Ny VFR, men vilken?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ny VFR, men vilken?
Nu när säsongen börjar närma sig sitt slut har jag börjat räkna på vad hojen egentligen kostar mig per år och det var inte så upplyftande . Eftersom jag är student och kommer vara det i nästan 5 år till har jag kommit fram till att min 02 VFR blir för dyr att äga i längden vilket känns riktigt tråkigt eftersom det är en kanonhoj med precis rätt utrustning.
Jag kommer lägga mig på en budget på upp till 30000 kr och har nog kommit fram till att en äldre VFR är rätt väg att gå. So far, so good...
Frågan är ju bara vilken årsmodell som ger mest bang for the buck? Det går ju att hitta 94-97:or för dom pengarna och den är säkert bäst men blir ganska dyr att försäkra. Ur den aspekten skulle en 89:a vara bäst eftersom den kan classica-försäkras nästa säsong. Å andra sidan tycker jag om utseendet mycket bättre på de lite nyare (enkelsvingen kom ju 90 t ex) plus att dom förmodligen är bättre och har 4-1 system.
Service är ju en annan sak, hur är det med intervallen på dom olika årsmodellerna (framför allt ventiljustering)?
Den här säsongen blev det ca 800 mil och ganska många av dom med passagerare och packning så en cykel som är bra på det uppskattas!
Är det verkligen en VFR som gäller för mig?
Många frågor blev det, hoppas att någon orkar svara!
Jag kommer lägga mig på en budget på upp till 30000 kr och har nog kommit fram till att en äldre VFR är rätt väg att gå. So far, so good...
Frågan är ju bara vilken årsmodell som ger mest bang for the buck? Det går ju att hitta 94-97:or för dom pengarna och den är säkert bäst men blir ganska dyr att försäkra. Ur den aspekten skulle en 89:a vara bäst eftersom den kan classica-försäkras nästa säsong. Å andra sidan tycker jag om utseendet mycket bättre på de lite nyare (enkelsvingen kom ju 90 t ex) plus att dom förmodligen är bättre och har 4-1 system.
Service är ju en annan sak, hur är det med intervallen på dom olika årsmodellerna (framför allt ventiljustering)?
Den här säsongen blev det ca 800 mil och ganska många av dom med passagerare och packning så en cykel som är bra på det uppskattas!
Är det verkligen en VFR som gäller för mig?
Många frågor blev det, hoppas att någon orkar svara!
Re: Ny VFR, men vilken?
får man fråga hur gammal du är???Löfwall skrev:Nu när säsongen börjar närma sig sitt slut har jag börjat räkna på vad hojen egentligen kostar mig per år och det var inte så upplyftande . Eftersom jag är student och kommer vara det i nästan 5 år till har jag kommit fram till att min 02 VFR blir för dyr att äga i längden vilket känns riktigt tråkigt eftersom det är en kanonhoj med precis rätt utrustning.
Jag kommer lägga mig på en budget på upp till 30000 kr och har nog kommit fram till att en äldre VFR är rätt väg att gå. So far, so good...
Frågan är ju bara vilken årsmodell som ger mest bang for the buck? Det går ju att hitta 94-97:or för dom pengarna och den är säkert bäst men blir ganska dyr att försäkra. Ur den aspekten skulle en 89:a vara bäst eftersom den kan classica-försäkras nästa säsong. Å andra sidan tycker jag om utseendet mycket bättre på de lite nyare (enkelsvingen kom ju 90 t ex) plus att dom förmodligen är bättre och har 4-1 system.
Service är ju en annan sak, hur är det med intervallen på dom olika årsmodellerna (framför allt ventiljustering)?
Den här säsongen blev det ca 800 mil och ganska många av dom med passagerare och packning så en cykel som är bra på det uppskattas!
Är det verkligen en VFR som gäller för mig?
Många frågor blev det, hoppas att någon orkar svara!
tänkte på försäkringen
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Om inte annat så kan man ju bygga fighter om man "snyggar" till hojen [/quote]stefan skrev:[quote="Invalido"sen räcker det ju med halvförsäkring
Jo det räcker ju med halvförsäkring men även dom är förj-ligt dyra om man är 21 år och precis tagit körkort. Som sagt, det enda som är billigt i försäkringsväg är hojar som är 20 år och äldre. Jag skulle få betala 1650 kr helf/helår på en VFR -88 t ex.
Jo visst, en gammal slitstark (och helst bra på det jag ska använda den till) häck kan jag absolut tänka mig men frågan är om inte just VFR:en är det bästa valet ändå? Eller ha du/ni några andra förslag på slitstarka (och gärna lättservade) hojar som är 20 år och äldre, roliga och köra och funkar bra med passagerare?Excalibur105 skrev:Kanske du ska sikta på en gammal slitstark häck med hyffsad försäkring, service kan du ju göra själv då också. Känner själv igen mig att det kostar att ligga på topp, visst är det väl värt det, men det blir svårt att förklara hemma att hojen är prio ett.
