Ny VFR, men vilken?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Ny VFR, men vilken?

#1 Inlägg av Tomas »

Nu när säsongen börjar närma sig sitt slut har jag börjat räkna på vad hojen egentligen kostar mig per år och det var inte så upplyftande :(. Eftersom jag är student och kommer vara det i nästan 5 år till har jag kommit fram till att min 02 VFR blir för dyr att äga i längden vilket känns riktigt tråkigt eftersom det är en kanonhoj med precis rätt utrustning.

Jag kommer lägga mig på en budget på upp till 30000 kr och har nog kommit fram till att en äldre VFR är rätt väg att gå. So far, so good...

Frågan är ju bara vilken årsmodell som ger mest bang for the buck? Det går ju att hitta 94-97:or för dom pengarna och den är säkert bäst men blir ganska dyr att försäkra. Ur den aspekten skulle en 89:a vara bäst eftersom den kan classica-försäkras nästa säsong. Å andra sidan tycker jag om utseendet mycket bättre på de lite nyare (enkelsvingen kom ju 90 t ex) plus att dom förmodligen är bättre och har 4-1 system.

Service är ju en annan sak, hur är det med intervallen på dom olika årsmodellerna (framför allt ventiljustering)?

Den här säsongen blev det ca 800 mil och ganska många av dom med passagerare och packning så en cykel som är bra på det uppskattas!

Är det verkligen en VFR som gäller för mig?

Många frågor blev det, hoppas att någon orkar svara!

Invalido

Re: Ny VFR, men vilken?

#2 Inlägg av Invalido »

Löfwall skrev:Nu när säsongen börjar närma sig sitt slut har jag börjat räkna på vad hojen egentligen kostar mig per år och det var inte så upplyftande :(. Eftersom jag är student och kommer vara det i nästan 5 år till har jag kommit fram till att min 02 VFR blir för dyr att äga i längden vilket känns riktigt tråkigt eftersom det är en kanonhoj med precis rätt utrustning.

Jag kommer lägga mig på en budget på upp till 30000 kr och har nog kommit fram till att en äldre VFR är rätt väg att gå. So far, so good...

Frågan är ju bara vilken årsmodell som ger mest bang for the buck? Det går ju att hitta 94-97:or för dom pengarna och den är säkert bäst men blir ganska dyr att försäkra. Ur den aspekten skulle en 89:a vara bäst eftersom den kan classica-försäkras nästa säsong. Å andra sidan tycker jag om utseendet mycket bättre på de lite nyare (enkelsvingen kom ju 90 t ex) plus att dom förmodligen är bättre och har 4-1 system.

Service är ju en annan sak, hur är det med intervallen på dom olika årsmodellerna (framför allt ventiljustering)?

Den här säsongen blev det ca 800 mil och ganska många av dom med passagerare och packning så en cykel som är bra på det uppskattas!

Är det verkligen en VFR som gäller för mig?

Många frågor blev det, hoppas att någon orkar svara!
får man fråga hur gammal du är???
tänkte på försäkringen :wink:

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#3 Inlägg av Tomas »

Ja det får man! :) Jag är 21

Invalido

#4 Inlägg av Invalido »

Löfwall skrev:Ja det får man! :) Jag är 21
ok..hmm det brukar inte vara för billigt för folk under 25 tyvär....24år på bil..
men kolla bilsport mc... sen räcker det ju med halvförsäkring :wink:

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#5 Inlägg av stefan »

[quote="Invalido"sen räcker det ju med halvförsäkring :wink:[/quote]

Om inte annat så kan man ju bygga fighter om man "snyggar" till hojen :wink:
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#6 Inlägg av Excalibur105 »

Kanske du ska sikta på en gammal slitstark häck med hyffsad försäkring, service kan du ju göra själv då också. Känner själv igen mig att det kostar att ligga på topp, visst är det väl värt det, men det blir svårt att förklara hemma att hojen är prio ett. :lol:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#7 Inlägg av Tomas »

stefan skrev:[quote="Invalido"sen räcker det ju med halvförsäkring :wink:
Om inte annat så kan man ju bygga fighter om man "snyggar" till hojen :wink:[/quote]

Jo det räcker ju med halvförsäkring men även dom är förj-ligt dyra om man är 21 år och precis tagit körkort. Som sagt, det enda som är billigt i försäkringsväg är hojar som är 20 år och äldre. Jag skulle få betala 1650 kr helf/helår på en VFR -88 t ex.

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#8 Inlägg av Tomas »

Excalibur105 skrev:Kanske du ska sikta på en gammal slitstark häck med hyffsad försäkring, service kan du ju göra själv då också. Känner själv igen mig att det kostar att ligga på topp, visst är det väl värt det, men det blir svårt att förklara hemma att hojen är prio ett. :lol:
Jo visst, en gammal slitstark (och helst bra på det jag ska använda den till) häck kan jag absolut tänka mig men frågan är om inte just VFR:en är det bästa valet ändå? Eller ha du/ni några andra förslag på slitstarka (och gärna lättservade) hojar som är 20 år och äldre, roliga och köra och funkar bra med passagerare?

Invalido

#9 Inlägg av Invalido »

Löfwall skrev:
stefan skrev:[quote="Invalido"sen räcker det ju med halvförsäkring :wink:
Om inte annat så kan man ju bygga fighter om man "snyggar" till hojen :wink:
Jo det räcker ju med halvförsäkring men även dom är förj-ligt dyra om man är 21 år och precis tagit körkort. Som sagt, det enda som är billigt i försäkringsväg är hojar som är 20 år och äldre. Jag skulle få betala 1650 kr helf/helår på en VFR -88 t ex.[/quote]
jag betalar 2300kr helår för en 95a halvf o e 31år

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#10 Inlägg av Tomas »

Invalido skrev:jag betalar 2300kr helår för en 95a halvf o e 31år
Jag skulle skulle få betala 10849 halvf/helår på en 95:a, bilsport/MC.

Invalido

#11 Inlägg av Invalido »

Löfwall skrev:
Invalido skrev:jag betalar 2300kr helår för en 95a halvf o e 31år
Jag skulle skulle få betala 10849 halvf/helår på en 95:a, bilsport/MC.
:shock: du har ålder emot dig.....SURT! måste finnas en lösning på det......ingen annan som ka stå på den??? då gäller trafikförsäkringen ändå :wink:

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#12 Inlägg av Tomas »

Invalido skrev: :shock: du har ålder emot dig.....SURT! måste finnas en lösning på det......ingen annan som ka stå på den??? då gäller trafikförsäkringen ändå :wink:
Jo det finns det, men jag vill helst ha den försäkrad på mig och då är det nästan bara classicaförsäkring som gäller om man inte vill köra BMW och det vill jag inte :wink:

Men är inte en VFR från 88 eller 89 en tillräckligt bra hoj? Det som skulle kännas surt med att köpa en sån är vetskapen att det hade räckt med 10000 till för att få en 94-97:a. Sen har jag lyckats luska fram att ventiljusteringsintervallen är 1200 mil innan 90 då det blev 3600 mil.

Men det kanske inte är så svårt att justera på dom? Jag har tänkt att med hjälp av ett stycke kunnig person justera på min i vinter och då kanske det är lätt att göra det på en 89:a sen?

Invalido

#13 Inlägg av Invalido »

Löfwall skrev:
Invalido skrev: :shock: du har ålder emot dig.....SURT! måste finnas en lösning på det......ingen annan som ka stå på den??? då gäller trafikförsäkringen ändå :wink:
Jo det finns det, men jag vill helst ha den försäkrad på mig och då är det nästan bara classicaförsäkring som gäller om man inte vill köra BMW och det vill jag inte :wink:

Men är inte en VFR från 88 eller 89 en tillräckligt bra hoj? Det som skulle kännas surt med att köpa en sån är vetskapen att det hade räckt med 10000 till för att få en 94-97:a. Sen har jag lyckats luska fram att ventiljusteringsintervallen är 1200 mil innan 90 då det blev 3600 mil.

Men det kanske inte är så svårt att justera på dom? Jag har tänkt att med hjälp av ett stycke kunnig person justera på min i vinter och då kanske det är lätt att göra det på en 89:a sen?
ja... det där med ventilerna...en konstig sak mad vfr... har aldrig pillat med mina :D den låter hur bra som hälst.... vfr folk som inte pillat på dom på säkert 10.000mil :wink: byt olja o den rullar... för övrigt är jag ingen hejare på dom äldre moddellerna men kan garanterat att innan kvällen e slut så har du fått massa svar av kunnigt folk :P

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#14 Inlägg av Donner »

Hade själv en -87:a som rullat 11000mil och den gick hur fint som helst. Känns klart att det är en gammal hoj. Jag bytade den vanliga såsom gaffeltätningar ,bromsar och gjorde service. Ganska lättmeckat faktiskt. Lite sunkig fjädring för min smak men helt klart en trevlig allroundhoj. Rätt bra klös i motorn och hyffsat med vrid.
Klart snyggare med enkelsving men försäkringsmässigt är det ju sämre med 90-. Köp en 86-89 så kan du ju köra på den en sommar och sen byta till en 90 eller ta den högre försäkringskostnaden nästa sommar och köpa en 90 nu.

//Jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#15 Inlägg av Tomas »

Donner skrev:Hade själv en -87:a som rullat 11000mil och den gick hur fint som helst. Känns klart att det är en gammal hoj. Jag bytade den vanliga såsom gaffeltätningar ,bromsar och gjorde service. Ganska lättmeckat faktiskt. Lite sunkig fjädring för min smak men helt klart en trevlig allroundhoj. Rätt bra klös i motorn och hyffsat med vrid.
Klart snyggare med enkelsving men försäkringsmässigt är det ju sämre med 90-. Köp en 86-89 så kan du ju köra på den en sommar och sen byta till en 90 eller ta den högre försäkringskostnaden nästa sommar och köpa en 90 nu.

//Jocke
Jo, att börja med en äldre och sen byta till en lite nyare när den blivit 20 år är ju ett alternativ. Appropå fjädringen så uppgraderades den till 88 (och 90 givetvis) om jag inte läst fel. 90-93 väger ju lite mer än de äldre och nyare men det kanske inte är något som märks i verkligheten.

Skriv svar