![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Är man sen "expert" och vet precis hur bilen beter sig i olika situationer så är det ju lugnt.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tempot har ökat, folk förlitar sig på däck och antisladdsystem. Man ser ju folk som fått på sina vinterdäck, dom kör ju som om det vore sommar
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Moderator: adrian_vg
Problemet är ju att så många tror att de är experter, sen ligger de där...Donner skrev:Är man sen "expert" och vet precis hur bilen beter sig i olika situationer så är det ju lugnt.![]()
Neråt Skåne också? Där är det väl sällan riktigt vinterväglag med snö och is på vägarna. Förutom korta perioder där Tersan bor.Donner skrev:Tempot har ökat, folk förlitar sig på däck och antisladdsystem. Man ser ju folk som fått på sina vinterdäck, dom kör ju som om det vore sommar
Har fortfarande inte spelat klart NFS: Shift 2. Den bet inte lika bra som ettan...Seth skrev:På fredag kommer mitt Limited Edition Forza 4. då blir man upptagen den helgen
sen i mitten av november kommmer min limited edition Batman arkam city.
gick ifrån nfs serien efter undercover.adrian_vg skrev:Har fortfarande inte spelat klart NFS: Shift 2. Den bet inte lika bra som ettan...Seth skrev:På fredag kommer mitt Limited Edition Forza 4. då blir man upptagen den helgen
sen i mitten av november kommmer min limited edition Batman arkam city.
Ja typ alla är väl experter heheadrian_vg skrev:Problemet är ju att så många tror att de är experter, sen ligger de där...Donner skrev:Är man sen "expert" och vet precis hur bilen beter sig i olika situationer så är det ju lugnt.![]()
![]()
Neråt Skåne också? Där är det väl sällan riktigt vinterväglag med snö och is på vägarna. Förutom korta perioder där Tersan bor.Donner skrev:Tempot har ökat, folk förlitar sig på däck och antisladdsystem. Man ser ju folk som fått på sina vinterdäck, dom kör ju som om det vore sommar
Det är en stor sanning i det, och även att folk mera använder sig av dubbfria gör ju inte saken bättre precis när det är halt..Tempot har ökat, folk förlitar sig på däck och antisladdsystem. Man ser ju folk som fått på sina vinterdäck, dom kör ju som om det vore sommar
Ehhh? Det var länge sedan Gislaved tillverkades i Svedala, dom köptes upp av Continental för en drös år sedan. Så det finns bara ett riktigt vinterdäck kvar och det är Hakka. Allt annat kan man på sin höjd ha till skottkärran eller trädgårdsvagnen.Däcken är dubbfria Gislaved Frost. Bara nordmän kan göra riktiga vinterdäck för riktiga vintrar
De är ganska gamla vid det här laget. De ser iaf lite ut som de gamla Gislaved i mönstret, som var så bra vinterdäck. Har iaf funkat bra i vinterföret i Uppsala med omnejd. Enda gången hjärtat satt i halsgropen var förra vintern när jag skulle köra om en långtradare på E4:an mellan Sthlm och Uppsala och hamnade lite för långt till vänster i snömodden - tappade allt motstånd i ratten och fick ingen reaktion från hjulen - tror däcken planade i modden. I fortsättningen höll jag mig i spåret...blacken skrev:Ehhh? Det var länge sedan Gislaved tillverkades i Svedala, dom köptes upp av Continental för en drös år sedan.
Det tillverkas vinterdäck med namnet Gislaved fortfarande, riksdagen har dubbfria Gislaved på sin skrinda (följdes med vid köpet) som är "nya". Men dom däcken har inte mycket gemensamt med originalet mer än att dom är rundaadrian_vg skrev:De är ganska gamla vid det här laget. De ser iaf lite ut som de gamla Gislaved i mönstret, som var så bra vinterdäck. Har iaf funkat bra i vinterföret i Uppsala med omnejd. Enda gången hjärtat satt i halsgropen var förra vintern när jag skulle köra om en långtradare på E4:an mellan Sthlm och Uppsala och hamnade lite för långt till vänster i snömodden - tappade allt motstånd i ratten och fick ingen reaktion från hjulen - tror däcken planade i modden. I fortsättningen höll jag mig i spåret...blacken skrev:Ehhh? Det var länge sedan Gislaved tillverkades i Svedala, dom köptes upp av Continental för en drös år sedan.
Aha! Då är det kanske inte Sverigeversionen vi har trots allt. Ja, där ser man...blacken skrev:Contis andra lågbudget sulor har en tendens att "flyta" på snömodd vid ganska låga farter har vi noterat riksdagen och jag, så det är ganska så logiskt att anta att även Contiversionen av Gislaved puckarna "lider" av samma "sjukdom".
Till nästa säsong. Men det blir dubbfria igen. Man vänjer sig vid att slippa bullret. Dessutom har jag förra vintern observerat att jag kommer bättre fram med de dubbfria däcken på bilen, än de andra med dubbar, som mest står och slirar i gång oavsett underlag. Kan iofs ha att göra med att vi med vår automat liksom glider i väg i halkan. Eller så är resten av bilisterna i U-a onödigt okänsliga på kopplingen.blacken skrev:Så gör dig en riktig tjänst och investera i ett gäng friska Hakka dubbisar, så kommer du att få lära dig hur ett däck ska fästa och greppa i vinterväglag..
Njaa, automat gör det "svårare" att komma iväg på snorigt/halt underlag,än med manuell, (mera vrid) så det är nog bortom allt tvivel att det är herr/Fru okänslig blyfot, du har observeratadrian_vg skrev:Aha! Då är det kanske inte Sverigeversionen vi har trots allt. Ja, där ser man...blacken skrev:Contis andra lågbudget sulor har en tendens att "flyta" på snömodd vid ganska låga farter har vi noterat riksdagen och jag, så det är ganska så logiskt att anta att även Contiversionen av Gislaved puckarna "lider" av samma "sjukdom".
Till nästa säsong. Men det blir dubbfria igen. Man vänjer sig vid att slippa bullret. Dessutom har jag förra vintern observerat att jag kommer bättre fram med de dubbfria däcken på bilen, än de andra med dubbar, som mest står och slirar i gång oavsett underlag. Kan iofs ha att göra med att vi med vår automat liksom glider i väg i halkan. Eller så är resten av bilisterna i U-a onödigt okänsliga på kopplingen.blacken skrev:Så gör dig en riktig tjänst och investera i ett gäng friska Hakka dubbisar, så kommer du att få lära dig hur ett däck ska fästa och greppa i vinterväglag..
Det skulle vara rätt upp i din "Alley" så att säga..
Jag har kört dubbat förut. Förra bilen, som, också var en automat, hade det. Märkte dock ingen större skillnad i grepp. Greppet i snö är lika uschligt vare sig det är dubbat eller inte. Problemet i Uppsala är inte så mycket is på vägarna, som att de inte plogar bort snön.blacken skrev:Men du har ju riksdag och snart en illbatting på "G" så att säga, är inte dom värda den extra säkerheten? för oavsett vad en den mer eller mindre "prominenta" politiker har svammlat om i media, så är dubbdäck mer än totalt överlägsna dubbfria dito på is. Är det så att du inte tror det, låna en bil med dubb och en utan dubb, kör sedan på en isbana någonstans, gärna med lite vatten på. Så får du se.
De har mottagit mitt mejl och ber mig aktivt hålla koll i mejlboxen. Vi får som sagt se.blacken skrev:Det skulle vara rätt upp i din "Alley" så att säga..
Verkar vara ytterligare en sån där grejman irriterar sig på hos "de andra". 8*)HondaHasse skrev:Har också Nokian dubbfritt, de normalt få dagar det är behov av dubbdäck i Skåne så tar jag det extra lugnt. Synd bara att inte alla gör det. De flesta litar på sina antisladd, ABS och allt vad det heter och kör som om det vore sommarväglag istället för att anpassa hastigheten efter underlaget. Man ser en hel del dårar när man kör buss...