Kall motor eller ej?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

Kall motor eller ej?

#1 Inlägg av Robert »

Hej,

Jag var ute och rullade över 30 mil i helgen med min röda 88'a. Temperaturmätaren gick aldrig upp mer än till 30%. Ska det vara så eller är det så att min termostatventil (jag antar att den har en sådan på samma sätt som en bilmotor) alltid står öppen på max?

Helt ärligt har jag inte tittat "under huven" på den. Men hur vet man att motorn har "rätt temp"?

Tack på förhand.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Slipsten
Donator 2009
Inlägg: 67
Blev medlem: fre mar 06, 2009 08:40
Ort: Teckomatorp (Skåne)

#2 Inlägg av Slipsten »

Enligt vad jag förstått så ligger tempvisaren rätt lågt vid normal arbetstemperatur och 30 % verkar inte helt orimligt. Hittade denna bild för ett tag sen där man kollat tempvisaren på en 3e gen VFR. Normal arbetstemperatur är mellan 42 och 56 ohm.
Hoppas det är till nån hjälp.
Bild
Bild
VFR800 VTEC -02

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#3 Inlägg av Robert »

Helt underbart Slipsten :D

Även om det är en second gen jag har så andas jag lite lättare. Tempnålen är precis någonstans mellan 42-56 ohm.

Tackar ödmjukast.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Skriv svar