Är ni medlemmar i SMC

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

Är ni medlemmar i SMC

#1 Inlägg av Magnus E »

God fortsättning alla !
Tänkte kasta ut en fråga om SMC. är ni medlemmar? är det någon fördel att vara det? funderar på att gå med,men behöver lite argument för och emot.
Tack o hej
Magnus
:lol:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Personligen är jag inte medlem (än) men det beror mest på minnet och latmasken ...
Finns väl inga nackdelar med att inte vara med men man får en klase rabatter på diverse fik och butiker + att man stödjer/stärker mc-kollektivets röst i mc-relaterade frågor.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tja, vad ska man säga. Jag har varit medlem sedan jag började köra hoj på 70-talet.

Fördelarna som jag ser det är tidningen MC-Folket, träffkalendern, diverse rabatter och förmåner på olika varor och tjänster.

Jag ser väl inga nackdelar, det kostar 350 kr/år men dels är det inte mycket pengar och dels får man en hel del för det.
Man stödjer även indirekt SMC:s arbete mot diverse politiker. Jag kanske inte ställer upp på allt de säger men det är trots allt en rikstäckande intresseorganisation för hojåkare. Tror t.o.m. att det är Europas största.

Sen har dom ju direktdemokrati, så om man vill påverkar är det bara att åka på ett årsmöte. Själv "åkte jag på" att ingå i valberedningen i SMC-Stockholm för 2008-2009 så om någon känner för att vara med i nästa Stockholmsstyrelsen så är det bara att skrika till :wink:
Styrelsen för 2008 blev lite enögd med enbart "fiskebåts"åkare, så det skulle nog passa med lite sportåkare nästa gång.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#4 Inlägg av apex »

Fiskebåtsåkare..... :lol:

Jag är med i en fiskebåtsåkarklubb, det räcker. :lol:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

apex skrev:Jag är med i en fiskebåtsåkarklubb, det räcker. :lol:
Nja SMC är en intresseorganisation (jag brukar jämföra lite med M) och ska inte blandas ihop med en klubb.

Dessutom har det blivit betydligt mer raceinspirerat med CSBS och bankörning med instruktörer.

Det var skillnad när jag gick med, då körde nästan hela SMC:s ledning gamla BMW bumsar som då var något helt annat än dagens lätta, vassa och raceiga BMW. En sån person som Jesper "Galne Dansken" Christiansen hade knappast platsat i den tidens SMC.

En slogan som användes på McD på Sveavägen och även trycktes upp som klistermärke var:
Raka rör tills vi dör!
SMC vá é dé?


Det är f.ö. ett riktigt bra reportage om Sveavägsåkarna i senaste MC-Folket 1-08 sid. 74-78.
Jag tillhörde det gänget och raceade på "Boge" även om jag inte ingick i innersta kretsen, åså var jag ju SMC-medlem... :lol: och gillade att åka på mc-träffar (redan då :D )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#6 Inlägg av tedman »

Är med i SMC, mest för att rabatten på MC försäkringen täckte medlemskapet och lite til :)

För övrigt instämmer jag i Tyrannosaurus kommentarer om SMC.

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#7 Inlägg av VFunRider »

Om du läser på www.svmc.se vad du får för 350 pesetas så förstå du varför jag är också med :wink:
Senast redigerad av VFunRider den tis jan 08, 2008 11:28, redigerad totalt 1 gånger.
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#8 Inlägg av elias »

Jag tänkte gå med i SMC den dagen de slutar samarbeta med NTF.
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Jag tänkte gå med i SMC den dagen de slutar samarbeta med NTF.
Hörde något om att NTF har fått en ny generalsekreterare som är hojåkare istället för den sura kärringen som satt där tidigare.

Det var något om det i någon tråd på SMC forumet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#10 Inlägg av Sälle »

Självklart att man är medlem.
Idag när vi attackeras från alla håll och domstolarna skyller allt på motorcyklisterna så krävs en stor och stark organisation som SMC.

Rabatterna är helt ok, man får bland annat rabatt hos Bilsport&MC sen får man kalendern en gång om året med ALLA träffar och rallyn under året men MC-folket, SMC's tidning är ändå bäst.

Om SMC lämnar NTF, hur ska vi då kunna påverka dom?
Så gå med i SMC om du inte redan är det så kanske vi slipper REG.skylt fram på MC'n

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#11 Inlägg av elias »

Varför har inte SMC lyckats att påverka so far?
En talesorganisation för mc-folket ska inte behöva ingå i en lobbygrupp som drivs av staten.
Bild

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#12 Inlägg av tjvfr800 »

Javisst är man medlem ! , rabatter lite här och där och en halvhyfsad tidning.
Dessutom så driver dom väl frågan mot registreringskylt fram, eller kommer jag ihåg fel ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#13 Inlägg av Sälle »

elias skrev:Varför har inte SMC lyckats att påverka so far?
En talesorganisation för mc-folket ska inte behöva ingå i en lobbygrupp som drivs av staten.
1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.
1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.
1982 SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.
1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.
1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mc-organisation, FEMA.

Lite har dom väl utfört än så länge...

NTF Drivs inte av staten, det är en paraplyorganisation som drivs av medlemsorganisationer.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#14 Inlägg av elias »

Nej OK, att de drivs av staten var att ta i kanske. Men de lyfter mycket stora bidrad. Har skrivits en del stora trådar om NTF+ SMC på både bike.se och SH. Matnyttig info!
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Men de lyfter mycket stora bidrad. Har skrivits en del stora trådar om NTF+ SMC på både bike.se och SH. Matnyttig info!
Ja NTF är och har varit ett rött skynke för hojåkare p.g.a. all mc-fientliga idiotförslag som har kommit därifrån.

Personligen är jag kluven om det är rätt eller fel att SMC ska vara med i NTF. Dels ger det legitimitet åt NTF, men samtidigt kan SMC sitta med i vara "Tjalle Tvärvigg".

Nu lät ju som sagt NTF ha en mc-vänligare VD (det stog om det både på SMC:s hemsida och på forumet) så det kanske kan vara positivt. Men kommer det fler idiotförslag så lär frågan om att lämna komma upp igen på nästa SMC-årsmöte lika säkert som amen i kyrkan.

Lyfter stora bidrag gör föresten SMC också.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar