Jag bytte kylvätska på hojen i juli och har inte märkt av några problem.
Nu den här veckan (efter att jag monterat på en till tuta) så blir motorn ovanligt
varm bara av att jag kör till skolan (ca.15km) i 12 graders kyla.
Temperaturmätaren går över hälften och till och med fläkten gick igång.
Motorn ska väl inte bli så varm av 15min körning i 12 grader?
Motorn blir för varm
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Motorn blir för varm
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Motorn blir för varm
Nej, det låter lite häftigt... men med tanke på att du satt den extra tutan mitt för kylaren så skulle jag prova att sätta den nån annanstans (eller ta bort den helt och kör en vända, så ser du direkt om det är den som är felet).moshh skrev:Jag bytte kylvätska på hojen i juli och har inte märkt av några problem.
Nu den här veckan (efter att jag monterat på en till tuta) så blir motorn ovanligt
varm bara av att jag kör till skolan (ca.15km) i 12 graders kyla.
Temperaturmätaren går över hälften och till och med fläkten gick igång.
Motorn ska väl inte bli så varm av 15min körning i 12 grader?
VFR750F -92, grön
Re: Motorn blir för varm
Tror du den påverkar så mycket? Jag ska testa det.tersan skrev:Nej, det låter lite häftigt... men med tanke på att du satt den extra tutan mitt för kylaren så skulle jag prova att sätta den nån annanstans (eller ta bort den helt och kör en vända, så ser du direkt om det är den som är felet).moshh skrev:Jag bytte kylvätska på hojen i juli och har inte märkt av några problem.
Nu den här veckan (efter att jag monterat på en till tuta) så blir motorn ovanligt
varm bara av att jag kör till skolan (ca.15km) i 12 graders kyla.
Temperaturmätaren går över hälften och till och med fläkten gick igång.
Motorn ska väl inte bli så varm av 15min körning i 12 grader?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motorn blir för varm
Är inne på samma spår som Tersan. Det är en liten kylare, så även en mindre anskärmning kommer att spela roll.moshh skrev:Tror du den påverkar så mycket? Jag ska testa det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Motorn blir för varm
Njaaa....har svårt att tro att den där tutan kan påverka, men jag kan ha fel. Kolla nivån så det finns tillräckligt med kylarvätska.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Motorn blir för varm
Beror väl på vilken typ av körning det är - Jag har 6km till jobbet som tar ca 10 min och fläkten går igång varje morgon. I mitt fall är det först ett par km på motorväg och sen kökörning där tempen går upp direkt.
Re: Motorn blir för varm
Där så är nog ditt "dilemma" Inget ovanligt alls att det "fenomenet" uppstår då, liasom först så har du bra flås i spisen en längre sträcka på motorväg. Och sedan så svänger du av den och sänker hastigheten, motorn har då en hel del "överskottsvärme" som tar en stund för kylsystemet att "brotta" ner så att säga. Ganska så normalt för Ottomotorer, samma fenomen har man även på bilar. Bara det att dom har större mängd vatten i sina kylsystem, så tempsvängningen är inte lika påtaglig på dom.danlse skrev:Beror väl på vilken typ av körning det är - Jag har 6km till jobbet som tar ca 10 min och fläkten går igång varje morgon. I mitt fall är det först ett par km på motorväg och sen kökörning där tempen går upp direkt.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02