Bränslepump 1988
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Bränslepump 1988
Jag som var så stolt över min diod-moddning av bränslepumpen. Nu visar det sig att när jag skulle varmköra skönheten så "nöp" den genomgående axeln i pumpen så jag fick rucka på den med en tång. Nu funkar den, men min fråga;
Kan man smörja den på något sätt eller ska jag byta? Jag ska ju till Norge i sommar. Finns det ersättningspumpar till en 88á?
Ni som vet vad jag pratar om, har ni några synpunkter?
PS Jag har dåligt samvete till er som jag lovade att skicka diod-modd grejer. Det kommer.DS
Kan man smörja den på något sätt eller ska jag byta? Jag ska ju till Norge i sommar. Finns det ersättningspumpar till en 88á?
Ni som vet vad jag pratar om, har ni några synpunkter?
PS Jag har dåligt samvete till er som jag lovade att skicka diod-modd grejer. Det kommer.DS
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Re: Bränslepump 1988
Ligger den dränkt i bensin?
Blyersättningsmedel kan ju smörja lite, eller en skvätt tvåtaktsolja vid varje tankning.
Blyfri soppa är ganska torr.
Blyersättningsmedel kan ju smörja lite, eller en skvätt tvåtaktsolja vid varje tankning.
Blyfri soppa är ganska torr.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Bränslepump 1988
Nä, jag tror inte den ligger i soppa.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Bränslepump 1988
Hej Robert.
Antar att det är mässingsbussningar som lager i pumpen, vill du slippa bekymmer måste du åtgärda lagerytorna. Självklart kan du smörja, men räkna med att problemen dyker upp igen.
Använd gärna ett molybden fett som sitter kvar bra. Annars är det skroten eller nytt som gäller. DavidS http://www.davidsilverspares.co.uk/part ... ber_12771/ .
T.
PS. Ser fram emot diodmodden. DS.
Här kan du hitta reservdelsnummer. http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1988 ... partslist/ .
Antar att det är mässingsbussningar som lager i pumpen, vill du slippa bekymmer måste du åtgärda lagerytorna. Självklart kan du smörja, men räkna med att problemen dyker upp igen.
Använd gärna ett molybden fett som sitter kvar bra. Annars är det skroten eller nytt som gäller. DavidS http://www.davidsilverspares.co.uk/part ... ber_12771/ .
T.
PS. Ser fram emot diodmodden. DS.
Här kan du hitta reservdelsnummer. http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1988 ... partslist/ .
- Bilagor
-
- pump-assyfuel_medium16710ML7005-01_ece2.jpg (8.99 KiB) Visad 8924 gånger
Senast redigerad av Tommy Gsson den ons feb 09, 2011 12:30, redigerad totalt 2 gång.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bränslepump 1988
Bara from gen 98-.Donner skrev:Ligger den dränkt i bensin?
Vad syftar diodmoddningen i bränslepumpen till?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bränslepump 1988
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... A4nslepumpadrian_vg skrev:Bara from gen 98-.Donner skrev:Ligger den dränkt i bensin?
Vad syftar diodmoddningen i bränslepumpen till?
lite besviken på dig Adrian, du brukar ju ha koll
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bränslepump 1988
Jaha, visste inte att det diskuterats tidigare. 8-]Fransson skrev:http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... A4nslepump
lite besviken på dig Adrian, du brukar ju ha koll
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Bränslepump 1988
Blyersättningsmedel är inte att rekommendera även om hojen har förgasare och saknar kat. Medlet innehåller nämligen kalium eller natrium (beror på vem som tillverkar det), båda är en slags saltlösningar som kan gegga igen förgasarna eller injektormunstycken.Donner skrev:Blyersättningsmedel kan ju smörja lite, eller en skvätt tvåtaktsolja vid varje tankning.
Blyfri soppa är ganska torr.
Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Bränslepump 1988
Okej visste jag inte, man använder ju det på förgasarbilarTyrannosaurus skrev: Blyersättningsmedel är inte att rekommendera även om hojen har förgasare och saknar kat. Medlet innehåller nämligen kalium eller natrium (beror på vem som tillverkar det), båda är en slags saltlösningar som kan gegga igen förgasarna eller injektormunstycken.
Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Bränslepump 1988
Ja det vet jag att den sitter i tanken från 98-adrian_vg skrev:Bara from gen 98-.Donner skrev:Ligger den dränkt i bensin?
Vad syftar diodmoddningen i bränslepumpen till?
En pump som sitter utanför är ju kapslad men innehåller ju bensin så att säga, tänkte bara om axeln var i kontakt med bensin där inne i pumpen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Bränslepump 1988
Ja gamla förgasarbilar som inte har härdade ventilsäten måste ha det annars kommer dom att gå ner sig ganska snabbt.Donner skrev:Okej visste jag inte, man använder ju det på förgasarbilarTyrannosaurus skrev: Blyersättningsmedel är inte att rekommendera även om hojen har förgasare och saknar kat. Medlet innehåller nämligen kalium eller natrium (beror på vem som tillverkar det), båda är en slags saltlösningar som kan gegga igen förgasarna eller injektormunstycken.
Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
På dessa bilar funkar blyet (numera blyersättningsmedlet) som en slags stötdämpare mellan ventilerna och ventilsätena så dom måste ha det, men även dom riskerar att gegga igen förgasarna även om förgasarna (åtminstone inte originalförgasarna) på dessa gamla bilar inte brukar vara lika finmekaniska som på semimoderna hojar.
Om man sen byter till dyra Webror eller nåt så får man skylla sig själv
Men å andra sidan, har man en gammal fin bil som man kostar på i motorn och runt omkring så brukar man nog sätta i riktiga ventilsäten också och kanske även rostfria ventiler när man ändå håller på. Och då kan man sen köra på blyfritt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Bränslepump 1988
Tack vänner
Jag kör nog på Gssons linje. Ny pump. Lite läskigt att chansa.
Tommy, jag ska försöka posta det till dig i helgen
Jag kör nog på Gssons linje. Ny pump. Lite läskigt att chansa.
Tommy, jag ska försöka posta det till dig i helgen
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bränslepump 1988
Är du absolut helt säker på 2T-olja och katalysator? Har nämligen för mig att jag såg nånstans att det var ett absolut no-no - man förstör katalysatorn med beläggningar.Tyrannosaurus skrev:Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Edit: Här! http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... e332128.ab, längst ner under punkten "Insprutningsmotorer går bäst med lite tvåtaktsolja i tanken". Förutsatt att man kan lita på Bosse. Har alltid tyckt han verkat lite småskum i sina tips.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Bränslepump 1988
Ok, det är möjligt att katten inte gillar 2T-oljan, den kanske är för fet, men då får man väl använda någon av de andra tillsatserna istället.adrian_vg skrev:Är du absolut helt säker på 2T-olja och katalysator? Har nämligen för mig att jag såg nånstans att det var ett absolut no-no - man förstör katalysatorn med beläggningar.Tyrannosaurus skrev:Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Edit: Här! http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... e332128.ab, längst ner under punkten "Insprutningsmotorer går bäst med lite tvåtaktsolja i tanken". Förutsatt att man kan lita på Bosse. Har alltid tyckt han verkat lite småskum i sina tips.
Väljer man 2T-olja är det viktigt att inte ta för mycket eftersom man annars kan få tvåtaktssymtom = blårök och sotning. Däremot med de andra tillsatserna brukar en "skvätt" vara ganska lagom i en liten hojtank.
I en hoj utan kat kan man däremot med fördel slå i lite vanlig motorolja i tändstiftshålen (ca. 2-3 pumptag på oljekannan) inför vintern. Det håller kondensen borta och smörjer cylinderväggarna. Vi talar alltså inte om att köra så utan bara under vintern. På våren blir det en blå rökpuff när man startar, men det bränns snabbt bort.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal