Bränslepump 1988

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

Bränslepump 1988

#1 Inlägg av Robert »

Jag som var så stolt över min diod-moddning av bränslepumpen. Nu visar det sig att när jag skulle varmköra skönheten så "nöp" den genomgående axeln i pumpen så jag fick rucka på den med en tång. Nu funkar den, men min fråga;
Kan man smörja den på något sätt eller ska jag byta? Jag ska ju till Norge i sommar. Finns det ersättningspumpar till en 88á?

Ni som vet vad jag pratar om, har ni några synpunkter?

PS Jag har dåligt samvete till er som jag lovade att skicka diod-modd grejer. Det kommer.DS
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Bränslepump 1988

#2 Inlägg av Donner »

Ligger den dränkt i bensin?
Blyersättningsmedel kan ju smörja lite, eller en skvätt tvåtaktsolja vid varje tankning.
Blyfri soppa är ganska torr.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

Re: Bränslepump 1988

#3 Inlägg av Robert »

Nä, jag tror inte den ligger i soppa.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Bränslepump 1988

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Hej Robert.
Antar att det är mässingsbussningar som lager i pumpen, vill du slippa bekymmer måste du åtgärda lagerytorna. Självklart kan du smörja, men räkna med att problemen dyker upp igen.
Använd gärna ett molybden fett som sitter kvar bra. Annars är det skroten eller nytt som gäller. DavidS http://www.davidsilverspares.co.uk/part ... ber_12771/ .
T.
PS. Ser fram emot diodmodden. DS. :wink:

Här kan du hitta reservdelsnummer. http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1988 ... partslist/ .
Bilagor
pump-assyfuel_medium16710ML7005-01_ece2.jpg
pump-assyfuel_medium16710ML7005-01_ece2.jpg (8.99 KiB) Visad 8746 gånger
Senast redigerad av Tommy Gsson den ons feb 09, 2011 12:30, redigerad totalt 2 gång.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränslepump 1988

#5 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Ligger den dränkt i bensin?
Bara from gen 98-.

Vad syftar diodmoddningen i bränslepumpen till?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Bränslepump 1988

#6 Inlägg av Fransson »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Ligger den dränkt i bensin?
Bara from gen 98-.

Vad syftar diodmoddningen i bränslepumpen till?
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... A4nslepump
lite besviken på dig Adrian, du brukar ju ha koll :D
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränslepump 1988

#7 Inlägg av adrian_vg »

Fransson skrev:http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... A4nslepump
lite besviken på dig Adrian, du brukar ju ha koll :D
Jaha, visste inte att det diskuterats tidigare. 8-]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränslepump 1988

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Donner skrev:Blyersättningsmedel kan ju smörja lite, eller en skvätt tvåtaktsolja vid varje tankning.
Blyfri soppa är ganska torr.
Blyersättningsmedel är inte att rekommendera även om hojen har förgasare och saknar kat. Medlet innehåller nämligen kalium eller natrium (beror på vem som tillverkar det), båda är en slags saltlösningar som kan gegga igen förgasarna eller injektormunstycken.

Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Bränslepump 1988

#9 Inlägg av Donner »

Tyrannosaurus skrev: Blyersättningsmedel är inte att rekommendera även om hojen har förgasare och saknar kat. Medlet innehåller nämligen kalium eller natrium (beror på vem som tillverkar det), båda är en slags saltlösningar som kan gegga igen förgasarna eller injektormunstycken.

Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Okej visste jag inte, man använder ju det på förgasarbilar :?:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Bränslepump 1988

#10 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Ligger den dränkt i bensin?
Bara from gen 98-.

Vad syftar diodmoddningen i bränslepumpen till?
Ja det vet jag att den sitter i tanken från 98-
En pump som sitter utanför är ju kapslad men innehåller ju bensin så att säga, tänkte bara om axeln var i kontakt med bensin där inne i pumpen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränslepump 1988

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Donner skrev:
Tyrannosaurus skrev: Blyersättningsmedel är inte att rekommendera även om hojen har förgasare och saknar kat. Medlet innehåller nämligen kalium eller natrium (beror på vem som tillverkar det), båda är en slags saltlösningar som kan gegga igen förgasarna eller injektormunstycken.

Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Okej visste jag inte, man använder ju det på förgasarbilar :?:
Ja gamla förgasarbilar som inte har härdade ventilsäten måste ha det annars kommer dom att gå ner sig ganska snabbt.

På dessa bilar funkar blyet (numera blyersättningsmedlet) som en slags stötdämpare mellan ventilerna och ventilsätena så dom måste ha det, men även dom riskerar att gegga igen förgasarna även om förgasarna (åtminstone inte originalförgasarna) på dessa gamla bilar inte brukar vara lika finmekaniska som på semimoderna hojar.

Om man sen byter till dyra Webror eller nåt så får man skylla sig själv :wink:
Men å andra sidan, har man en gammal fin bil som man kostar på i motorn och runt omkring så brukar man nog sätta i riktiga ventilsäten också och kanske även rostfria ventiler när man ändå håller på. Och då kan man sen köra på blyfritt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

Re: Bränslepump 1988

#12 Inlägg av Robert »

Tack vänner :D

Jag kör nog på Gssons linje. Ny pump. Lite läskigt att chansa.

Tommy, jag ska försöka posta det till dig i helgen :oops:
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränslepump 1988

#13 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Är du absolut helt säker på 2T-olja och katalysator? Har nämligen för mig att jag såg nånstans att det var ett absolut no-no - man förstör katalysatorn med beläggningar.

Edit: Här! http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... e332128.ab, längst ner under punkten "Insprutningsmotorer går bäst med lite tvåtaktsolja i tanken". Förutsatt att man kan lita på Bosse. Har alltid tyckt han verkat lite småskum i sina tips.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränslepump 1988

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Är du absolut helt säker på 2T-olja och katalysator? Har nämligen för mig att jag såg nånstans att det var ett absolut no-no - man förstör katalysatorn med beläggningar.

Edit: Här! http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... e332128.ab, längst ner under punkten "Insprutningsmotorer går bäst med lite tvåtaktsolja i tanken". Förutsatt att man kan lita på Bosse. Har alltid tyckt han verkat lite småskum i sina tips.
Ok, det är möjligt att katten inte gillar 2T-oljan, den kanske är för fet, men då får man väl använda någon av de andra tillsatserna istället.
Väljer man 2T-olja är det viktigt att inte ta för mycket eftersom man annars kan få tvåtaktssymtom = blårök och sotning. Däremot med de andra tillsatserna brukar en "skvätt" vara ganska lagom i en liten hojtank.

I en hoj utan kat kan man däremot med fördel slå i lite vanlig motorolja i tändstiftshålen (ca. 2-3 pumptag på oljekannan) inför vintern. Det håller kondensen borta och smörjer cylinderväggarna. Vi talar alltså inte om att köra så utan bara under vintern. På våren blir det en blå rökpuff när man startar, men det bränns snabbt bort.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar