Byta olja i framgaffel

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

Byta olja i framgaffel

#1 Inlägg av kennet »

Hittar ingen serviceintervall när gaffeloljan ska bytas eller är det vid tycke :shock:

Min har gått ca 5000 mil och tycker den är "svampig" vid inbromsning

Har någon bytat :?: räcker det att bara byta olja eller måste man plocka isär och tvätta rent stötdämparna mm. :?
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag brukar byta gaffelolja varannat år.
Det är inget speciellt som behöver göras förutom att tömma ur och fylla på rätt mängd. Mätglas är bra att ha.
Men jag vet att många nyare hojar inte har avtappningsskruvar i botten vilket innebär att gaffelbenen måste av och vändas upponer för att tömmas vilket verkar jobbigt.

Troligen skulle det gå att borra avtappningshål, gänga med M6 och sätta i en skruv med en kopparpackning. Det gäller bara att borra på rätt ställe så man inte skadar några delar inne i gaffeln, dessutom bör den nog vara isärtagen så man får ut alla spån och så ska man nog kolla godstjockleken först så det finns något att gänga i.

Att gaffeloljebyte är en eftersatt servicepunkt är känt. Resultatet av att byta olja för sällan eller inte alls är som du skriver svamighet vilket beror på att det efter en tid är mer vatten än olja i gaffeln. Det vattenblandade gägg man tappar ur brukar vara missfärgat och lukta illa.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#3 Inlägg av Frippe »

Om man nu tänker byta olja i gaffeln och den är som du säger, en "vattenblandad gägg". Vilket är då enklaste sättet att skölja ur gaffelbenet, för man vill ju inte ha kvar någon gägg. Sköljer man med gaffelolja ( känns dyrt ), vatten ( känns fel ) eller någon sorts rengöringsmedel?

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 803
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Gaffelgägg

#4 Inlägg av Göingen »

Man bör nog göra rent i gaffeln och inte bara byta oljan. På 800FI (-98 - -01) vet jag att det inte finns någon avtappningsplugg. Hur det är med andra årsmodeller är jag osäker på. Har du ingen avtappningsplugg måste du ta loss benen och vända dem upp och ner för att få ut den gamla oljan. Det är ganska mycket bromsslangar, styre och annat mojs fäst i dem som måste lossas så det är lite pilleri.
Det är inte speciellt komplicerat att ta isär gaffelbenen och tvätta rent, lossa bara insexskruven i bottnen så får du ut innerbenet.Jag delade mina gaffelben i vinter för första gången sedan -00 och det var rejält med trögflytande gägg i bottnen. Jag gjorde rent med avfettningsmedel och pensel.

Tips! Lossa det övre locket medan benet sitter kvar på hojen. Då du har benet löst så snurrar det hela med och du har inget att spänna fast i heller.

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#5 Inlägg av kennet »

Okej tack för svaren :P

Har inhandlat olja och vet mängden , byter nog redan till helgen
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ett sätt att "skölja" ur gaffeln utan att ta isär och så det inte blir alltför dyrt är att använda vanlig ATF olja (köps på närmaste hyfsat välsorterade mack) som "sköljmedel".

Jag vet inte Hondas rekommendation på de nyare hojar, med tidigare var sa dom alltid ATF = "Automatic Transmission Fluid" (automatlådsolja).

Fördelen med ATF är att den har mycket goda hydraliska egenskaper och är snäll mot gummitätningar, nackdelen är att den inte är viscositetsstabil. Normalt ligger den på ca. SAE 7,5 men det kan skilja mellan märken och förpackningar.
Moderna gaffeloljor som t.ex. Spectro är ATF baserad OCH viscositetsstabil. (Jag kör på Spectro SAE 20 - men min gaffel är både lång och mjuk original, så numera har den både PS fjädrar och SAE 20 olja).

Om du tar isär gaffeln, tänk på att stötdämperi är presitionsgrejer och se till att allt är väl onoljat innan du sätter ihop igen.
Ta kanske också en tanke på det där med avtappningshål. Har man hålet och det alltså inte är så bökigt att byta olja så gör man det oftare och då hinner det inte bli så mycket gägg i gaffeln.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#7 Inlägg av kennet »

Tänkte tömma ur oljan och ser hur den ser ut innan jag går vidare, och det sitter ju avtappningsskruvar på -94:an så jag gör nog som Tyrannosaurus säger och ev. spolar med ATF olja om det ser illa ut :lol:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

kennet skrev:Tänkte tömma ur oljan och ser hur den ser ut innan jag går vidare, och det sitter ju avtappningsskruvar på -94:an så jag gör nog som Tyrannosaurus säger och ev. spolar med ATF olja om det ser illa ut :lol:
När man öppnar och börjar pumpa ur oljan så blir det ett rätt kraftigt oljesprut.

Ett tips för att inte söla ner golv och bromsar med olja är dels att riva sönder en plastpåse och kila in och och tejpa den i gaffeln så det bildas en ränna för oljan ooch dels att vinkla oljetråget som du tömmer i lite så att det hamnar däri och inte på sidan om/bortom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#9 Inlägg av kennet »

Tack för tippset med påsen , hade inte en tanke på det :lol:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#10 Inlägg av kennet »

Så ja nu var oljan bytt och det blev bättre än jag kunde tro :lol:
Oljan var kolsvart och blaskig med en del spån i så det blev isäplockning och tvätt av alla delar så det var nog riktigt länge sedan det var gjort.

Så nu kan man ut och mullra igen på stan 8) 8)
Senast redigerad av kennet den sön apr 22, 2007 19:11, redigerad totalt 1 gånger.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#11 Inlägg av elias »

Jag får stoppa dig nångång på stan för att jämnföra dämpare. :)
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

kennet skrev:...så det var nog riktigt länge sedan det var gjort.
Troligen aldrig eftersom det brukar vara så jävla eftersatt. Jag tror inte ens att det ingår som servicepunkt.

Byt nu vartannat år så länge du har kvar hojen, det brukar vara rätt lagom, och då slipper du riva isär mer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#13 Inlägg av kennet »

elias skrev:Jag får stoppa dig nångång på stan för att jämnföra dämpare. :)
Javisst , har gett mig f..n på att få ett stenras vid "hästepallana" hi hi
Men vi syns nog 8)
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#14 Inlägg av Richie »

Lånar tråden lite...
tvättade viffer idag, det skulle jag inte gjort då jag upptäckte att vänster packbox på framgaffeln inte var helt tät. Är det mycket jobb att byta? Har alldrig gjort det innan men det borde man väll kunna fixa själv? Något man bör tänka på?
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#15 Inlägg av kennet »

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782
Här har du Användarhandböcker och Servicemanualer på pdf till VFR mm. som du kan tanka hem. Dom flesta är på engelska och bra bilder på allt.
Ganska enkelt att byta packboxar om man är lite händig dock kan den understa skruven sitta rätt bra :D
Lycka till och meddela gärna hur det har gått.
Utan hoj tyvärr

Skriv svar