Det går att köpa oborrade drev med önskat antal kugg. Lämna sedan in till en maskinfirma tillsammans med dina gamla drev så svarvar/borrar dom upp efter dem. Har gjort det till en annan cykel jag hade för ett par år sedan. En annan drevning kan verkligen ändra karraktär på en cykel.
jo, det kan jag förstå. Men jag tyckte det var ganska stor skillnad...
Skit samma, bytas ska det ju i vilket fall!
Är det normalt att framdrevet kan "glappa" lite i sidled på splinesen?
Antar att det är meninger så att det kan röra sig lite iom att kjedjan kan röra sig lite.
Men lite osäker är jag, ifall man måste schimsa lite eller om det är ok ändå.
Alming skrev:
Är det normalt att framdrevet kan "glappa" lite i sidled på splinesen?
Antar att det är meninger så att det kan röra sig lite iom att kjedjan kan röra sig lite.
Men lite osäker är jag, ifall man måste schimsa lite eller om det är ok ändå.
Nej det är inte normalt. Drevet ska sitta stumt monterat. I vilket fall på dom cyklar jag sett. På vissa puch mopeder sitter drevet endast med zigersäkringar men det är moped.
Tror inte drevet är för smalt. Mät tjockleken på det och jämför med tjockleken på bakdrevet, bör vara samma eftersom dom jobbar mot samma kedja.
Däremot tror jag det saknas någon bricka eller annan distans. Mitt tips är att kika i servicemanualen och försöka se brickans placering, innanför drevet eller utanför. Sen försöka skaffa en sånn från din närmsta mc handlare eller skrot.
Qwerty skrev:Tror inte drevet är för smalt. Mät tjockleken på det och jämför med tjockleken på bakdrevet, bör vara samma eftersom dom jobbar mot samma kedja.
Däremot tror jag det saknas någon bricka eller annan distans. Mitt tips är att kika i servicemanualen och försöka se brickans placering, innanför drevet eller utanför. Sen försöka skaffa en sånn från din närmsta mc handlare eller skrot.
har ej hittat någon servicemanual för -89
Det sitter en bricka på utsidan som det är nu. Och där måste det nog sitta en, för annars ramlar drevet av, eftersom inte skruven tar i drevet annars.
Ibland kan det beroende på konstruktion vara så att brickan är "skålad" för att trycka in drevet mot avsatsen, kolla så att du har rätt bricka eller om nån slarvat bort nån distans.