Har ett något udda fel på min reserv. Förra året fick jag soppatorsk på min viffer en -90. Det konstiga var att det hände inget när jag vred om kranen till reserven, tanken var kruttorr.
Tänkte att det var någon idiot som har satt vajrarna fel, så det blev tvärtom. Så jag testade om det var så och mycket riktigt så funkade det när jag körde vanligt på reserven och när soppan tog slut så vred jag om kranen till on, funka skitbra. Tills igår då jag fick soppatorsk igen, vred om kranen till on och inget hände, tanken var återigen kruttorr.
Det är bara att ta loss kranen ur tanken så du kan testa den enkelt.
Ta loss tanken bara en skruv mot dynan.
Kranen sitter bara med två bultar förutom slang och wire.
Den är så enkel växlar bara mellan två rör av olika längd. Något verkar ha gått fel i kranen så att ditt längre rör inte går använda.
Har du sakerna lös är det desstom enklare att testa att den fungerar. Ställ kranen i ett läge det är öppet i ena kanalen eller den andra osv.
Om du nu har en 90:a, alltså samma generation som jag med min 93:a så är vredet på vänster kåpan bara en avstängnings kran ingen reserv jag har soppamätare, det har väl du med??
heppstars skrev:Om du nu har en 90:a, alltså samma generation som jag med min 93:a så är vredet på vänster kåpan bara en avstängnings kran ingen reserv jag har soppamätare, det har väl du med??
Jo det skall vara en reserv. På vredet står det on, off och res.
heppstars skrev:Om du nu har en 90:a, alltså samma generation som jag med min 93:a så är vredet på vänster kåpan bara en avstängnings kran ingen reserv jag har soppamätare, det har väl du med??
Jo det skall vara en reserv. På vredet står det on, off och res.
Då kan det vara röret som JohanL nämner. Det brukar vara i plast, sitter bara påträtt och kan ramla av om man hanterar tanken lite våldsamt, t.ex. vänder upponer och skakar.
Det skulle kunna vara tätningarna inne i kranen som läcker igenom, inne i kranen ligger det en fjäderbelastad kula och rullar fram och tillbaka för att styra bensinflödet. I dom olika lägena sitter det tätningar som ska hålla tätt mot kulan, de kan ju vara sönder. Eller så kanske fjädern som trycke in kulan är sönder, men då skulle bensinkranen släppa igenom även i off-läge.
Bara att ta ur kranen och undersöka....eller köra efter km räknaren och tanka i tid.
VFR -90, snart som ny......
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??