Jo det räcker ju med halvförsäkring men även dom är förj-ligt dyra om man är 21 år och precis tagit körkort. Som sagt, det enda som är billigt i försäkringsväg är hojar som är 20 år och äldre. Jag skulle få betala 1650 kr helf/helår på en VFR -88 t ex.[/quote]Löfwall skrev:Om inte annat så kan man ju bygga fighter om man "snyggar" till hojenstefan skrev:[quote="Invalido"sen räcker det ju med halvförsäkring
jag betalar 2300kr helår för en 95a halvf o e 31år
Jo det finns det, men jag vill helst ha den försäkrad på mig och då är det nästan bara classicaförsäkring som gäller om man inte vill köra BMW och det vill jag inteInvalido skrev: du har ålder emot dig.....SURT! måste finnas en lösning på det......ingen annan som ka stå på den??? då gäller trafikförsäkringen ändå
Men är inte en VFR från 88 eller 89 en tillräckligt bra hoj? Det som skulle kännas surt med att köpa en sån är vetskapen att det hade räckt med 10000 till för att få en 94-97:a. Sen har jag lyckats luska fram att ventiljusteringsintervallen är 1200 mil innan 90 då det blev 3600 mil.
Men det kanske inte är så svårt att justera på dom? Jag har tänkt att med hjälp av ett stycke kunnig person justera på min i vinter och då kanske det är lätt att göra det på en 89:a sen?
ja... det där med ventilerna...en konstig sak mad vfr... har aldrig pillat med mina den låter hur bra som hälst.... vfr folk som inte pillat på dom på säkert 10.000mil byt olja o den rullar... för övrigt är jag ingen hejare på dom äldre moddellerna men kan garanterat att innan kvällen e slut så har du fått massa svar av kunnigt folkLöfwall skrev:Jo det finns det, men jag vill helst ha den försäkrad på mig och då är det nästan bara classicaförsäkring som gäller om man inte vill köra BMW och det vill jag inteInvalido skrev: du har ålder emot dig.....SURT! måste finnas en lösning på det......ingen annan som ka stå på den??? då gäller trafikförsäkringen ändå
Men är inte en VFR från 88 eller 89 en tillräckligt bra hoj? Det som skulle kännas surt med att köpa en sån är vetskapen att det hade räckt med 10000 till för att få en 94-97:a. Sen har jag lyckats luska fram att ventiljusteringsintervallen är 1200 mil innan 90 då det blev 3600 mil.
Men det kanske inte är så svårt att justera på dom? Jag har tänkt att med hjälp av ett stycke kunnig person justera på min i vinter och då kanske det är lätt att göra det på en 89:a sen?
Hade själv en -87:a som rullat 11000mil och den gick hur fint som helst. Känns klart att det är en gammal hoj. Jag bytade den vanliga såsom gaffeltätningar ,bromsar och gjorde service. Ganska lättmeckat faktiskt. Lite sunkig fjädring för min smak men helt klart en trevlig allroundhoj. Rätt bra klös i motorn och hyffsat med vrid.
Klart snyggare med enkelsving men försäkringsmässigt är det ju sämre med 90-. Köp en 86-89 så kan du ju köra på den en sommar och sen byta till en 90 eller ta den högre försäkringskostnaden nästa sommar och köpa en 90 nu.
//Jocke
Klart snyggare med enkelsving men försäkringsmässigt är det ju sämre med 90-. Köp en 86-89 så kan du ju köra på den en sommar och sen byta till en 90 eller ta den högre försäkringskostnaden nästa sommar och köpa en 90 nu.
//Jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Jo, att börja med en äldre och sen byta till en lite nyare när den blivit 20 år är ju ett alternativ. Appropå fjädringen så uppgraderades den till 88 (och 90 givetvis) om jag inte läst fel. 90-93 väger ju lite mer än de äldre och nyare men det kanske inte är något som märks i verkligheten.Donner skrev:Hade själv en -87:a som rullat 11000mil och den gick hur fint som helst. Känns klart att det är en gammal hoj. Jag bytade den vanliga såsom gaffeltätningar ,bromsar och gjorde service. Ganska lättmeckat faktiskt. Lite sunkig fjädring för min smak men helt klart en trevlig allroundhoj. Rätt bra klös i motorn och hyffsat med vrid.
Klart snyggare med enkelsving men försäkringsmässigt är det ju sämre med 90-. Köp en 86-89 så kan du ju köra på den en sommar och sen byta till en 90 eller ta den högre försäkringskostnaden nästa sommar och köpa en 90 nu.
//Jocke