Etanoldrift

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015

Etanoldrift

#1 Inlägg av Frippe »

Hej på er

Jag kör en -98 funderar på att börja köra på E85. Är det någon som har provat och som vet om det räcker att byta till ny Powercommander? :wink:
Ska ändå lämna in cykeln och sätta på nytt Slip-on och en Powercommander.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Testa den här http://www.etanolmc.se (det är "EtanolAnders" sida)

Kolla även min länksida här http://improvelife.info/links/v65/links.htm#1
Där har jag samligt massor med roliga länkar om allt möjligt, både etanol, vätgas, fusionsdrift och mycket annat jag har kunnat hitta :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015

#3 Inlägg av Frippe »

Mina tanker på att konvertera till Etanol (E85) har lags på is (tillfälligt).
Snackade med Per på Lelles i helgen. Enligt honom, ett jäkla jobb och en massa pengar för inget, förutom att det blir svårt att få cykeln att gå rent. Men man vet aldrig, lite miljö tänk kan man ju ha, då får man gasa hur mycke man vill och samtidigt veta att man inte är den värsta miljöboven :D Om det nu går att få ut mer effekt på bilar så borde det även gå på motorcyklar.
Det skulle förrästen inte hjälpa speciellt mycke att stoppa i Power commander heller, lite jämnare kurva men inget otroligt, men tron kan försätta berg har jag hört så det blir nog inköp av Power commander senare när ekonomin tillåter.

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009

Etanol

#4 Inlägg av diVid »

Hej alla glada! Vill ge den här tråden ett nytt liv. Jag går i tankarna att konventera till etanol. Är det någon annan som kan bidra med råd och tips?

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#5 Inlägg av elias »

Var det inte nån som provat och just fått problem med avlagringar samt att motorn inte gick rent?

EDIT: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... hlight=e85
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#6 Inlägg av apex »

Ehhh... vad är det ni vill uppnå?

Etanol ger 20 % högre förbrukning och är ca 20-25 % billigare. Vinsten är således minimal och bygger på att etanolen forsatt säljs obeskattad.....

Med en turbomotor kan man utnyttja etanolens högre oktantal, man kan köra med högre laddtryck och få t ex 10 % mer effekt.

Inget av ovanstående är väl applicerbart på VFR-en..... Hojen är ett nöjesfordon som körs ca 1000 mil/år. Att vinna 1 kr/mil och riskera driftsäkerheten verkar bara jönsigt! :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#7 Inlägg av elias »

WORD
Bild

Användarvisningsbild
SGM
Medlem

#8 Inlägg av SGM »

apex skrev: Med en turbomotor kan man utnyttja etanolens högre oktantal, man kan köra med högre laddtryck och få t ex 10 % mer effekt.
Det går åt runt 30% mer faktiskt, men pga högre tolerans mot knackning så kan man leana ur lite, men det är runt 30% i en normal turbosnurra.

I min Impreza var det frågan om 299,6 hk på hjulen på vanlig mack-98 till 349,8 på E85 - samma dag, samma allt (förutom mappen i sprutet) - i en sådan "heartbreaker" Rototestdyno, alltså en bit mer än 10%...
Ytterst rask sak på E85, känslan av ettrighet förstärktes mångfalt (mer än vad siffrorna pekar på).

I en sugmotor bör man nog veva på mer kompression för att man skall ha något för det, annars bränner man för kråkorna - och låta någon som vet vad han gör ställa in tändkurvan, för när du hör spikningar, då är det redan försent mer eller mindre.

Skulle jag göra om det i en bil - japp, ifall jag hade ett sprut med enkelt valbara mappar (motec, satt autronic i min bil, lite meckigare att veva fram en dator och fippla med), det är oerhört trist att försöka veva snurr på en hemkonverterad etanolbil när kvicksilvret är nere under 10 grader..

I en hoj? Varför? Är det för lite pulver i bitarna?
I en hoj kommer bränslet aldrig upp i sitt rätta värde... ;)

/J
Senast redigerad av SGM den mån mar 31, 2008 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
ahlisboy
Donator 2008
Kontakt:

#9 Inlägg av ahlisboy »

Hehe.... Är det ingen som sätter miljön i första hand här elle.....??? :wink:
-86 The original and best

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#10 Inlägg av tersan »

ahlisboy skrev:Hehe.... Är det ingen som sätter miljön i första hand här elle.....??? :wink:
Se upp nu... det råder minst sagt delade meningar om etanolens miljövänlighet... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009

#11 Inlägg av diVid »

Min avsikt med förfrågan är just att köra så miljövänligt som i dagens läge möjligt. Vi kör ju nöjesfordon och jag vill fortsätta göra det utan att ha en känsla att jag inkräktar på andras livsutrymme. Det är ett dilemma för min del just nu. Hur tänker ni?

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#12 Inlägg av apex »

Om man vill vara miljövänlig och tänker på global uppvärmning så ska man väl köra VFR så lite som möjligt samt färdas i en elbil som man kör på kärnkraftsel.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#13 Inlägg av Donner »

Jag tycker att som dagarna jag tar hojen istället för bilen så gör jag lite för miljön. Hojen drar ju bara hälften så mycket soppa. Hade jag haft en SUV så hade hojen bara tagit en tredjedel soppa i jämförelse, därför tycker jag att det e helt okej att ta en sväng på hojen. Fast man kör nog liiiiiite mer onödig körning när man sitter på hojen hehe.

Ang etanol så är det knappast lönt att konvertera själv...kommer det en serieproducerad hoj för etanoldrift så varför inte...klart intressant då.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
andyboy vfr800
Medlem

etanol

#14 Inlägg av andyboy vfr800 »

jag har för att bike tog upp etanol konvertering och dom sa att det enda som krävdes/bör göras var en PC3 med dyno körning. högre kompression underlättar och ger mer effekt, det är väl därför saab är så på etanol (turbo).

etanol motsvarar 104 oktanig bensin, om man konverterar till etanol så är det nog inte för ekonomin skull...hur många kör hoj för att minska kostnaderna?

(ej säker om jag själv skulle våga på min VFR800 V-tec) :roll:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag har läst lite om vätgas och funderar på att prova att konvertera en motor.

Jag har kollat runt lite och det är faktiskt rätt enkelt att bygga en vätgaselektrolyt, det är möjligt att det t.o.m. går att köpa färdiga. Sen är det bara att sätta det till användning.

Kolla min tekniksida som jag har länkat till ovan (uppdaterad idag).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar