Off-topic tråden del7

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Off-topic tråden del7

#16 Inlägg av Donner »

Bästa däcken bak då en sladd på bakvagnen kan få den bästa föraren att åka av eller över i andra filen. Man väljer ju såklart själv men man bör tänka på faktum att det är viktigare med bra grepp bak än att komma först från rödljuset. Släpper det fram så brukar man känna det ganska tidigt och är lättare att häva är min åsikt :wink:

Är man sen "expert" och vet precis hur bilen beter sig i olika situationer så är det ju lugnt. :D

Tempot har ökat, folk förlitar sig på däck och antisladdsystem. Man ser ju folk som fått på sina vinterdäck, dom kör ju som om det vore sommar :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topic tråden del7

#17 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Är man sen "expert" och vet precis hur bilen beter sig i olika situationer så är det ju lugnt. :D
Problemet är ju att så många tror att de är experter, sen ligger de där... :roll:
Donner skrev:Tempot har ökat, folk förlitar sig på däck och antisladdsystem. Man ser ju folk som fått på sina vinterdäck, dom kör ju som om det vore sommar :roll:
Neråt Skåne också? Där är det väl sällan riktigt vinterväglag med snö och is på vägarna. Förutom korta perioder där Tersan bor. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topic tråden del7

#18 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:På fredag kommer mitt Limited Edition Forza 4. då blir man upptagen den helgen :P
sen i mitten av november kommmer min limited edition Batman arkam city.
Har fortfarande inte spelat klart NFS: Shift 2. Den bet inte lika bra som ettan... :(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Off-topic tråden del7

#19 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:På fredag kommer mitt Limited Edition Forza 4. då blir man upptagen den helgen :P
sen i mitten av november kommmer min limited edition Batman arkam city.
Har fortfarande inte spelat klart NFS: Shift 2. Den bet inte lika bra som ettan... :(
gick ifrån nfs serien efter undercover.
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Off-topic tråden del7

#20 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Är man sen "expert" och vet precis hur bilen beter sig i olika situationer så är det ju lugnt. :D
Problemet är ju att så många tror att de är experter, sen ligger de där... :roll:
Donner skrev:Tempot har ökat, folk förlitar sig på däck och antisladdsystem. Man ser ju folk som fått på sina vinterdäck, dom kör ju som om det vore sommar :roll:
Neråt Skåne också? Där är det väl sällan riktigt vinterväglag med snö och is på vägarna. Förutom korta perioder där Tersan bor. :wink:
Ja typ alla är väl experter hehe

Ja problemet här är att det blir ofta is och underkylt regn så det krävs sin man på våra vägar, snö har ju lite motstånd iaf.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topic tråden del7

#21 Inlägg av blacken »

Tempot har ökat, folk förlitar sig på däck och antisladdsystem. Man ser ju folk som fått på sina vinterdäck, dom kör ju som om det vore sommar :roll:
Det är en stor sanning i det, och även att folk mera använder sig av dubbfria gör ju inte saken bättre precis när det är halt..

Däcken är dubbfria Gislaved Frost. Bara nordmän kan göra riktiga vinterdäck för riktiga vintrar
Ehhh? Det var länge sedan Gislaved tillverkades i Svedala, dom köptes upp av Continental för en drös år sedan. Så det finns bara ett riktigt vinterdäck kvar och det är Hakka. Allt annat kan man på sin höjd ha till skottkärran eller trädgårdsvagnen.

Ps: Inget är bättre än dubb i detta land om man ska vara helt säker, oavsett vad en del "förståsigpåare" än yrar om..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topic tråden del7

#22 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ehhh? Det var länge sedan Gislaved tillverkades i Svedala, dom köptes upp av Continental för en drös år sedan.
De är ganska gamla vid det här laget. De ser iaf lite ut som de gamla Gislaved i mönstret, som var så bra vinterdäck. Har iaf funkat bra i vinterföret i Uppsala med omnejd. Enda gången hjärtat satt i halsgropen var förra vintern när jag skulle köra om en långtradare på E4:an mellan Sthlm och Uppsala och hamnade lite för långt till vänster i snömodden - tappade allt motstånd i ratten och fick ingen reaktion från hjulen - tror däcken planade i modden. I fortsättningen höll jag mig i spåret...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topic tråden del7

#23 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Ehhh? Det var länge sedan Gislaved tillverkades i Svedala, dom köptes upp av Continental för en drös år sedan.
De är ganska gamla vid det här laget. De ser iaf lite ut som de gamla Gislaved i mönstret, som var så bra vinterdäck. Har iaf funkat bra i vinterföret i Uppsala med omnejd. Enda gången hjärtat satt i halsgropen var förra vintern när jag skulle köra om en långtradare på E4:an mellan Sthlm och Uppsala och hamnade lite för långt till vänster i snömodden - tappade allt motstånd i ratten och fick ingen reaktion från hjulen - tror däcken planade i modden. I fortsättningen höll jag mig i spåret...
Det tillverkas vinterdäck med namnet Gislaved fortfarande, riksdagen har dubbfria Gislaved på sin skrinda (följdes med vid köpet) som är "nya". Men dom däcken har inte mycket gemensamt med originalet mer än att dom är runda :D Conti kränger dom som lågbudgetsulor, dom vill ju inte att Gislavedtofflorna ska överglänsa sina egna primitiva EU tofflor. Så dom är mycket sämre än när Gislaved tillverkade dom.
Contis andra lågbudget sulor har en tendens att "flyta" på snömodd vid ganska låga farter har vi noterat riksdagen och jag, så det är ganska så logiskt att anta att även Contiversionen av Gislaved puckarna "lider" av samma "sjukdom". Så gör dig en riktig tjänst och investera i ett gäng friska Hakka dubbisar, så kommer du att få lära dig hur ett däck ska fästa och greppa i vinterväglag..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topic tråden del7

#24 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Contis andra lågbudget sulor har en tendens att "flyta" på snömodd vid ganska låga farter har vi noterat riksdagen och jag, så det är ganska så logiskt att anta att även Contiversionen av Gislaved puckarna "lider" av samma "sjukdom".
Aha! Då är det kanske inte Sverigeversionen vi har trots allt. Ja, där ser man...
blacken skrev:Så gör dig en riktig tjänst och investera i ett gäng friska Hakka dubbisar, så kommer du att få lära dig hur ett däck ska fästa och greppa i vinterväglag..
Till nästa säsong. Men det blir dubbfria igen. Man vänjer sig vid att slippa bullret. Dessutom har jag förra vintern observerat att jag kommer bättre fram med de dubbfria däcken på bilen, än de andra med dubbar, som mest står och slirar i gång oavsett underlag. Kan iofs ha att göra med att vi med vår automat liksom glider i väg i halkan. Eller så är resten av bilisterna i U-a onödigt okänsliga på kopplingen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topic tråden del7

#25 Inlägg av adrian_vg »

http://hakkapedia.fi/se/test-drivers-become

Kanske värt att ansöka om. :)

Edit: Anmälde mig som testförare. Får se om de nappar. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topic tråden del7

#26 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Contis andra lågbudget sulor har en tendens att "flyta" på snömodd vid ganska låga farter har vi noterat riksdagen och jag, så det är ganska så logiskt att anta att även Contiversionen av Gislaved puckarna "lider" av samma "sjukdom".
Aha! Då är det kanske inte Sverigeversionen vi har trots allt. Ja, där ser man...
blacken skrev:Så gör dig en riktig tjänst och investera i ett gäng friska Hakka dubbisar, så kommer du att få lära dig hur ett däck ska fästa och greppa i vinterväglag..
Till nästa säsong. Men det blir dubbfria igen. Man vänjer sig vid att slippa bullret. Dessutom har jag förra vintern observerat att jag kommer bättre fram med de dubbfria däcken på bilen, än de andra med dubbar, som mest står och slirar i gång oavsett underlag. Kan iofs ha att göra med att vi med vår automat liksom glider i väg i halkan. Eller så är resten av bilisterna i U-a onödigt okänsliga på kopplingen.
Njaa, automat gör det "svårare" att komma iväg på snorigt/halt underlag,än med manuell, (mera vrid) så det är nog bortom allt tvivel att det är herr/Fru okänslig blyfot, du har observerat :lol:
Men du har ju riksdag och snart en illbatting på "G" så att säga, är inte dom värda den extra säkerheten? för oavsett vad en den mer eller mindre "prominenta" politiker har svammlat om i media, så är dubbdäck mer än totalt överlägsna dubbfria dito på is. Är det så att du inte tror det, låna en bil med dubb och en utan dubb, kör sedan på en isbana någonstans, gärna med lite vatten på. Så får du se.

