Kläder Tyskland

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Fredrik P
Medlem

Kläder Tyskland

#1 Inlägg av Fredrik P »

Hur mycket skiljer priserna Sverige/Tyskland egentligen?
Ska köpa full mc utrustning å har hört att det är mycket billigare i Tyskland än i Sverige. Så tänkte köra ner å köpa sprit näst nästa vecka då kan man ju passa på å köpa mc kläder samtidigt.
Men hur långt ner bör man köra för att få bästa priserna?
Sprithandling blir det väl i Puttgarden så helst i närheten av det.
Tips mottages!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tips. Kolla lite på kläder och priser här innan du sticker så du har något att och jämföra med.

Jag vet att det finns en jättelik Louis butik i Hamburg som väl närmsta kan jämföras med en ICA Maxi eller nåt, men bara med mc-grejer.

Vet inte hur det ser ut norr därom men det borde ju gå att kolla. Lite priser och sånt kan du kolla på deras hemsida http://www.louis.de
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Fredrik P
Medlem

#3 Inlägg av Fredrik P »

Tyrannosaurus skrev:Tips. Kolla lite på kläder och priser här innan du sticker så du har något att och jämföra med.

Jag vet att det finns en jättelik Louis butik i Hamburg som väl närmsta kan jämföras med en ICA Maxi eller nåt, men bara med mc-grejer.

Vet inte hur det ser ut norr därom men det borde ju gå att kolla. Lite priser och sånt kan du kolla på deras hemsida http://www.louis.de
blääää står på tyska..... :wink:

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#4 Inlägg av elias »

Fredrik P skrev:
Tyrannosaurus skrev:Tips. Kolla lite på kläder och priser här innan du sticker så du har något att och jämföra med.

Det är tyvärr en vanlig avart som de håller på med i Tyskland.. :)
Bild

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

Re: Kläder Tyskland

#5 Inlägg av Sälle »

Fredrik P skrev:Hur mycket skiljer priserna Sverige/Tyskland egentligen?
Ska köpa full mc utrustning å har hört att det är mycket billigare i Tyskland än i Sverige. Så tänkte köra ner å köpa sprit näst nästa vecka då kan man ju passa på å köpa mc kläder samtidigt.
Tips mottages!
Du har även en kedja som heter Hein Gericke http://hein-gericke.de
Dom säljer bl.a. Dainese och Arlen Ness och Alpinestar's stövlar.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Fredrik P skrev:

Prova att använda "fisken" på sidan http://babelfish.altavista.com då kan du få det på engelska.
Gramatiken blir väl lite sisådär, men det är fullt förståbart.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Kimpan
Medlem

#7 Inlägg av Kimpan »

Jag beställde från gp-moto.de
Seriöst företag med bra support, fick grejjerna snabbt.
Annars är fc-moto.de en känd stor tysk sida. Jag rekomenderar gp-moto

Fredrik P
Medlem

#8 Inlägg av Fredrik P »

Liiiiite svårt för mig att köpa på postorder då det är mitt första mc-ställ. Kläderna på körskolan e ju lite sisådär att jämföra med.

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#9 Inlägg av Sälle »

Fredrik P skrev:Liiiiite svårt för mig att köpa på postorder då det är mitt första mc-ställ. Kläderna på körskolan e ju lite sisådär att jämföra med.
Åk till Halmstad Gustav, bara för att du provar ett ställ där så betyder inte det att du måste köpa det... :wink:

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#10 Inlägg av Henning »

Sälle skrev:Åk till Halmstad Gustav, bara för att du provar ett ställ där så betyder inte det att du måste köpa det... :wink:
Branschmördarknep. Gå in i en butik och ta hjälp av folk du inte ska handla av...
Då upptar du ju tid och energi som de kunde lagt på någon som verkligen KÖPT nåt också. Riktigt snylt.

Jag som varit handlare och anställd i butik tycker det är jättetråkigt se hur fok beställer utomlands. Visst, det är billigare och det är utlagd krona som räknas... Jag är med på det.

Ju fler som köper utomlands desto dyrare blir det här hemma och desto mindre service får du.

Det är möjligt din lokale handlare säljer en "oxpiska" mao kör med ett omoderna dödsdömt koncept när han försöker livnära sig på din hobby. Möjligt. Väldigt tråkigt bara.

Själv tycker jag att köpa på postorder utomlands känns som att kopiera film och musik. Nästan.

/Henning!
Senast redigerad av Henning den mån apr 21, 2008 06:53, redigerad totalt 1 gånger.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Fredrik P
Medlem

#11 Inlägg av Fredrik P »

Sen samtidigt om man tänker handlare, ska ju köpa hoj plus en uppsättning kläder ev 2 så frågar man vad dom ger i rabatt när man köper allt samtidigt på samma ställe, tja en 5-10% på kläderna kanske. Får räkna på det när det blir aktuellt.
Man måste väl kunna ge mer rabatt än så? När man kanske handlar för 80-90 000:- ?!

Nja blir nog kläder i Sverige ändå. Känns lite säkrare med garantier och så vidare.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#12 Inlägg av Henning »

Fredrik P skrev:Sen samtidigt om man tänker handlare, ska ju köpa hoj plus en uppsättning kläder ev 2 så frågar man vad dom ger i rabatt när man köper allt samtidigt på samma ställe, tja en 5-10% på kläderna kanske. Får räkna på det när det blir aktuellt.
Man måste väl kunna ge mer rabatt än så? När man kanske handlar för 80-90 000:- ?!

Nja blir nog kläder i Sverige ändå. Känns lite säkrare med garantier och så vidare.
Jo, jag är fullständigt med. När en handlare ger bort 10% ger han bort BARA av sin egen vinst! Importören delar inte med sig av prutet! Dessutom är kunden bara i hans butik på sommarhalvåret medan hyran och elen och försäkringar samt framförallt PERSONALEN kräver del av det intjänade beloppen HELA ÅRET.

Jag minns väl när vi sålde mopeder med c:a 16% påslag (det är inte mer) krävde folk att få med hjälm och lås för att de handlade för så mycket. Hjälm 1 000:- och lås 1 300:-. 2 300:- är en tiondel av 23 000:-
Detta betydde att man inte drog in stålar på varken moped eller tillbehör. Ändå krävde folk samma servicegrad som de får i en Bang Olufsenbutik.

Jag kan inte säga att folk ska gilla priserna, de är del av en konsekvens av den korta försäljningssäsongen och den låga antalet kunder vi som hojåkare utgör.

Service är det man som kund skall gå efter. Får man hjälp med att köpa en hjälm som passar och att personalen kan hjälpa dig med storlek och VET hur det skall vara samt att de kan redogöra för kvalitetsskillnaden mellan olika fabrikat, ja då skall man handla där.

På matvarukedjorna som säljer mc-grejjor lite nu och då till exempel... De är ju fantastiska på att hjälpa dig med det du behöver veta. [Grov ironi]

Hur många på "den tyska matbutiken" vet om att den hjälm som glider ner över ögonbrynen ner på näsryggen sedan vid en olycka ofta gör det och då INTE fördelar kraften över din panna (skallbenet är kroppens starkaste ben) utan över din näsrygg. Det är bara att ringa Fonus.
Fick du hjälp med ens den lilla den biten på postorderföretaget eller snabbmatkedjan tycker jag du skall gynna dem.

Vad händer om du vurpar med ett plagg där skydden sitter lite flexande på knä och armbåge? Förklaras det för dig när du handlar?

Du gick in för att köpa dig ett skydd, inte hjälm i beteckningen "ett villkor för att alls få trafikera vägarna på ett motorfordon". Eller?

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: Kläder Tyskland

#13 Inlägg av adrian_vg »

Fredrik P skrev:Hur mycket skiljer priserna Sverige/Tyskland egentligen?
Tips mottages!
Ex: Mina Held Racing-handskar gick på ca 1300kr inkl allt (frakt, moms osv) från motoin.de. I Sverige går de på ca 1800kr ex frakt men med moms.

Föredrar att köpa i butik i Sverige, men skiljer det så mycket i pris kan jag lika gärna handla i exvis Tyskland som har lägre moms.

Internet har öppnat upp för en hel del affärer nere på kontinenten, men är ju inte så bra för din lokala mc-dealer. Du får själv välja om du vill gynna ett tyskt företag eller din lokala svenska.

Själv är jag jävligt snål, så för min del talar pengarna högt och ljudligt. Det ska till en väldigt serviceminded svensk handlare för att han ska få mina pengar. Kapitalismens nackdel om man så vill. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#14 Inlägg av fbkforever »

De var inte billiga på hjälmar direkt.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012

#15 Inlägg av Hulk »

När det gäller kläder vill jag gärna prova så då är jag me´ Henning, men jag tycker generellt att priser på tex. MC-delar är på tok för höga i Sverige.

När jag köpte ny spänningsregulator till min VFR ville Honda ha 3500:- (ja ja ok det är orginal). Den billigaste pirat jag kunde få tag på låg på 1700:-. På eBay i Tyskland hittade jag en ny pirat för 650:- inkl. frakt!

Det tog 3 dagar sen låg paketet i brevlådan för 650:-, och då pratar vi om samma pryl som MC-firmorna här i Svedala ville ha mellan 1700 och 2500. Det tycker jag inte är ok, och jag kan i alla fall inte förstå hur inköparna på de Svenska firmorna förhandlar om jag som privatperson kan köpa så billigt och slå på 100% men ändå vara billigare än alla svenska firmor. De behöver inte ens ha den i lager utan kan beställa när de får ordern av mig och ändå leverera på en vecka!

Ja ja .. nog me´ gnäll :wink:

Nä, nu ska jag beställa en hjälm jag suktat efter länge från USA. Med frakt blir det 2200:- som de här hemma vill ha dryga 7000:- för. :lol:
VFR750-95

Skriv svar