Vad är det för fel på min reserv?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

Vad är det för fel på min reserv?

#1 Inlägg av fbkforever »

Har ett något udda fel på min reserv. Förra året fick jag soppatorsk på min viffer en -90. Det konstiga var att det hände inget när jag vred om kranen till reserven, tanken var kruttorr.

Tänkte att det var någon idiot som har satt vajrarna fel, så det blev tvärtom. Så jag testade om det var så och mycket riktigt så funkade det när jag körde vanligt på reserven och när soppan tog slut så vred jag om kranen till on, funka skitbra. Tills igår då jag fick soppatorsk igen, vred om kranen till on och inget hände, tanken var återigen kruttorr.

Hur fan kan det bli så???????? :evil: :evil: :evil: :evil:
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#2 Inlägg av fbkforever »

Ingen som har en aning vad det kan va???
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#3 Inlägg av JohanL »

Det är bara att ta loss kranen ur tanken så du kan testa den enkelt.
Ta loss tanken bara en skruv mot dynan.

Kranen sitter bara med två bultar förutom slang och wire.
Den är så enkel växlar bara mellan två rör av olika längd. Något verkar ha gått fel i kranen så att ditt längre rör inte går använda.

Har du sakerna lös är det desstom enklare att testa att den fungerar. Ställ kranen i ett läge det är öppet i ena kanalen eller den andra osv.

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#4 Inlägg av heppstars »

Om du nu har en 90:a, alltså samma generation som jag med min 93:a så är vredet på vänster kåpan bara en avstängnings kran ingen reserv jag har soppamätare, det har väl du med??
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#5 Inlägg av fbkforever »

heppstars skrev:Om du nu har en 90:a, alltså samma generation som jag med min 93:a så är vredet på vänster kåpan bara en avstängnings kran ingen reserv jag har soppamätare, det har väl du med??
Jo det skall vara en reserv. På vredet står det on, off och res.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:
heppstars skrev:Om du nu har en 90:a, alltså samma generation som jag med min 93:a så är vredet på vänster kåpan bara en avstängnings kran ingen reserv jag har soppamätare, det har väl du med??
Jo det skall vara en reserv. På vredet står det on, off och res.
Då kan det vara röret som JohanL nämner. Det brukar vara i plast, sitter bara påträtt och kan ramla av om man hanterar tanken lite våldsamt, t.ex. vänder upponer och skakar.

Det kan även vara fel i själva kranen/ventilen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

#7 Inlägg av Henkan »

Det skulle kunna vara tätningarna inne i kranen som läcker igenom, inne i kranen ligger det en fjäderbelastad kula och rullar fram och tillbaka för att styra bensinflödet. I dom olika lägena sitter det tätningar som ska hålla tätt mot kulan, de kan ju vara sönder. Eller så kanske fjädern som trycke in kulan är sönder, men då skulle bensinkranen släppa igenom även i off-läge.
Bara att ta ur kranen och undersöka....eller köra efter km räknaren och tanka i tid. :D
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Skriv svar