Jag brukar byta gaffelolja varannat år.
Det är inget speciellt som behöver göras förutom att tömma ur och fylla på rätt mängd. Mätglas är bra att ha.
Men jag vet att många nyare hojar inte har avtappningsskruvar i botten vilket innebär att gaffelbenen måste av och vändas upponer för att tömmas vilket verkar jobbigt.
Troligen skulle det gå att borra avtappningshål, gänga med M6 och sätta i en skruv med en kopparpackning. Det gäller bara att borra på rätt ställe så man inte skadar några delar inne i gaffeln, dessutom bör den nog vara isärtagen så man får ut alla spån och så ska man nog kolla godstjockleken först så det finns något att gänga i.
Att gaffeloljebyte är en eftersatt servicepunkt är känt. Resultatet av att byta olja för sällan eller inte alls är som du skriver svamighet vilket beror på att det efter en tid är mer vatten än olja i gaffeln. Det vattenblandade gägg man tappar ur brukar vara missfärgat och lukta illa.
Om man nu tänker byta olja i gaffeln och den är som du säger, en "vattenblandad gägg". Vilket är då enklaste sättet att skölja ur gaffelbenet, för man vill ju inte ha kvar någon gägg. Sköljer man med gaffelolja ( känns dyrt ), vatten ( känns fel ) eller någon sorts rengöringsmedel?
Man bör nog göra rent i gaffeln och inte bara byta oljan. På 800FI (-98 - -01) vet jag att det inte finns någon avtappningsplugg. Hur det är med andra årsmodeller är jag osäker på. Har du ingen avtappningsplugg måste du ta loss benen och vända dem upp och ner för att få ut den gamla oljan. Det är ganska mycket bromsslangar, styre och annat mojs fäst i dem som måste lossas så det är lite pilleri.
Det är inte speciellt komplicerat att ta isär gaffelbenen och tvätta rent, lossa bara insexskruven i bottnen så får du ut innerbenet.Jag delade mina gaffelben i vinter för första gången sedan -00 och det var rejält med trögflytande gägg i bottnen. Jag gjorde rent med avfettningsmedel och pensel.
Tips! Lossa det övre locket medan benet sitter kvar på hojen. Då du har benet löst så snurrar det hela med och du har inget att spänna fast i heller.
Ett sätt att "skölja" ur gaffeln utan att ta isär och så det inte blir alltför dyrt är att använda vanlig ATF olja (köps på närmaste hyfsat välsorterade mack) som "sköljmedel".
Jag vet inte Hondas rekommendation på de nyare hojar, med tidigare var sa dom alltid ATF = "Automatic Transmission Fluid" (automatlådsolja).
Fördelen med ATF är att den har mycket goda hydraliska egenskaper och är snäll mot gummitätningar, nackdelen är att den inte är viscositetsstabil. Normalt ligger den på ca. SAE 7,5 men det kan skilja mellan märken och förpackningar.
Moderna gaffeloljor som t.ex. Spectro är ATF baserad OCH viscositetsstabil. (Jag kör på Spectro SAE 20 - men min gaffel är både lång och mjuk original, så numera har den både PS fjädrar och SAE 20 olja).
Om du tar isär gaffeln, tänk på att stötdämperi är presitionsgrejer och se till att allt är väl onoljat innan du sätter ihop igen.
Ta kanske också en tanke på det där med avtappningshål. Har man hålet och det alltså inte är så bökigt att byta olja så gör man det oftare och då hinner det inte bli så mycket gägg i gaffeln.
Tänkte tömma ur oljan och ser hur den ser ut innan jag går vidare, och det sitter ju avtappningsskruvar på -94:an så jag gör nog som Tyrannosaurus säger och ev. spolar med ATF olja om det ser illa ut
kennet skrev:Tänkte tömma ur oljan och ser hur den ser ut innan jag går vidare, och det sitter ju avtappningsskruvar på -94:an så jag gör nog som Tyrannosaurus säger och ev. spolar med ATF olja om det ser illa ut
När man öppnar och börjar pumpa ur oljan så blir det ett rätt kraftigt oljesprut.
Ett tips för att inte söla ner golv och bromsar med olja är dels att riva sönder en plastpåse och kila in och och tejpa den i gaffeln så det bildas en ränna för oljan ooch dels att vinkla oljetråget som du tömmer i lite så att det hamnar däri och inte på sidan om/bortom.
Så ja nu var oljan bytt och det blev bättre än jag kunde tro
Oljan var kolsvart och blaskig med en del spån i så det blev isäplockning och tvätt av alla delar så det var nog riktigt länge sedan det var gjort.
Så nu kan man ut och mullra igen på stan
Senast redigerad av kennet den sön apr 22, 2007 19:11, redigerad totalt 1 gånger.
Lånar tråden lite...
tvättade viffer idag, det skulle jag inte gjort då jag upptäckte att vänster packbox på framgaffeln inte var helt tät. Är det mycket jobb att byta? Har alldrig gjort det innan men det borde man väll kunna fixa själv? Något man bör tänka på?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782
Här har du Användarhandböcker och Servicemanualer på pdf till VFR mm. som du kan tanka hem. Dom flesta är på engelska och bra bilder på allt.
Ganska enkelt att byta packboxar om man är lite händig dock kan den understa skruven sitta rätt bra
Lycka till och meddela gärna hur det har gått.