Glykol
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Glykol
Någon som vet vilken typ av glykol som det ska vara? Jag har tillgång till G12 (röd glykol) som används i VAG:s alu.motorer (bilmotorer), kan den användas?
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Glykol
Ja. Jag använder själv röd glykol (Fords). Det man får på köpet är lite bättre kyleffekt. Men du bör byta allt då, alltså även tömma både expansionskärlet och motorn. Kolla i boken var avtappningspluggarna sitter, själv har jag tre på motorn, två under främre cylinterparet och en på vattenpumpen (kan vara liknande på VFR) + en för kylet, totalt fyra.Karlsson skrev:Någon som vet vilken typ av glykol som det ska vara? Jag har tillgång till G12 (röd glykol) som används i VAG:s alu.motorer (bilmotorer), kan den användas?
Blanda med 50% batterivatten.
När man har tömt allt så kommer det att ta några mil innan systemet haft luftat sig helt. Håll lite koll på expansionskärlet den första tiden och fyll på med blandning efter behov.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Fi fan.....jag som trodde din var luftkyldTyrannosaurus skrev:Jag använder själv röd glykol (Fords). Det man får på köpet är lite bättre kyleffekt. Men du bör byta allt då, alltså även tömma både expansionskärlet och motorn. Kolla i boken var avtappningspluggarna sitter, själv har jag tre på motorn, två under främre cylinterparet och en på vattenpumpen (kan vara liknande på VFR) + en för kylet, totalt fyra.

kunde inte låta bli
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Nja, har sett både grön och blå glykol och det viktiga är:Karlsson skrev:Jag får tacka för din info.![]()
Jag upptäckte att jag hadde grön glykol vilket ska vara frätande för vissa alu-legeringar.
"Innehåller ej amin-, nitrit- eller fosfatföreningar"
då de inte ger sig på aluminium.
Jag har läst att förr (utan att veta när förr var) var gröna propylenbaserade och blå etylenbaserade. I min verkstadshandbok står det att glykolen ska vara etylenbaserad. Jag har scannat runt lite på nätet och alla jag hittat och tittat på är etylenbaserade.
Det som är viktigt (som redan är skrivet) är att inte blanda röd med någon annan färg det tydligen ska kleta ihop.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Det är den, din också.burnis skrev:Fi fan.....jag som trodde din var luftkyld![]()
![]()
hihi
kunde inte låta bli
Vad tror du kyler vattnet? Kunde heller inte låta bli

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Det blir ett brunt slamm som sätter igen kylare mm. Det är ett h..vete att få rent kylsystemet om man fått en rejäl slammning.tedman skrev: Det som är viktigt (som redan är skrivet) är att inte blanda röd med någon annan färg det tydligen ska kleta ihop.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!