Är det inte så att det tyder på en viss okunskap hos vägverket om gällande lagar om helljus samt problemet att få de stora japanska tillverkarna att göra en "Sverige variant" av alla kåpor till alla modeller de har så regplåten inte bara måste skruvas rätt i plasten.
Och äldre hojar då?
Vem ersätter mig för att sätta två skruv i min frontkåpa?
Jag tror nog att det var någon på vägverket som blev omkörd i 200 av någon sporthoj på bakhjulet och kände att han måste säga något i alla fall...
yxan skrev:Är det inte så att det tyder på en viss okunskap hos vägverket om gällande lagar om helljus samt problemet att få de stora japanska tillverkarna att göra en "Sverige variant" av alla kåpor till alla modeller de har så regplåten inte bara måste skruvas rätt i plasten.
Det är ju inte VVs problem.
yxan skrev:
Och äldre hojar då?
Samma för dem. De skall ha en regskylt synlig frammåt.
yxan skrev:
Vem ersätter mig för att sätta två skruv i min frontkåpa?
Ersätter? F.Ö måste det ju inte vara en skruvad skylt. Dekal kan ju funka.
yxan skrev:
Jag tror nog att det var någon på vägverket som blev omkörd i 200 av någon sporthoj på bakhjulet och kände att han måste säga något i alla fall...
Dom har rätt i att man verkligen behöver använda helljuset för att väcka alla sömniga bilister. Men det är inte roligt att möta vare sig en MC eller något annat fordon körandes med helljus.
Har dom inte tidigare "förstört" utseendet på många motorcyklar med de tidigare bestämmelserna om att motorcyklar bara fick ha ett halvljus. Detta är väl ändrat till någon regel i stil med att två halvljus punkter vilka separeras med mindre än 20cm räknas som en.
Har själv sedan en tid givetvis kopplat om min VFR till dubbla halvljus då allt utom en liten kabel redan fanns. Detta för att det ser bättre ut, lyser lite mer och förhoppningsvis syns jag bättre.
Regplåt nej tack.
Kan tänka mig att dom vill klistra på den typ små regplåtar som används bland annat till snöskoter. Storlek ungefär som fronten på en bilstereo.
Jag känner att helljus även dagtid kan bli rätt mycket, då på -02 modellen och framåt har 4 lampor tända på helljus sol brillor på för alla bilister...
Men syns jag bättre så för all del, jag lider inte av det... men behöver troligen skaffa större batteri. 45 minuter i kökörning med heljus och snurrande fläkt, sedan tror jag inte jag har mer batteri kvar.
(har lite problem idag redan, fläkten går ofta och suger en del ström...)
Den som möter mig ser ett helljus, det är jag helt för, dom skulle för länge sen lagstiftat om gult ljus på långsamgående fordon så hade problemet med mötande vänstersvängande bilister framför hojarna samt utsvängande fordon av alla de slag varit löst, jag vill synas så jag har alltid helljus på dagen dock inte vid skymmning, och i gruppkörning mm.
Skylt fram, vem f*n har kommit med en sån befängd ide?
JohanL skrev:Regplåt nej tack.
Kan tänka mig att dom vill klistra på den typ små regplåtar som används bland annat till snöskoter. Storlek ungefär som fronten på en bilstereo.
Ifall nu förslaget går igenom så blir det antagligen en "större" skylt.
Den blir nog så stor att fartkamerorna kan tyda den...
JohanL skrev:Regplåt nej tack.
Kan tänka mig att dom vill klistra på den typ små regplåtar som används bland annat till snöskoter. Storlek ungefär som fronten på en bilstereo.
Ifall nu förslaget går igenom så blir det antagligen en "större" skylt.
Den blir nog så stor att fartkamerorna kan tyda den...
Jag tror att skylten ska vara 2*2 meter, centralt och lodrätt placerad, nederkant i höjd med navet på framhjulet det bode i alla fall minska fortkörningarna på MC
Seriöst, så är det säkert något som kommer... men jag tycker det är för gammal teknik, bättre kräva transponder, och utrusta fartkameror med avläsare... Så kan man ju få varvtider också
Jag gillar inte skylt fram ideen, men tror det dyker upp inom kort, tyvärr...
Det finns bara en sak vi kan göra åt det, se till att vi sköter oss, inte kör ihjäl oss, inte kör för fort, båda hjulen i marken alltid och så vidare... men hur kul blir det då...
Är det bara jag som tycker att helljus på dagen som lag känns lite"inte orka lösa problemet" och man drar till med en vals man hört från hojåkare som kanske fungerar.
Tänk om mopedisterna börjar med samma sak. Att mopeder efterapar motorcyklar är ju inget nytt. Då är halva "lösningen" borta. Många säger ju "jag trodde det va en moped".
Utbilda folk som kör bil istället, gör reklam på Tv för mer trafiksäkerhetstänkande, kör en info reklam rulle om motorcyklar på vårkanten och belys problemen och hur allvarliga olyckorna blir vid tex vänstersväng, korsa vägen mm.
Det är min lösning på problemet.
Utbilda folk som kör bil istället, gör reklam på Tv för mer trafiksäkerhetstänkande, kör en info reklam rulle om motorcyklar på vårkanten och belys problemen och hur allvarliga olyckorna blir vid tex vänstersväng, korsa vägen mm.
Det är min lösning på problemet.
H-son skrev:Jag tror att skylten ska vara 2*2 meter, centralt och lodrätt placerad, nederkant i höjd med navet på framhjulet det bode i alla fall minska fortkörningarna på MC
He,he kanske inte vore så dumt ändå...
Med den skylten dinglandes på framskärmen så är det ingen risk att
man äns skulle KUNNA komma upp i 90 blås
Qwerty skrev:
Utbilda folk som kör bil istället, gör reklam på Tv för mer trafiksäkerhetstänkande, kör en info reklam rulle om motorcyklar på vårkanten och belys problemen och hur allvarliga olyckorna blir vid tex vänstersväng, korsa vägen mm.
Det är min lösning på problemet.
I England har man kört "TV-Reklam" i några år nu, ni har kanske sett filmsnuttarna på nätet, dj*vligt drastiska scener faktiskt, om det har hjälpt vet jag dock icke, men jag håller fullständigt med att det är inte bara MC-åkare som behöver utbildas det är en allmän uppryckning och en annan syn på motorcyklister som behövs.
Om man tex. kör lungt i nån tätort nån gång och bara tittar på hur många som svänger ut framför en med små marginaler, skulle man jämföra så skulle medtrafikanterna aldrig ta dom riskerna om det var en lastbil tex.
Sen om man inte "orkar" lösa problemet sk*ter jag i, jag vill i alla fall synas.
I början av denna säsong körde jag alltid med helljus på, även dagtid. Fick en del blinkar till svar, men inte mer än så. Syntes iaf garanterat... Tills en bilist nästan hoppade ur sin bil i en bilkö och svor och gormade om helljus på. Jag tog lite illa vid mig av hans ordval och sen dess har jag inte helljus på längre. Bilisten i fråga verkade nästan spräcka ådran i pannan och var illröd i ansiktet...
Ponera att det blir lag på att motorcyklister ska ha helljus påslaget på dagen. Kommer de andra fordosslagen att acceptera det? Tror inte det...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Var det någon som berättade varför de vill införa regskylt frem?
Kan juh knappast vara för att mc förare ska fällas av fartkameror. För att fällas för fortkörning av mha en fartkamera, måste föraren identifieras, det räcker inte med en bild på fordonet.
Så, så länge vi inte har ägaransvar, och tillåts köra med intrgralhjälm, kommer en lag om regskylt fram att vara helt tandlös.