Igår körde jag min första lektion...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008

Igår körde jag min första lektion...

#1 Inlägg av Silverbitch »

på trafikskolan.
Det var jättekul och jag ska köra upp i maj har vi bestämt!!!!
Nästa gång ska vi bara öva inför uppkörningen, så snart har jag lappen om allt går som jag tänkt 8)
Hur går det för er andra som inte har kortet än?
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010

#2 Inlägg av Excalibur105 »

Hoppas det går bra för dig med kortet! Själv så körde jag privat med tre olika handledare för att få en bredare utbildning. Yngre kille med sporthoj, mellan ålder med diverse hojar från mt-01 till bmw, och äldre herre med suzuki intruder. Det gemensamma alla hade det var att de förklarade för mig att det skulle fan inte bli någon bus körning av, sekunden senare så hade de blåst förbi mig för de tyckte att det gick så långsamt :D
Och så efter totalt fyra uppkörningar, en marksyning på bromsprovet och dagen innan teorin upphörde så fick jag lappen. Gissa om det kändes skönt!
Tror och hoppas att du fixar det lite snabbare än vad jag gjorde.
P.s. Kanske ska meddela att jag numera har ABS och DCBS på i alla fall en av hojarna, gissa vilken :claugh

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#3 Inlägg av elias »

I Uddevalla har vi underbart "ta mc-kort"-väder, för att vara årstiden! :)
Hoppas det går bra för dig så vi kan få se både dig i gubben snart.
Bild

Användarvisningsbild
SGM
Medlem

#4 Inlägg av SGM »

Visst är det kul! :D

Jag och en kollega gjorde slag i saken i februari, blåste genom teorin, och körde andra lektionen på skola i ovädret i Västerås igår (tur man är härdad från enduron...).
Jag har hunnit med en resa på min VFR (i lördags), och det satte verkligen fart på motivationen, rekommenderas å det grövsta!

Handledaren jag har är en skön avslappnad herre på kromsläde, som gärna åker hoj - bara snöandet ger med sig (guuuuu' så eländigt trist det är just nu - hade jag inte enduron hade jag klättrat på väggarna redan).

Lycka till!

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lycka till med kortet. Kör så det ryker :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#6 Inlägg av jeppes »

Nu får du öka lite om du ska med till Gränna :wink:
*
*
*
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

jeppes skrev:Nu får du öka lite om du ska med till Gränna :wink:
Korrigering ... Nu får du öka lite EFTERSOM du ska med till Gränna :wink:
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kanske börjar bli läge med på tilläggsbeställning på stugor. Å andra sidan lär det nog inte vara några större problem att boka på plats om det kniper eftersom det fortfarande är försäsong.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008

#9 Inlägg av Silverbitch »

Kom precis hem från en lagom tur på ca 10 mil...underbart.
Måste ju säga att efter att ha kört trafikskolans hmm...Yamaha till min älskade Viffer så känns det faktiskt ändå lättare att köra min... det enda som är lättare på trafikskolans hoj är att jag når ner till marken :wink:
Ska köra igen på måndag och öva järnet på att krypköra vilket jag har lite svårt för...inte lika kul att åka sakta :twisted:

Vet inte om jag skrev det men jag kör upp i maj, men har inte bestämt datum än. Trafikskolan hade fasta tider varje vecka fram till semestern så man behövde ju inte vänta på det iaf.
Skulle ju vart kul om man fick en tid innan Gränna, annars får jag övningsköra helt enkelt.

Ni får gärna komma med tips på vad man ska tänka på inför uppkörningen.
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#10 Inlägg av jeppes »

Silverbitch skrev: Ni får gärna komma med tips på vad man ska tänka på inför uppkörningen.
Gör inte som jag gjorde dagen då jag skulle köra upp. Tränade lite slalom och garagevändningar innan kontrollanten kom och mitt i en garagevändning så fick jag stopp, satt ner foten i backen o mitt knä vek sig så hojen la sig på sidan :oops:
Smått jobbi situation men allt ordnade sig o 40 min senare hade jag lappen :P
*
*
*
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009

#11 Inlägg av tedman »

Silverbitch skrev:Kom precis hem från en lagom tur på ca 10 mil...underbart.
Måste ju säga att efter att ha kört trafikskolans hmm...Yamaha till min älskade Viffer så känns det faktiskt ändå lättare att köra min... det enda som är lättare på trafikskolans hoj är att jag når ner till marken :wink:
Ska köra igen på måndag och öva järnet på att krypköra vilket jag har lite svårt för...inte lika kul att åka sakta :twisted:

Vet inte om jag skrev det men jag kör upp i maj, men har inte bestämt datum än. Trafikskolan hade fasta tider varje vecka fram till semestern så man behövde ju inte vänta på det iaf.
Skulle ju vart kul om man fick en tid innan Gränna, annars får jag övningsköra helt enkelt.

Ni får gärna komma med tips på vad man ska tänka på inför uppkörningen.
Kul, hoppas på en tid innan Gränna :D

Det var alltför länge sedan för att jag ska komma med tips, teflonhjärna och 25 år senare hjälper inte direkt.

Vad jag kommer ihåg är att jag också höll på att träna slalom och vändning. Sedan helt plötsligt var det dags för stoppprovet och sedan gav vi oss iväg på körning??? Jag undrade förstås för mig själv varför jag inte skulle köra slalom och göra garagevändning innan körningen som de andra, men men, vem är jag att protestera. När vi var klara med körning så fick jag min lapp och jag såg nog ut som ett fån i ansiktet. Fattade mig snabbt, tog lappen och gick därifrån. Sedan pratade jag med min lärare och undrade lite försiktigt (ville ju inte tappa lappen för att dom hade glömt bort det) varför jag inte behövde köra slalom. Läraren tittade på mig sa:
-Vadå inte köra? Du började ju!

Såhär efetråt är man ju glad att man inte klantade sig, å andra sidan var det kanske bra då jag inte hann bli nervös och var lite mjuk i rörelserna.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#12 Inlägg av Donner »

Silverbitch skrev: Ni får gärna komma med tips på vad man ska tänka på inför uppkörningen.
Hej ja eftersom jag har haft mitt kort mindre än ett år så minns jag min uppkörning hyffsat.
Kan väl ge nåt användbart tips.

Ät en ordentlig frukost, man kör inte bra när man är hungrig.
Se till att alla kläder sitter bra och att det känns bra när man sitter på hojen.

På banan:
I lågfartsdelen skall man tänka på att titta långt fram då blir det lättare att hålla balansen.
Om man skulle komma lite ur balans så man riskerar att sätta ner foten så kan man ge lite gas och hojen rättar upp sej själv, testa detta när ni övar.

I högfartsdelen är det inte så jättemycket att tänka på direkt, håll ca 45-48km/h och försök sväng så nära konerna du vågar, då får du mer avstånd till nästa kon och det blir lättare att runda konerna.
Men det har du säkert övat på. Välta koner skall man ju dock undvika.

Skulle man göra ett misstag som att sätta ner foten eller välta en kon så ge inte upp för det, kör du resten av banan prickfritt så blir du godkänd ändå, dom tittar på helheten.

Bromsproven är dom ganska noga med, där gäller det att verkligen öva in att bromsa så hårt man vågar. Öva öva öva och tänk på att lätta på bakbromsen efter hand som hojen minskar i fart, jag tror inte jag bromsade alls med bakbromsen, ja la nog bara foten på pinnen och höll den nere lite. Då riskerar man ju inte att låsa bakhjulet.

I trafik:
Placeringen är viktig, försök att hänga med i trafikrytmen och glöm inte att kolla döda vinkeln när du svänger eller gör filbyte.
Backspeglarna skall du titta ganska ofta i, speciellt viktigt eftersom det gäller att hålla reda på vad som finns bakom.
Mjuk körning, inga hastiga inbromsningar och konstiga manövrar.
Glöm inte slå av blinkers.
Använd båda bromsarna, lägg lite tryck på bakbromsen precis innan du bromsar med frambromsen.

Tänk som att du är ute på en vanlig övningskörning, det gjorde jag och det funkade fint men det e klart att man är nervös, det är nog alla.

Lycka till och hoppas tipsen är till hjälp. Fråga gärna om det är nåt du undrar över.

Mvh jocke

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

Håll in tårna så du inte tippar konorna med dem .. :roll: :oops:
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#14 Inlägg av PerJohan »

Donner skrev: Skulle man göra ett misstag som att sätta ner foten eller välta en kon så ge inte upp för det, kör du resten av banan prickfritt så blir du godkänd ändå, dom tittar på helheten.
Precis, ge inte upp om du sätter ner foten i lågfarten, jag satte ner foten en gång men såg då till att krypa extra sakta tillbaka och han nämnde inte ens min miss, så bara för att man gör en liten miss är det absolut inte kört! :)

Lycka till!
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#15 Inlägg av tersan »

Jag tog kortet förra året, så jag har också uppkörningen i färskt minne...

Håller med om det som sägs ovan, dessutom kan jag lägga till:

- Var tydlig! Visa att du är beredd med bromsen vid korsningar, utfarter och järnvägsövergångar. Släpp lite på gasen om det kommer en bil från korsande väg, då visar du att du sett den och är beredd.
- Håll hastigheten! Lätt att säga, men det är j-t lätt att köra för fort... och för långsamt är inte heller bra.
- Tänk till hela tiden. Bara för att inspektören säger åt dig att svänga vänster är det inte säkert att det går att svänga vänster just där...
- Be gärna trafikskolan om lite extra tips. De vet i regel vad man brukar bli kuggad på, och även om inspektörerna på din ort har nåt särskilt de brukar kolla på.
- Som andra nämnt: ge inte upp! Jag lyckade få motorstopp under krypkörningen, men gjorde resten klockrent. Dessutom muttrade jag nåt om "gammal Suzuki som gått 9000 mil och har en tomgång på allt mellan 0 och 2500 varv beroende på humör...".

Lycka till! Oavsett hur mycket det kostat och hur lång tid det tagit är det värt det när man väl får köra första turen själv!
VFR750F -92, grön

Skriv svar