Problem med oljan
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ta ur oljepluggen och töm ner oljan i ett bra kärl. Är den nybytt så kan du tömma tillbaka tills rätt nivå, annars är det bara att köpa ny och slå tömma i.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Det är en 03:a, uttagen i juni 04:a.Göingen skrev:Olja ska bytas var 1200:de mil eller minst 1 gång om året. Även om hojen inte gått så lång kan oljan vara flera år gammal.
Jag kan inte på din avatar urskilja årsmodell.
Det jag gjorde nu i första skedet var i alla fall att tömma ut ca 6-7dl olja. Då hamnde nivån precis under sträcket. Om 300 mil ska den servas i alla fall. Tar nog oljebytet då.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Den duger alldeles utmärkt. Det kanske inte är den bästa, men längre ifrån den sämsta.Torque skrev:Oljan jag köpte var Statoils Racingway 15W-40. Den är helsyntetisk. Hoppas den är bra.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Dom stora mer namnkunniga oljemärkerna är kanske bättre, men som jag sa så duger Racingway alldeles utmärkt och jag känner många som kör på den utan några som helst problem.Torque skrev:Kan du rekommendera någon bättre/mer prisvärd olja?Tyrannosaurus skrev:Den duger alldeles utmärkt. Det kanske inte är den bästa, men längre ifrån den sämsta.Torque skrev:Oljan jag köpte var Statoils Racingway 15W-40. Den är helsyntetisk. Hoppas den är bra.
Prismässigt ligger dom andra troligen i ungefär samma klass. Sen om du kanske har möjlighet att köpa olja till lite bättre pris genom jobbet (där ni servar bilarna) så gör det ju inget (någon jävla arbetsförmån ska du väl ha

En gissning från min sida är att det används Statoil olja eftersom det är där ni brukar tanka

Se bara till att du får mc-oljan eftersom vissa biloljor innehåller en antifriktion tillsats som kan förstöra våtkopplingens lameller. Jag kör själv på bilolja, men bara för att jag vet att den funkar. Är man osäker så är det bättre att ta det säkra före det osäkra och köra på mc-olja.
Övriga skillnader mellan biloljor och mc-oljor är oftast bara att mc-oljan har lite tunnare film och mer antiskumtillsats eftersom den piskas mer av växellådan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Oljefönster???
Alla pratar om oljefönster, är det bara min som har oljesticka???
Nja det är inte helt fel du har gjort....Torque skrev:Jag har förmodligen gjort fel när jag har kontrollerat oljan. Den har varit helt kall och stått på centralstödet.
Ska testa att varmköra den och sedan be frugan kolla nivån när jag håller den upprätt.
Fan hoppas inget är fel på den bara. Finns dock ingen tillstymmelse till färgad rök. Där ser allt schysst ut.
Den SKA stå på centralstödet och du behöver inte varmköra den innan, även om det inte är fel. Vid ostartad motor är oljenivån väldigt hög pga att all olja är nere i tråget. Är du osäker så starta till motorn och låt den gå en halvminut och sen slå av och kolla nivån direkt. Nu brukar man se oljenivån stiga i fönstret till rätt nivå. O du BYT olja och filter....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös