrivare, eller lämnar ni in för det? Det känns ju fegt.. 

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Och gällande oljefilter.. vet någon om det är en annan sorts filter på modellerna 86-87? Många ställen inklusive biltema har ära oljefilter till vfr750 år 88-9x.. frågan är om samma passar på en 86a?
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Samma på Lelles iallafall.berqa skrev:Och gällande oljefilter.. vet någon om det är en annan sorts filter på modellerna 86-87? Många ställen inklusive biltema har ära oljefilter till vfr750 år 88-9x.. frågan är om samma passar på en 86a?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Man gör det själv.berqa skrev:Vad gäller byte av bromsvätska. Är det något mal fixar själv mha haynes och lite jävlarannamma om man är en medioker skrivare, eller lämnar ni in för det? Det känns ju fegt..
Ett tips: Biltema har en bromsluftare med backventil. Med backventilen blir luftningen busenkel - inget lossande och skruvande medan man luftar, utan bara att pumpa på och kolla att hydraultanken inte töms, för det går fort... Luftaren kostar en knapp femtiolapp. Väl värda pengar!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Ahh det där ser ju hemskt enkelt ut. Man toppfyller bara under tiden alltså och pumpar tills det kommer ny vätska?
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Håller med, mycket bra och förklarande inlägg av VFRcarlsson.Jimmy.S skrev:japp ingen olja i bromsarna tackDonner skrev:Neeej VÄTSKA....fick man lära sig i skolanMister skrev:Bromsolja är det väl ....![]()
![]()
Ja fordonsskolan då.
, för övrigt ett mycket bra inlägg av VFRcarlsson
Men ett tillägg ang. den siliconbaserade DOT 5 vätskan. Även om man gör allt rätt, rengör systemet och att tätningar mm. tål den så bör man komma ihåg att det finns både för- och nackdelar med den.
Fördelar:
- Den skadar inte lacken om man spiller eller om systemet läcker och inte torkar/sköljer bort det.
- Risken för fading d.v.s. gasbubblor i systemet som kan leda till bromsbortfall vid extrem värme är mindre eftersom vätskan inte absorberar vatten/fukt som är det som orsakar fading. Men då snackar vi om extrema situationer som knappast uppstår vid hyfsat normal gatkörning eller ens vid den typen av bankörning som vanliga dödliga ägnar sig åt och under förutsättning att man kör på en modern bromsvätska som man byter ibland, ca. 2-3 år.
Nackdelar:
- Siliconvätskan är ett jävla klet att hålla på med. Medan "vanlig" DOT 3, 4, 5.1 bromsvätska lätt sköljs bort med vatten så får man använda något lösningsmedel för att få bort siliconvätska.
- Samma fördel att bromsvätskan inte absorberar vatten är även en nackdel eftersom det kan leda till korrosion i bromssystemet. Så att köra på DOT 5 för att inte behöva byta så ofta är en dålig idé. Ja mindre risk för fading, men istället får man korrosion i systemet.
Rekommendation:
Kör på DOT 3, 4, 5.1. Gärna den senaste eftersom den är bäst = Billig livförsäkring.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Från en fattig student till en annanberqa skrev: Vad gäller skapliga men inte överdrivet dyra stift.. är det någon som har tips på vart man ska beställa?
http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-CB1100SF-Y- ... 3a5484fc2a
Edit: Kolla om det är samma till din -86
Senast redigerad av Fromm den sön apr 03, 2011 20:58, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Vfr800 -98