Det skulle vara rätt upp i din "Alley" så att säga..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Off-topic tråden del7

#27 Inlägg av Donner »

Jag kör Nokian dubbfritt fast jag vet att jag borde köra dubb för när det väl blir halt här nere så är det is. Men det är skönt att köra dubbfritt :wink:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Off-topic tråden del7

#28 Inlägg av HondaHasse »

Har också Nokian dubbfritt, de normalt få dagar det är behov av dubbdäck i Skåne så tar jag det extra lugnt. Synd bara att inte alla gör det. De flesta litar på sina antisladd, ABS och allt vad det heter och kör som om det vore sommarväglag istället för att anpassa hastigheten efter underlaget. Man ser en hel del dårar när man kör buss...

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topic tråden del7

#29 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Men du har ju riksdag och snart en illbatting på "G" så att säga, är inte dom värda den extra säkerheten? för oavsett vad en den mer eller mindre "prominenta" politiker har svammlat om i media, så är dubbdäck mer än totalt överlägsna dubbfria dito på is. Är det så att du inte tror det, låna en bil med dubb och en utan dubb, kör sedan på en isbana någonstans, gärna med lite vatten på. Så får du se.
Jag har kört dubbat förut. Förra bilen, som, också var en automat, hade det. Märkte dock ingen större skillnad i grepp. Greppet i snö är lika uschligt vare sig det är dubbat eller inte. Problemet i Uppsala är inte så mycket is på vägarna, som att de inte plogar bort snön.

Fö har både denna T4 och förra S40:an ett vinterläge på automatlådan så att den rullar i gång på tvåan. Det slirar bara från start om man trycker plattan i botten.

Dubbfria däck är ju beroende av att de med dubbdäck river upp ytan. Iaf, jag har läst tester i Bla Råd och Rön samt andra biltidningar att dubbfria däck är ett helt ok alternativ till dubbdäck. I en del fall har de dubbfria alternativen tom kortare bromssträcka, det kunde om jag minns rätt handla om bortåt två-tre meter kortare sträcka - skillnaden mellan att hinna stanna före en bil, eller plantera den egna motorn i den andres kupé typ... Det snackas ganska mycket även i däckstesterna. :)
blacken skrev:
Det skulle vara rätt upp i din "Alley" så att säga..:)
De har mottagit mitt mejl och ber mig aktivt hålla koll i mejlboxen. Vi får som sagt se. :D

Edit:
HondaHasse skrev:Har också Nokian dubbfritt, de normalt få dagar det är behov av dubbdäck i Skåne så tar jag det extra lugnt. Synd bara att inte alla gör det. De flesta litar på sina antisladd, ABS och allt vad det heter och kör som om det vore sommarväglag istället för att anpassa hastigheten efter underlaget. Man ser en hel del dårar när man kör buss...
Verkar vara ytterligare en sån där grejman irriterar sig på hos "de andra". 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Off-topic tråden del7

#30 Inlägg av Seth »

kommer skaffa grovmönstrat + dubbat tror jag. ska ev byta bil så vet inte om golfen kräver så mkt gällande däck jämfört med volvon.
PS blir det byte så kommer man inte längre vara i VVV klassen blir villa, vovve, golf :P
"Bättre än HD"

Låst