Tänkte justera ventilerna på hojen. Tömmer hela kylsystemet, plockar bort kylare, tank och luftfilter samt ventilkåporna
och efter tre timmars meckande ska jag skruva bort muttern i motorkåpan för att komma åt så jag kan vrida om
motorn och självklart sitter denna så hårt att jag gång på gång slinter med hylsnyckeln TROTS att jag anstränger
mig till det yttersta för att hålla den stadigt.
Numera ser mutterjäveln ut så här och är helt omöjlig att få av:
Min första tanke är att borra upp mitten av muttern och på så sätt få loss den och beställa en ny.
Går det att vrida runt motorn på något annat sätt? Jag har precis bytt olja så jag är inte på jättehumör
för att ta loss hela kåpan. Vad tycker ni jag ska göra? Kan tilläggas att bra verktyg är en bristvara i vårt
hushåll.
/Kara
Muttern pajjade, jag är deprimerad.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Muttern pajjade, jag är deprimerad.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Re: Muttern pajjade, jag är deprimerad.
WOW! Hur farao lyckades du med det däringa?. Men du kan även tippa knarren på vänstersidan så pass mycket att oljan inte rinner ut, när du floppar bort kåpan. Annars så kan du försöka med att göra ett "ansatsmärke/kant" så långt ut på "muttern/skivan" du vågar, och sedan med ett lämpligt dorn/skruvmejsel/annat lämpligt passande verktyg, knackar på det bestämt med ett tungt verktyg typ minislägga,blyslägga och dylikt..moshh skrev:Tänkte justera ventilerna på hojen. Tömmer hela kylsystemet, plockar bort kylare, tank och luftfilter samt ventilkåporna
och efter tre timmars meckande ska jag skruva bort muttern i motorkåpan för att komma åt så jag kan vrida om
motorn och självklart sitter denna så hårt att jag gång på gång slinter med hylsnyckeln TROTS att jag anstränger
mig till det yttersta för att hålla den stadigt.
Numera ser mutterjäveln ut så här och är helt omöjlig att få av:
Min första tanke är att borra upp mitten av muttern och på så sätt få loss den och beställa en ny.
Går det att vrida runt motorn på något annat sätt? Jag har precis bytt olja så jag är inte på jättehumör
för att ta loss hela kåpan. Vad tycker ni jag ska göra? Kan tilläggas att bra verktyg är en bristvara i vårt
hushåll.
/Kara
Senast redigerad av blacken den tis jul 12, 2011 22:29, redigerad totalt 3 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Muttern pajjade, jag är deprimerad.
Mutterbilden blev inge bra, men lägg i en växel och snurra på bakhjulet. Hög växel = lite rörelse på vevaxeln.
Huggmejsel / skruvmejsel i kanten på muttern brukar kunna hjälpa till att få av den.
Mektips 1A för sittande skruvar / muttrar är att knacka på dom innan du försöker skruva loss dom, självklart får du inte träffa gängorna, brukar lossa dom mest sittande hjulmuttrar på bilar.
T.
PS. Kunde du se bilden Blacken? Jag ser bara att det står bild. DS.
Huggmejsel / skruvmejsel i kanten på muttern brukar kunna hjälpa till att få av den.
Mektips 1A för sittande skruvar / muttrar är att knacka på dom innan du försöker skruva loss dom, självklart får du inte träffa gängorna, brukar lossa dom mest sittande hjulmuttrar på bilar.
T.
PS. Kunde du se bilden Blacken? Jag ser bara att det står bild. DS.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Muttern pajjade, jag är deprimerad.
Joo, efter ett tag så dök bilden upp. Men först så var det samma för mig..Tommy Gsson skrev:Mutterbilden blev inge bra, men lägg i en växel och snurra på bakhjulet. Hög växel = lite rörelse på vevaxeln.
Huggmejsel / skruvmejsel i kanten på muttern brukar kunna hjälpa till att få av den.
Mektips 1A för sittande skruvar / muttrar är att knacka på dom innan du försöker skruva loss dom, självklart får du inte träffa gängorna, brukar lossa dom mest sittande hjulmuttrar på bilar.
T.
PS. Kunde du se bilden Blacken? Jag ser bara att det står bild. DS.
BTW: ett tips till, på den muttern så ska man använda sig av en 6 kantshylsa som passar väldans tajt och man trycker hårt på hylsan när man ska lossa den..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Muttern pajjade, jag är deprimerad.
Jag gjorde en skåra som ni sa och "muttern" kom loss! Tack för hjälpen!
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Re: Muttern pajjade, jag är deprimerad.
Och depresionen gav med sig?moshh skrev:Jag gjorde en skåra som ni sa och "muttern" kom loss! Tack för hjälpen!
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan