Motorn blir för varm

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Motorn blir för varm

#1 Inlägg av moshh »

Jag bytte kylvätska på hojen i juli och har inte märkt av några problem.
Nu den här veckan (efter att jag monterat på en till tuta) så blir motorn ovanligt
varm bara av att jag kör till skolan (ca.15km) i 12 graders kyla.
Temperaturmätaren går över hälften och till och med fläkten gick igång.
Motorn ska väl inte bli så varm av 15min körning i 12 grader?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Motorn blir för varm

#2 Inlägg av tersan »

moshh skrev:Jag bytte kylvätska på hojen i juli och har inte märkt av några problem.
Nu den här veckan (efter att jag monterat på en till tuta) så blir motorn ovanligt
varm bara av att jag kör till skolan (ca.15km) i 12 graders kyla.
Temperaturmätaren går över hälften och till och med fläkten gick igång.
Motorn ska väl inte bli så varm av 15min körning i 12 grader?
Nej, det låter lite häftigt... men med tanke på att du satt den extra tutan mitt för kylaren så skulle jag prova att sätta den nån annanstans (eller ta bort den helt och kör en vända, så ser du direkt om det är den som är felet).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Motorn blir för varm

#3 Inlägg av moshh »

tersan skrev:
moshh skrev:Jag bytte kylvätska på hojen i juli och har inte märkt av några problem.
Nu den här veckan (efter att jag monterat på en till tuta) så blir motorn ovanligt
varm bara av att jag kör till skolan (ca.15km) i 12 graders kyla.
Temperaturmätaren går över hälften och till och med fläkten gick igång.
Motorn ska väl inte bli så varm av 15min körning i 12 grader?
Nej, det låter lite häftigt... men med tanke på att du satt den extra tutan mitt för kylaren så skulle jag prova att sätta den nån annanstans (eller ta bort den helt och kör en vända, så ser du direkt om det är den som är felet).
Tror du den påverkar så mycket? Jag ska testa det.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn blir för varm

#4 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Tror du den påverkar så mycket? Jag ska testa det.
Är inne på samma spår som Tersan. Det är en liten kylare, så även en mindre anskärmning kommer att spela roll.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Motorn blir för varm

#5 Inlägg av Donner »

Njaaa....har svårt att tro att den där tutan kan påverka, men jag kan ha fel. Kolla nivån så det finns tillräckligt med kylarvätska.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: Motorn blir för varm

#6 Inlägg av danlse »

Beror väl på vilken typ av körning det är - Jag har 6km till jobbet som tar ca 10 min och fläkten går igång varje morgon. I mitt fall är det först ett par km på motorväg och sen kökörning där tempen går upp direkt.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorn blir för varm

#7 Inlägg av blacken »

danlse skrev:Beror väl på vilken typ av körning det är - Jag har 6km till jobbet som tar ca 10 min och fläkten går igång varje morgon. I mitt fall är det först ett par km på motorväg och sen kökörning där tempen går upp direkt.
:D Där så är nog ditt "dilemma" Inget ovanligt alls att det "fenomenet" uppstår då, liasom först så har du bra flås i spisen en längre sträcka på motorväg. Och sedan så svänger du av den och sänker hastigheten, motorn har då en hel del "överskottsvärme" som tar en stund för kylsystemet att "brotta" ner så att säga. Ganska så normalt för Ottomotorer, samma fenomen har man även på bilar. Bara det att dom har större mängd vatten i sina kylsystem, så tempsvängningen är inte lika påtaglig på dom.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar